سرویس سینمایی هنر آنلاین: مراسم رونمایی از پوستر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با حضور جمعی از اهالی سینما و اصحاب رسانه عصر یکشنبه در موزه سینما برگزار شد.

پوستر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر منقش به تصویر زنده یاد علی حاتمی، با مدیریت مجید برزگر و طراحی حسین زارعی طراحی شده است. نقاشی پوستر را علی بیگی پرست براساس عکسی از عزیز ساعتی برعهده داشته و خوشنویسی پوستر را نیز حسن عکاسی پرزاد انجام داده است.

در ابتدا امید روحانی منتقد سینما که اجرای مراسم را بر  عهده داشت با یک دقیقه سکوت به مناسبت شهادت آتش‌نشانان حادثه پلاسکو، درباره نقش علی حاتمی  و تصویر وی که بر پوستر جشنواره نقش بسته است، گفت: علی حاتمی تلاش کرد همه‌چیز را ایرانیزه کند. نسل جوان سینماگران ما راه حاتمی را ادامه می‌دهد و به یک فرم ایرانی رسیده است که به آن افتخار می‌کنیم. همان‌طور که به فردوسی و مولانا افتخار می‌کنیم و می‌توانیم به علی حاتمی و بسیاری دیگر که راه او را ادامه دادند ببالیم.

روحانی با اشاره به‌جای خالی علی حاتمی در سینمای ایران گفت: امسال بیستمین سالی است که علی حاتمی را در کنار خود نداریم و هرچه می‌گذرد بیشتر متوجه ضربه‌ای می‌شویم که فقدان او به سینمای کشور زده است. زمانی که حاتمی کار خودش را شروع کرد، سعی کرد آن چیزی را که در زبان و تکنیک و قالب سینما از غرب می‌رسید تماماً اخذ نکند، بلکه در سینمای ایران آن را تعریف کند.

در ادامه این مراسم فیلمی از علی حاتمی ساخته عزیز ساعتی پخش شد که روایتی بود از کودکی علی حاتمی و بزرگ‌سالی او، روند ساخت شهرک غزالی و بخش‌هایی از فیلم‌های هزاردستان، کمال‌الملک، مادر و بسیاری دیگر از آثار این فیلم‌ساز فقید.

پس از پخش این فیلم محمدمهدی دادگو به روی سن آمد و گفت: هوالعلیم سرنامه همه مطالب علی حاتمی است. از افعال ماضی پرهیز می‌کنم چراکه حاتمی همیشه در کنار ما هست و هرگز ما را رها نکرده است.

وی ادامه داد: اولین کارفرمای علی حاتمی پرویز یشایایی بود، چند نفر در دفتر او کار می‌کردند که عباس کیارستمی و علی حاتمی در این لیست بودند و سرنوشت چنین رقم زد که این دو خیلی زود ما را ترک کنند. یکی نام سینما را پرآوازه کند و دیگری نشانه سینمای ایران باشد. از سال گذشته بدعتی در سینمای ایران شکل گرفت و آن‌هم این بود که تصویر بزرگان سینمای ایران بر روی پوستر جشنواره نقش ببندد. سال گذشته به خسرو شکیبایی اختصاص یافت و امسال نیز به علی حاتمی.

دادگو در ادامه مژده‌ای به اهالی و دوستداران علی حاتمی داد و افزود: به اهالی سینما و دوستداران آثار علی حاتمی مژده می‌دهم با توجه به این‌که تمام آثار علی حاتمی به دو دوره تقسیم می‌شود یعنی از "حسن‌کچل" تا "سوته‌دلان" و "هزاردستان" تا "دلشدگان" و فیلم نیمه‌تمام "جهان‌پهلوان تختی" قرار بر این بود که امسال فقط دوره دوم عرضه شود، اما با پیشنهادی که مطرح کردم و موافقت دوستان، قرار بر این است که تمام آثار سینمایی حاتمی به دیجیتال تبدیل شود و این فرصتی است برای اینکه آثار او با شیوه جدید احیا شوند تا پایدار بمانند.

وی بیان کرد: رئیس سازمان سینمایی موافقت کرده است که تمام این آثار از سال 57 تا آخرین اثر او "جهان‌پهلوان تختی " به نسخه دیجیتال تبدیل شوند ضمن اینکه مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها و آثار منتشرنشده علی حاتمی هم به همراه اسنادی که از او باقی‌مانده توسط موسسه رسانه‌های تصویری آماده و روانه بازار می‌شود.

در این مراسم از علی عباسی تهیه‌کننده اولین و آخرین اثر علی حاتمی در دور اول یعنی حسن‌کچل تا سوته‌دلان و مصطفی شایسته تهیه‌کننده آخرین اثر نیمه‌تمام وی "جهان‌پهلوان تختی " نیز یاد شد.

 در ادامه دادگو به بازیگران و بزرگان سینمای ایران که در طی این سال‌ها در کنار حاتمی بودند و در اثار او به ایفای نقش پرداختند اشاره کرد و گفت: به دیدار آقای کشاورز رفتیم که امشب ایشان حضور دارند و امیدواریم همیشه سلامت باشند. به دیدار آقای علی نصیریان رفتیم که با توجه به تغییر برنامه امشب نتوانستند در مراسم حضورداشته باشند و همچنین به دیدار آقای عزت‌الله انتظامی رفتیم که به دلایل بیماری نتوانستند اینجا باشند، همچنین به دیدار آقای جمشید مشایخی رفتیم که به دلیل اینکه تازه از بیمارستان مرخص شده بودند، نتوانستند تشریف بیاورند.

پس‌ازاین صحبت‌ها، زهرا حاتمی، لیلا حاتمی همسر و دختر زنده‌یاد حاتمی و همچنین عسل و مانی مصفا نوه‌های حاتمی به همراه محمدعلی کشاورز و احترام برومند همسر زنده‌یاد داود رشیدی که در آثار علی حاتمی به ایفای نقش پرداخته بود برای رونمایی از پوستر جشنواره به روی سن آمدند.

کشاورز که به‌سختی و با واکر حرکت می‌کرد، طی سخنانی کوتاه گفت: من همیشه مدیون علی حاتمی هستم و دراین‌جا باید بگویم که علی حاتمی کار را از تئاتر شروع کرد نه سینما. اولین کارهای تئاتری‌اش را که می‌نوشت ما باهم کار می‌کردیم. بعدازآن بود که وارد سینما شد و به بزرگ سینمای کشور تبدیل شد. می‌خواهم بگویم اگر می‌خواهید در سینما موفق باشید، باید در ابتدا تئاتر را درک کنید و بدانید که تئاتر چه می‌گوید و چه هست باید روی صحنه کارکنید و مال مردم باشید من از بین مردم بلند شدم و افتخار می‌کنم که ایرانی هستم.

وی ادامه داد: من خودم را ایرانی می‌دانم و برخاسته از مردم هستم و هر کاری هم انجام دادم برای مردم ایران کرده‌ام.

کشاورز همچنین به واقعه پلاسکو و شهادت آتش‌نشانان اشاره کرد و گفت: آن‌ها افراد بزرگی بودند که واقعه جان‌فشانی کردند و ما در مرگ همه آن‌ها سهیم هستیم.

در ادامه مانی و عسل نوه‌های علی حاتمی به همراه محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر از پوستر جشنواره رونمایی کردند.

پس‌ازاین رونمایی نوبت به رونمایی از بسته مردمی ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر رسید، آثاری که از سال 76 تا 94 توسط مردم برگزیده شدند.

با پخش کلیپی از این اثار منوچهر شاهسواری و محمد حیدری از این بسته فرهنگی رونمایی کردند.

ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم‌های "آژانس شیشه‌ای "، "ارتفاع پست " و "به رنگ ارغوان "، مجید مجیدی برای فیلم‌های "به رنگ خدا " و "بید مجنون "، احمدرضا درویش برای فیلم "متولد ماه مهر "، خسرو سینایی برای فیلم "عروس آتش "، بهرام بیضایی برای فیلم "سگ‌کشی "، کمال تبریزی برای فیلم‌های "فرش باد "، "مارمولک " و "همیشه پای یک زن در میان است "، اصغر فرهادی برای فیلم‌های "چهارشنبه‌سوری "، "درباره الی " و "جدایی نادر از سیمین "، داریوش مهرجویی برای فیلم "سنتوری "، مسعود ده‌نمکی برای فیلم "اخراجی‌ها "، حمید نعمت‌الله برای فیلم "بی‌پولی "، پیمان معادی برای فیلم "برف روی کاج‌ها "، مازیار میری برای فیلم "حوض نقاشی "، پوران درخشنده برای فیلم "هیس دخترها فریاد نمی‌زنند "، نرگس آبیار کارگردان "شیار ۱۴۳"، مصطفی کیایی کارگردان "خط ویژه "، ابوالحسن داوودی کارگردان "رخ دیوانه "، سعید روستایی کارگردان فیلم "ابد و یک روز " و مهدی کریمی تهیه‌کننده "آژانس شیشه‌ای " و "رنگ خدا "، تقی علی‌قلی‌زاده تهیه‌کننده "متولد ماه مهر "، قاسم قلی پور تهیه‌کننده "عروس آتش "، منوچهر محمدی تهیه‌کننده "مارمولک "، "حوض نقاشی " و "ارتفاع پست "، علیرضا شجاع نوری تهیه‌کننده "فرش باد "، سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده به "رنگ ارغوان "، "برف روی کاج‌ها " و "چهارشنبه‌سوری "، حبیب‌الله کاسه ساز تهیه‌کننده "اخراجی‌ها "، محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده "همیشه پای یک زن در میان است "، مصطفی شایسته تهیه‌کننده "بی‌پولی "، سید محمود رضوی تهیه‌کننده "درباره الی "، محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی تهیه‌کنندگان " شیار ۱۴۳ "، منصور لشگری قوچانی تهیه‌کننده "خط ویژه "، بیتا منصوری تهیه‌کننده "رخ دیوانه "، سعید ملکان تهیه‌کننده "ابد و یک روز " کارگردانان و تهیه‌کنندگان فیلم‌های منتخب برگزیده از نگاه تماشاگران ادوار فجر بودند که در این مراسم از آن‌ها تقدیر به عمل آمد.

همچنین مهدی جعفری موسسه "ویدیو رسانه قرن بیست‌ویک "، فرهاد رحمتی موسسه "قرن جدید "، جواد معماری موسسه "تصویر دنیای هنر " و سعید خندق آبادی موسسه "ویدئو رسانه سوره " مدیران چهار شرکت فعال در حوزه ویدئو رسانه هستند که از آن‌ها نیز تقدیر شد.

در این مراسم هنرمندانی چون محمدعلی کشاورز، خسرو سینایی، بهروز غریب پور، حسین پارسایی، محمدحسین قاسمی، بهرام رادان، مهرداد صدیقیان، امید روحانی، محمدرضا فرجی، کمال تبریزی، منصور لشکری قوچانی، جمال ساداتیان، سعید ملکان، سعید آرمند، فرزاد مؤتمن، حمید فرخ نژاد، سیاوش حقیقی، پژمان بازغی، مستانه مهاجر، سعید راد، مجید مظفری، هاتف علیمردانی، کوروش تهامی، محمدرضا شریفی‌نیا، پوران درخشنده، احترام برومند، مسعود اطیابی، محمود کلاری، علی مصفا و بسیاری دیگر حضور داشتند.

پایان بخش این مراسم عکس دسته جمعی بود که حاضران روی سن گرفتند.