سرویس سینمایی هنرآنلاین: بخش اقلام تبلیغی  یکی از بخش‌های جنبی جشنواره فیلم فجر است، که شاید در ایران چندان حائز اهمیت نباشد، اما در جشنواره‌های خارجی بسیار پر اهمیت است.

در واقع در جشنواره‌های بین‌المللی آنونس، پوستر و عکس فیلم‌ها یکی از اصلی‌ترین و مهمترین بخش‌هایی است که رقابت در آن به شدت جدی گرفته می‌شود. به طوری که گاهی کارگردانی تیزر و ساخت آنونس کاملا متفاوت از خود فیلم انجام می‌شود و در مواقعی برای آن داستان جداگانه‌ای نوشته می‌شود که در راستای فیلم است. آن‌ها معتقد هستند اولین چیزی که باعث جذب مخاطب و کشاندن او به سالن سینما می‌شود همین اقلام تبلیغاتی است. مخاطب وقتی تریلر را می‌بیند مشتاق دیدن می‌شود و شیوه قصه‌گویی تریلر  فیلم است که مخاطب را جذب سالن می‌کند.

در جشنواره فیلم فجر نیز این بخش به عنوان یکی از بخش‌های جنبی گنجانده شده است و جوایزی نیز برای این بخش در نظر گرفته شده است. امسال برای دومین بار اقلام تبلیغاتی در بخش پوستر فیلم‌های مستند اکران شده در جشنواره فیلم فجر، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

کوروش پیرو مدیر بخش اقلام تبلیغاتی، سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از مشارکت 84 هنرمند در این بخش خبر می‌دهد و به گفته او در بخش عکس 504 قطعه عکس در قالب 42 مجموعه از 31 عکاس سینمای ایران به دبیرخانه بخش اقلام تبلیغاتی جشنواره سی و پنجم رسیده است.

پیرو همچنین به آمار مشارکت هنرمندان در بخش پوستر و آنونس فیلم‌های سینمایی اشاره کرد و افزود: در بخش پوستر 58 اثر از 26 طراح پوستر و در بخش آنونس و تیزر، 64 اثر از 27 سازنده آنونس و تیزر به دبیرخانه این بخش رسیده است.

در حالی که تنها کمتر از دو هفته به شروع مهمترین و جدی‌ترین فستیوال هنری سینمای ایران باقی مانده است، در همین مدت اندک نیز فیلمسازان مشغول آماده سازی فیلم‌های خود برای ارائه به جشنواره هستند.

اما آنچه که در این میان دیده می‌شود بعضا آنونس‌های ناقصی است که بیشتر برای فضای مجازی آماده و محیا می‌شوند که همین آنونس‌ها نیز خیلی شتاب‌زده و از هم گسسته هستند. به نظر می‌رسد هنوز بحث اقلام تبلیغاتی به شکل جدی و حرفه‌ای مورد توجه کارگردانان و سینماگران قرار نگرفته است.

در چند روز اخیر پوستر برخی از فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر منتشر شده است که برخی از آن‌ها به شدت به دیگری شباهت دارند و بیشتر به نظر می‌رسد کپی از همدیگر باشد که تنها عکس آنها تغییر کرده است.

آنچه که بیش از هر چیز در طراحی پوستر فیلم این روزها خودنمایی می‌کند، شباهت پوسترها به هم و همچنین استفاده بیش از اندازه از عکس است، در واقع خیلی به نظر نمی‌رسد که طراحان پوستر امروز برای آثارشان زمان گذاشته و یا حتی تفکری پشت آن باشد. امروز پوسترها تنها  از یک عکس و معرفی عوامل تشکیل شده است و این مسئله آن رسالتی را که پوستر بر عهده دارد را به نمایش نمی‌گذارد.

 اگر برای فیلمی تبلیغات نشده باشد، شاید مخاطب هیچ‌وقت آن را نبیند. حالا چه این فیلم را اسکورسیزی ساخته باشد چه یک کارگردان جوان جویای نام!! یکی از موثرترین راه‌های بازاریابی فیلم‌ها پوستر است، که باید فیلمسازان بیش از پیش روی این موضوع تمرکز کرده و هزینه بیشتری را در این زمینه در نظر بگیرند.

بحث طراحی پوستر با نمایش عکس بازیگران کاملا متفاوت است و به نظر می‌رسد فیلمسازان خیلی علاقمند به بهره گرفتن از طراحان برجسته‌ای که پشت کارشان ایده و خلاقیت نهفته است ندارند. در واقع پوستر وسیله به نمایش گذاشتن بازیگران چهره و استفاده از عکس استارها شده است و خودش به تنهایی آن رسالتی را که باید داشته باشد به همراه ندارد، بخشی مهم در جذب مخاطب که متاسفانه مهجور باقی مانده است و خیلی توجهی به این اصل مهم و اساسی نمی‌شود.