سرویس سینمایی هنرآنلاین: دامین شازل ("لا لا لند")، گارث دیویس ("شیر")، بری جنکینز ("مهتاب")، کنت لونرگان ("منچستر بای د سی") و دنی ویلنو ("رسیدن")، نامزدهای جایزه دستاورد چشمگیر کارگردانی فیلم بلند سینمایی این دوره جوایز سالانه انجمن کارگردانان آمریکا (DGA) هستند.

برنده این جایزه چهارم فوریه (16 بهمن) در مراسمی در هتل بورلی هیلتن در لس آنجلس معرفی می‌شوند.    

به گزارش ورایتی، انجمن کارگردانان آمریکا که حدود 16 هزار عضو دارد رقبایی چون دیوید مکنزی ("اگر از آسمان سنگ هم ببارد")، مارتین اسکورسیزی ("سکوت") و دنزل واشنگتن ("حصارها") را نادیده گرفت.

شازل هشتم ژانویه در جوایز گلدن گلوب برنده جایزه بهترین کارگردان شد. جنکینز جوایز کارگردانی را از سوی هیئت ملی نقد و جامعه ملی منتقدان فیلم دریافت کرد.

سال گذشته آلخاندرو گونزالس ایناریتو برای "بازگشته" برنده جایزه دستاورد چشمگیر کارگردانی فیلم بلند سینمایی شد. او دو سال پیش هم برای "بردمن" این جایزه را برد. ایناریتو اولین فیلمسازی است که در تاریخ جوایز انجمن کارگردانان آمریکا، دو بار پیاپی این جایزه را دریافت کرده است.

به لحاظ تاریخی، نامزدهای جایزه دستاورد چشمگیر کارگردانی فیلم بلند سینمایی DGA در جوایز اسکار یک شاخص بسیار خوب برای بخش بهترین کارگردان و بخصوص بخش بهترین فیلم است. شاخه کارگردانان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی حدود شش درصد کل اعضای آکادمی را تشکیل می‌دهد.

از سال 1948 تاکنون تنها هفت برنده جایزه انجمن کارگردانان آمریکا، جایزه اسکار بهترین کارگردانی را نگرفته است. این اتفاق آخرین بار سال 2013 روی داد. در آن سال بن افلک برای "آرگو" جایزه انجمن کارگردانان آمریکا را گرفت، اما حتی نامزد اسکار بهترین کارگردانی هم نشد.

پیش از آن 9 سال پیاپی، برندگان جایزه انجمن کارگردانان آمریکا، اسکار کارگردانی را هم بردند. تا قبل سال 2013 آخرین باری که برنده این دو جایزه متفاوت بود سال 2003 بود. در آن سال راب مارشال برای "شیکاگو" جایزه DGA را برد، اما رومن پولانسکی برای "پیانیست" برنده اسکار بهترین کارگردان شد.

در بخش بهترین کارگردانان اول که اولین بار سال گذشته اعطاء شد، نیت پارکر برای "تولد یک ملت" نامزد شده است. این اولین نامزدی جدی این فیلم در فصل جوایز سینمایی است. این در حالی است که وقتی "تولد یک ملت" اولین بار سال گذشته در جشنواره فیلم ساندنس روی پرده رفت، خیلی‌ها پیش‌بینی کردند یکی از رقبای پیشتاز فصل جوایز خواهد بود، اما بعد از جنجال‌ها درمورد خود پارکر، فیلم از رادار خارج شد.

گارث دیویس ("شیر")، کلی فرمون کریگ ("مرز هفده")، تیم میلر ("ددپول") و دان تراکتنبرگ ("مسیر 10 کلاورفیلد") دیگر نامزدهای جایزه بهترین کارگردانان اول هستند.