سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم بزرگداشت خسرو سینایی کارگردان نام آشنای سینما با عنوان "سینای سینما" عصر روز گذشته پنج‌شنبه 30 دی‌ماه در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر با حضور جمعی از هنرمندان عرصه‌های سینما و تجسمی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اکبر عالمی اجرای آن را برعهده داشت، فریدون مجلسی از روزنامه‌نگاران قدیمی و پیشکسوت به روی سن آمد و درباره سینایی گفت: خلاقیتی در وجود سینایی هست و نکات کوچکی را می‌بیند که شاید خیلی‌ها آن را نبینند. برگزاری چنین مراسمی را به شما تبریک می‌گویم. به نظرم دولت وظیفه دارد تا از این جوانه‌های استعداد و سازندگی وخلاقیتی که وجود دارد و مرتب از آنها جلوگیری می‌شود حمایت کند.

طراحی پوستر این بزرگداشت برعهده بزرگمهر حسین‌پور بود و حمید فرخ نژاد نیز فیلمی در ستایش سینایی ساخته بود که در ادامه مراسم به نمایش درآمد.

در ادامه حمید فرخ‌نژاد که با فیلم "عروس آتش" خسرو سینایی شناخته شد، با طرح خاطره‌ای و همچنین تبریک به وی گفت: درباره نویسندگی، فیلمسازی و هنرمندی سینایی بسیار سخن گفته شد، اما به نظر من وجه بارز او انسانیت است. در سال 68 زمانی که از آبادان جنگ زده به تهران آمدم و با سمیرا سینایی آشنا شدم، بواسطه او با خسرو سینایی آشنا و دیدم دست طبیعت است که این اتفاق برایم افتاده و بسیار از او آموختم. در سینما تکنیک را می‌توان آموخت اما من از سینایی انسانیت را آموختم.

وی ادامه داد: آقای سینایی باید بداند که برای همه ما بزرگ و عزیز است و متاسفانه بزرگانی چون او، ناصر تقوایی و بهرام بیضایی نسل‌شان را به نسل ما می‌دهند، نسلی که کمتر اصول‌گرایی را در نظر می‌گیریم و امیدوارم بارقه‌هایی از منش آن نسل را بفهمیم و بتوانیم از آنها بهره بگیریم.

لوریس چکناواریان آهنگساز نیز طی سخنانی کوتاه گفت: من با خسرو سینایی از وین آشنا هستم و خوشحالم که در چند اثر از او همکاری داشته‌ام، برایم بسیار خوش آیند است که با او و خانواده هنرمندش دوست هستم.

در ادامه بخش‌هایی از فیلم "آوایی که عتیقه شد" به کارگردانی روناک جعفری که درباره خسرو سینایی ساخته شده است به نمایش درآمد.

ابراهیم جعفری دیگر سخنرانی بود که درباره سینایی به سخنرانی پرداخت و در ادامه نیز گیزلا سینایی به ایراد سخن پرداخت.

پس از آن فیلم "ماهیگیری" اولین فیلم خسرو سینایی که 50 سال پیش و به عنوان اولین فیلم پس از دوران دانشجویی ساخته بود،  برای اولین بار به نمایش درآمد.

سینایی درباره این فیلم گفت: امشب باید حواسم را جمع کنم؛ همیشه نکاتی را می‌نویسم تا زیاد آشفته حرف نزنم، اما معمولا وقتی پشت میکروفن می‌ایستم همه آن‌ها را کنار می‌گذارم و چیزهای دیگری می‌گویم. شاید آشفته از آب درآید، شاید هم نیاید. آنچه که باعث شد من این فیلم را برای نمایش انتخاب کنم، این بود که می‌خواستم یاد یک دوست را زنده نگه دارم. مرد قاتل این فیلم از بهترین دوستان من بود که دانشجوی  پزشکی بود و پزشک هم شد و بعدها در ولایت غربت دچار افسردگی شد و خودکشی کرد. دوست داشتم امروز یادی از این دوست قدیمی بکنم.

وی ادامه داد: روزی از من خواستند تا مطلبی برای دانشجویان هنر بنویسم. نوشتم دوستان من اگر برای ثروت به دنبال هنر می‌روید نروید، چرا که از هر چند صد نفر دو تا سه نفر به ثروت می‌رسند. اگر به دنبال شهرت هستید، باز هم به سراغ هنر نروید بدلیل اینکه چند روزی مشهور خواهید بود و مردم دوست‌تان دارند و بعد یکی دیگر می‌آید و شمایی که عادت کردید تا دیده شوید از یاد می‌روید و این اذیت‌تان می‌کند. اما اگر می‌خواهید زیبا زندگی کنید به دنبال هنر بروید پستی و بلندی خودش را دارد و مشقات خودش را، اما اگر این جوشش هنر را در خود احساس کردید به دنبال هنر بروید چرا که زیبا زندگی می‌کنید و قدر آن را بدانید. هیچ‌کس تا این جوشش هنر را احساس نکرده باشد نمی‌داند چه لحظه خوشایندی است.

عکس ها : علیرضا فراهانی

کارگردان "جزیره رنگین" گفت: من سعی کردم خالی زندگی نکنم و وقت‌هایی که نتوانستم فیلمی بسازم و این تجربیات را در فیلمی اجرا کنم  به دلیل اینکه بودجه و سرمایه‌گذاری نبوده است از پروژه‌های کوچک بهره گرفتم. چه خوب که با هنر زندگی کردیم و از هنرمند بودن لذت بردیم و از جمع خودمان که پر از شوق و شور و خلاقیت بود لذت بردیم، اما باید بپذیریم که باید رفت و چقدر خوب که آدم خودش را به نسیم بسپارد و بگوید چه زندگی خوبی بود.

در پایان این مراسم نیز کیک تولد 77 سالگی خسرو سینایی بریده شد. در این مراسم هنرمندانی چون لوریس چکناواریان، الهام پاوه نژاد، فرید فرخنده کیش، فرح اصولی، گیزلا سینایی، حمید فرخ‌نژاد، بهزاد شیشه‌گران، بزرگمهر حسین‌پور، امیر پوریا و... حضور داشتند.