سرویس سینمایی هنرآنلاین: محمد صادقی پنجشنبه‌ها در مقام مجری و منتقد برنامه "کافه فیلم" به شبکه آی‌فیلم می‌آید و به‌نقد فیلم‌های سینمایی و گپ‌و‌گفت با کارگردان آن اثر می‌پردازد.

 او درباره حضور در این برنامه به خبرنگار هنر آنلاین، گفت: در این برنامه بعدازاینکه فیلم موردنظر پخش شد، با کارگردان آن فیلم گفتگو می‌کنیم و درباره فیلم به بحث می‌نشینیم. برنامه‌های گفتگو محور دیگری در این زمینه و با این موضوع در طی این سال‌ها تولیدشده‌اند، اما به صورت تخصصی درباره سینما، در آن‌ها صحبت نشده است. ازآنجایی‌که من سال‌های متمادی دروس تخصصی سینما را در دانشگاه‌ها تدریس می‌کردم دور از ذهن نیست که حالا به‌صورت تخصصی و در ابعاد مختلف فیلم‌ها را به‌نقد بکشم و درباره آن‌ها صحبت کنم.

وی ادامه داد: ضمن این‌که به دلیل نداشتن وقت کافی خیلی فرصت دیدن فیلم ندارم و این برنامه فرصت مغتنمی است که بتوانم پای دیدن آثار سینمای ایران بنشینم. علاوه بر این آثار خوبی انتخاب می‌شوند که باید این آثار را دید.

بازیگر سریال "ولایت عشق " افزود: مهمانان خوبی داریم که یا از سینماگران خبره و مجرب هستند و یا جوانان مستعدی در حوزه فیلم‌سازی هستند که مشغول به کارند و همین عامل نیز موجب می‌شود که گفت‌وگو برای مخاطبین هم جالب و جذاب باشد. بناست "کافه فیلم" برنامه سازنده‌ای باشد و قرار نیست حاشیه‌‎دار و همراه با چالش به روی آنتن برود. ما می‌خواهیم در این برنامه به شکل دقیق، اصولی و دانشگاهی سینمای ایران را بررسی کنیم و درباره نقاط قوت و ضعف سینما و کمبودهای آن صحبت کنیم. 

صادقی اظهار کرد: سینمای ایران اصولاً جوان است و هنوز به چهل‌سالگی نرسیده است. سینمای بعد از انقلاب و قبل آن بسیار با هم فرق دارند و به لحاظ مضامین و ساختار متفاوت هستند. با توجه به این شکل‌گیری، تلاش سینماگران قابل‌ستایش است و چالش‌های بسیار متعددی پیش روی صنعتگران و سینماگران وجود دارد. تلاش ما این است که منصفانه به این فیلم‌ها پرداخته شود و مهمانان برنامه نیز با رضایت از برنامه خارج شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که این برنامه در مقایسه با برنامه‌های دیگری که به سینمای ایران می‌پردازند و همواره حواشی به همراه دارند بیان کرد: درواقع فیلم‌سازان فیلم‌هایی را که می‌سازند، وقتی مورد نقد و تحلیل منصفانه قرار می‌گیرد، پذیرا هستند. وقتی منتقد دستی بر آتش دارد و با شرایط تولید فیلم آشناست و از کم و کیف آن اطلاع دارد، می‌تواند نقدی منصفانه و درست داشته باشد. من سال‌هاست در سینما مشغول فعالیت هستم چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور و با مسائل و چالش‌ها و محدودیت‌های فیلم‌سازی آشنایم، این آشنایی باعث می‌شود تا واقع‌بینانه برخورد شود و بااطلاع از کم و کیف تولید فیلم با آثار برخورد و آن‌ها را به بوته نقد کشید. این وجه اشتراک، ارتباط مؤثر و تبادل‌نظر متقابلی با سینماگر برقرار می‌کند، در حالی‌ که منتقدان بافاصله تحلیل می‌کنند و با شرایط تولید، آشنایی ندارند.

بازیگر فیلم "پرده عشق " درباره تعداد قسمت‌های تولیدی این برنامه گفت: قطعاً تا پایان سال این برنامه ادامه خواهد داشت و پس‌ازآن با توجه به بازخوردهایی که تاکنون داشتیم بررسی می‌شود که وارد فاز بعدی شویم یا خیر.

صادقی همچنین درباره حضور در جشنواره فیلم فجر و ساخت ویژه‌برنامه‌ای در این زمینه نیز اظهار کرد: این برنامه متمرکز روی فیلم‌های اکران شده حال حاضر سینما نیست. درواقع مروری دارد بر آثار سینمایی؛ الزاماً ما روی جشنواره و فیلم‌های جدید خیلی متمرکز کار نمی‌کنیم و حضورمان در جشنواره بستگی به دست‌اندرکاران برنامه و مدیران شبکه آی فیلم دارد که  ویژه‌ای برای جشنواره فیلم فجر تدارک ببیند یا خیر.

وی با اشاره به این‌که فیلم‌های ارزنده و باکیفیت سینما برای پخش انتخاب می‌شوند، افزود: سعی بر این است که از فیلم‌های متاخرانتخاب شود و تمرکز بیشتر روی دهه 90 باشد و یا فیلم‌هایی که ارزشمند و ارزنده هستند. ضمن این‌که کپی‌هایی که شبکه آی فیلم با تکنولوژی روز از فیلم‌ها می‌گیرد بی‌سابقه است و نسخه جدیدی از فیلم‌ها به شکل Full HD به روی آنتن می‌روند. ما در نظر داریم فیلم‌های باکیفیت و ارزنده را پخش‌کنیم تا بیننده از مرور آن‌ها بهره ببرد.

صادقی درباره سایر فعالیت‌های خود نیز گفت: چند کار پیشنهادشده است که در حال مطالعه آثار هستم. چند کار تاکنون انجام داده‌ام مانند سریال "بی‌قرار دو "، فیلم سینمایی تلویزیونی "سرباز نمی‌میرد " و یک کار نیمه‌تمام دیگر که به دلایلی از ادامه آن بازماندیم و منتظر هستیم تا کامل شود و به پخش برسد.

برنامه‌ هفتگی "کافه فیلم " محصول گروه تولید و هنری شبکه‌ی آی فیلم به تهیه‌کنندگی محمد تنکابنی و وحید رونقی پنجشنبه‌شب‌ها ساعت ۲۱ بعد از نمایش یک فیلم، به گفت‌وگو با سازنده‌ آن اثر می‌نشیند.