سرویس سینمایی هنر آنلاین: شب گذشته 26 دی‌ماه 95 تالار ایوان شمس مملو از جمعیت سینماگری بود که برای دیدن اولین فیلم حمیدرضا قربانی که سال گذشته در جشنواره چندان موردتوجه قرار نگرفت، آمده بودند.

اصغر فرهادی و خیلی دیگر از سینماگران در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را کیوان کثیریان بر عهده داشت، بخش‌هایی از پشت‌صحنه این فیلم و همچنین کلیپی از نماهنگ امیر اشکان غلامی که به همین مناسبت تولید شده است، پخش شد.

در ادامه کثیریان با تبریک به اصغر فرهادی به خاطر حضور در پنج فیلم برتر گلدن گلوب و همچنین نامه‌ای که خطاب به رئیس‌جمهور در مورد "گورخواب‌ها" نوشته بود از او خواست روی سن بیاید.

فرهادی با تبریک به حمیدرضا قربانی (کارگردان) که پیش‌ازاین دستیار وی بود و گروهش برای اکران عمومی این فیلم، گفت: جای خوشحالی دارد که دو تن از دستیارانم (حمیدرضا قربانی و یاسر فاروقی) که بیش از یک دستیار به من کمک کرده و همراهم بوده‌اند، در این فیلم به‌عنوان کارگردان و تدوینگر نقش اصلی را داشته است.

وی ادامه داد: از یکی دو سال قبل تلاشم این بود که هر دو دستیارم شروع به کارگردانی کنند، حمید قربانی که اولین فیلمش را ساخت و خانم نراقی هم قرار است امسال فیلمش را بسازد.

اکران خصوصی فیلم

فرهادی بابیان اینکه فیلم "خانه‌ای در خیابان چهل و یکم" را در جشنواره فیلم فجر دیده و با ابراز تأسف از اینکه در شرایط خوبی اکران نمی‌شود، ادامه داد: این فیلم، یک فیلم انسانی است، البته این‌یک اصطلاح کلیشه شده است ولی همچنان می‌شود روی آن دقت کرد، چون قبل از اینکه تماشاگر قضاوتی کند، فیلمساز قضاوت نمی‌کند و درواقع این امکان را به تماشاگر می‌دهد.

کارگردان فیلم "درباره الی " افزود: هر فیلم اولی دارای دو ویژگی مهم است، اولین ویژگی این است که فیلم اول یک گام نخست برای ورود به سینمای حرفه‌ای است، البته منظورم این نیست که فیلم کوتاه حرفه‌ای نیست بلکه منظور فیلم بلند است. این قدم اول یک گام بلند است وکسی که بتواند این گام را بردارد به یک موفقیت رسیده است.

فرهادی با اشاره به ویژگی دیگر فیلم اول ادامه داد: به نظرم اهمیت فیلم اول در این است که یک تست برای فیلمساز محسوب می‌شود تا بداند چه سلیقه‌ای دارد و دوست دارد چه فیلمی را بسازد. البته منظورم این است که خود فیلمساز فیلمش را ببیند و بداند چه اثری را دوست دارد، نه اینکه چه اثری ممکن است بفروشد. مثلاً زمانی که فیلم "رقص در غبار" را ساختم خودم متوجه شدم، بخش‌هایی از آن فیلم سلیقه من نیست و دیگر ادامه ندادم.

وی در پایان اظهار کرد: بار دیگر به حمید (قربانی) تبریک می‌گویم و امیدوارم با این فیلم بداند که چه مسیری را می‌خواهد برود.

در ادامه این مراسم ازآنجایی‌که مهناز افشار و علی مصفا دو بازیگر اصلی فیلم حضور نداشتند، کثیریان نامه‌ای را که افشار به مناسبت اکران این فیلم نوشته بود قرائت کرد.

در این متن آمده بود: "درود به همه شما عزیزان

عذر من را بپذیرید که امروز نتوانستم کنار شما باشم.

خسته نباشید می‌گویم به حمید قربانی کارگردان عزیز و صبورمان، جناب آقای محمود رضوی نازنین تهیه‌کننده مهربانمان و تک‌تک عوامل فیلم "خانه‌ای در خیابان چهل و یکم"، این فیلم برای من بسیار شریف است و بر باورها و اعتقادات قلبی من تأثیرات خاصی گذاشت.

اکران خصوصی فیلم

کاش هیچ قتلی نبود چه سهوی چه عمدی که این‌چنین در شرایط عجیب و وحشتناک قرار بگیریم. غم و داغ بر دل نشسته از دست دادن عزیز آن‌قدر زیاد و جانکاه است که مسئولیت بخشیدن یا قصاص آن را به جهنمی دردناک‌تر تبدیل می‌کند.

کاش شرایطی فراهم شود تا این بار وحشتناک به شکلی صحیح از روی دوش خانواده مقتول برداشته شود. امیدوارم "خانه‌ای در خیابان چهل و یکم" و آثاری ازاین‌دست به آسیب‌شناسی و کمک به بهبود روند موجود کمک نماید. لازم می‌دانم بگویم "خانه‌ای در خیابان چهل و یکم" می‌تواند خانه هرکدام از ما باشد.

از خانه‌هایمان مراقبت کنیم."

مهناز افشار این روزها در آلمان به سر می‌برد و علی مصفا نیز در گرگان مشغول کار است.

در این مراسم علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، سید محمدهادی ایازی معاون فرهنگی وزیر بهداشت، سردار مرتضی طلایی، شمس لنگرودی، محمدمهدی عسگرپور، سهیلا رضوی، فرخ نعمتی، سارا بهرامی، ستار اورکی، مریم نراقی، علی‌رضا کمالی، مانیا علیجانی، مانی رحمانی، سید محمود رضوی، پریسا بخت آور، پیمان معادی، بابک کریمی، امیر اثباتی، محسن کیایی، فرهاد توحیدی، بهروز شعیبی، محمدحسین مهدویان، هادی حجازی‌فر ، امیررضا خادم، شهرام گیل‌آبادی، علی مسعودی، امیرنوری، ستاره اسکندری، هدی زین‌العابدین، حبیب دهقان نسب،مهران رجبی، نگار آذربایجانی، سحر صباغ سرشت، شایسته ایرانی، علیرضا شجاع‌نوری و... هم حضور داشتند.

عکس ها رامونا میریان