سرویس سینمایی هنرآنلاین: وکیل رومن پولانسکی روز سه‌شنبه اعلام کرد او ریاست مراسم چهل و دومین دوره جوایز سزار را به عهده نمی‌گیرد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، آمریکا از سال‌ها پیش در ارتباط با محکومیت کارگردان فرانسوی و لهستانی در دهه 1970 در پرونده اتهام ارتباط غیرقانونی با دختری 13 ساله، به دنبال استرداد او به این کشور بوده است. پولانسکی از آن زمان تاکنون بیشتر در فرانسه زندگی می‌کند.

به تازگی لهستان نیز به فهرست کشورهایی پیوست که پولانسکی می‌تواند آزادانه در آن‌ها رفت‌و‌آمد کند. دسامبر پیش دیوان عالی لهستان، حکم یک دادگاه بدوی در رد درخواست ایالات متحده برای استرداد پولانسکی به این کشور را تأیید کرد. او که تابعیت فرانسه و لهستان را دارد، آپارتمانی نیز در کراکوف در جنوب لهستان دارد. پولانسکی در 1978 در آمریکا محکوم شد، اما پیش از اجرای حکم از این کشور گریخت.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد یکی از وکلای پولانسکی با اشاره به این که او دعوت آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فرانسه، بانی جوایز سزار را رد می‌کند، گفت اعتراضات برنامه‌ریزی‌شده، پولانسکی را "عمیقا اندوهگین" کرده است.

گروه فمینیست فرانسوی "d’Osez le Feminisme" اعلام کرده بود در جوایز سزار امسال در محل برگزاری مراسم تجمع اعتراضی برگزار خواهد کرد.

این گروه در یک بیانیه مطبوعاتی، با بیان این که "ما مشمئز شده‌ایم"، خواهان برگزاری تجمع اعتراضی در مراسم فرش قرمز و بایکوت تماشای جوایز و شبکه کانال‌پلوس شده بود که مراسم را پخش می‌کند.

کارگردان 83 ساله یکی از چهره‌های محبوب آکادمی سزار است. او در 1980 برای "تس"، در 2002 برای "پیانیست"، در 2011 برای "نویسنده پشت پرده" و در 2014 برای "ونوس در پوست خز"، برنده جایزه سزار بهترین کارگردان شد و در تمام این سال‌ها در بخش بهترین فیلمنامه نیز چند جایزه گرفته و به دفعات هم نامزد بوده است.

پولانسکی در صورت پذیرش ریاست جوایز سزار 2017، مراسم را با یک سخنرانی آغاز و باقی کار را به یک مجری که هنوز نامش اعلام نشده است، واگذار می‌کرد.

آلن ترزن رئیس آکادمی هفته پیش خبر اعلام ریاست پولانسکی بر جوایز سراز را اعلام و از فیلم‌های "بچه رزماری" و "محله چینی‌ها" او به عنوان "شاهکار" یاد کرد.

گروه فمینیست گفت: انتخاب رومن پولانسکی یک توهین به بسیاری از قربانیان تجاوز و آزار جنسی است.

این گروه با اشاره به این که خیلی از مردم همچنان از پولانسکی در مقام یک فیلمساز حمایت می‌کنند، گفت: پاسخ ما این است که فیلمشناسی او ارتباط چندانی با جرم او، فرار و نپذیرفتن مسئولیت‌هایش ندارد.    

پولانسکی که برای فیلم "پیانیست" برنده اسکار بهترین کارگردانی شد، این روزها روی تریلر روان‌شناختی "بر مبنای یک داستان واقعی" (Based on a True Story) کار می‌کند که با بازی همسرش امانوئل سینیه و ایوا گرین و ونسان پرز ساخته می‌شود.

آکادمی سزار سال 1976 تأسیس شد و با بیش از چهار هزار عضو شامل دست‌اندرکاران سینمای فرانسه، پس از آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، بزرگ‌ترین آکادمی سینمایی دنیاست.

مراسم چهل و دومین دوره جوایز سزار 24 فوریه (6 اسفند) برگزار می‌شود.