سرویس سینمایی هنرآنلاین: در یک اتفاق غیرمنتظره فیلمنامه رت ریس و پل ورنیک برای فیلم "ددپول" در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی نامزد دریافت جایزه انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) شد.

به گزارش ورایتی، "ددپول" که با اقتباس از قصه‌های مصور "افراد ایکس" نوشته شده است، در این بخش با فیلمنامه "رسیدن" نوشته اریک هیسرر بر مبنای داستان "داستان زندگی تو" به قلم تد چیانگ، "حصارها" نوشته اوگست ویلسن بر مبنای نمایشنامه خودش، "شخصیت‌های پنهان" نوشته آلیسن شرودر و تئودور ملفی بر مبنای کتاب مارگو لی شترلی و "حیوانات شبگرد" نوشته تام فورد بر مبنای رمان "تونی و سوزان"، رقابت می‌کند.

"اگر از آسمان سنگ هم ببارد" نوشته تیلور شریدان، "لا لا لند" نوشته دامین شازل، "عاشقانه" نوشته جف نیکولز، "منچستر بای د سی" نوشته کنت لونرگان و "مهتاب" نوشته بری جنکینز بر مبنای داستان تارل مکرینی، نامزدهای جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی هستند.

در بخش بهترین فیلمنامه مستند، "مؤلف: داستان جی‌تی لروی" نوشته جف فورزیگ، "فرمان و کنترل" نوشته رابرت کنر و اریک شلوسر بر مبنای داستانی از برایان پرل و کیم رابرتز و بر مبنای کتاب "فرمان و کنترل" از اریک شلوسر و "روزهای صفر" نوشته الکس گینی، نامزد شده‌اند.

اسامی برندگان شصت و نهمین دوره جوایز سالانه انجمن نویسندگان آمریکا 19 فوریه در دو مراسم همزمان در بورلی هیلز هیلتن در لس آنجلس و ادیسن بالروم در نیویورک سیتی معرفی می‌شوند.

نامزدی "ددپول" یک موفقیت بزرگ برای شرکت فاکس قرن بیستم و یکی از شگفت‌های فهرست نامزدهای این دوره جوایز WGA است که اسامی آن‌ها چهارشنبه شب اعلام شد. بسیاری از کارشناسان فصل جوایز سینمایی انتظار داشتند "سکوت" نوشته جی کاکس و مارتین اسکورسیزی در بخش فیلمنامه اقتباسی نامزد شود. "عشق و دوستی" نوشته ویت استیلمن و فیلمنامه اندرو نایت و رابرت شنکان برای "هکساو ریج" هم جزو نامزدهای احتمالی بودند.

فیلمنامه نوا اوپنهایم برای "جکی" و مت رأس برای "کاپیتان فنتستیک" هم جزو رقبای قوی بخش فیلمنامه غیراقتباسی بودند، اما نادیده گرفته شدند.

"مهتاب" نوامبر پیش در جوایز گاتام جایزه بهترین فیلمنامه را برد. فیلمنامه این فیلم در جوایز گلدن گلوب هم با فیلم‌های "اگر از آسمان سنگ هم ببارد"، "لا لا لند"، "منچستر بای د سی" و "حیوانات شبگرد"، رقابت می‌کند. اواخر نوامبر هیئت ملی نقد جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را به "سکوت" و جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را به "منچستر بای د سی" اعطاء کرد.

اسامی نامزدها با رأی حدود 12 هزار عضو WGA از میان 55 رقیب در بخش فیلمنامه اقتباسی و 60 رقیب در بخش فیلمنامه غیراقتباسی انتخاب شدند. "کتاب جنگل" و "شیر" در بخش اقتباسی و "فلورنس فاستر جنکینز" و "زوتوپیا" در بخش غیراقتباسی، جزو فیلمنامه‌هایی بودند که برابر با قوانین انجمن نویسندگان آمریکا برای رقابت در این جوایز واجد شرایط شناخته نشدند.

انجمن نویسندگان آمریکا فیلمنامه‌هایی را که تحت دستور عمل‌ یا با توافق این انجمن نوشته نشده‌اند، همین‌طور فیلمنامه‌های نویسندگان غیر عضو را واجد شرایط نمی‌داند. گذشته از این اعضایی که از انجمن استعفاء داده باشند امکان رقابت در این جوایز را ندارند.

سال گذشته، "مرکز توجه" نوشته تام مکارتی و جاش سینگر هم در جوایز WGA هم در جوایز اسکار، برنده جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد. "کسری بزرگ" نوشته چارلز راندولف و آدام مکی هم هر دو جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را گرفت.

با وجود فیلم‌های از قلم افتاده، جوایز انجمن نویسندگان آمریکا همچنان یک شاخص نسبتاً قابل اعتماد برای پیش‌بینی برندگان جوایز اسکار در دو بخش فیلمنامه غیراقتباسی و اقتباسی است. در بخش فیلمنامه اقتباسی در 22 سال گذشته 16 برنده، مشترک بوده‌اند. در بخش فیلمنامه غیراقتباسی نیز در 22 سال اخیر 14 برنده انجمن نویسندگان آمریکا جایزه اسکار آن سال را هم برده‌اند.

سال 2015 در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، "هتل بزرگ بوداپست" نوشته وس اندرسن جایزه انجمن نویسندگان آمریکا را گرفت، اما بعداً جایزه اسکار این بخش به "بردمن" نوشته آلخاندرو گونزالس ایناریتو، نیکلاس جیاکوبون، الکساندر دینلاریس و آرماندو بو رسید. "بردمن" به این خاطر که چهار نویسنده‌اش عضو WGA نبودند، امکان رقابت در جوایز این انجمن را پیدا نکرد.

سال 2014 نیز جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی انجمن نویسندگان آمریکا به "کاپیتان فیلیپس" نوشته بیلی ری رسید، اما بعداً جایزه اسکار این بخش به "12 سال بردگی" نوشته جان ریدلی اعطاء شد. فیلمنامه ریدلی، امکان رقابت در جوایز انجمن نویسندگان را از دست داد، چرا که ریدلی در جریان اعتصاب انجمن نویسندگان در سال‌های 2007 تا 2008 از این انجمن استعفا داده بود و فیلمنامه او از نظر WGA واجد شرایط نبود.

سال 2013 هم فیلمنامه کریس تریو برای "آرگو" و مارک بول برای "30 دقیقه بامداد" جوایز WGA را دریافت کردند. تریو در بخش فیلمنامه اقتباسی جایزه اسکار را نیز برد، اما بول در بخش فیلمنامه غیراقتباسی رقابت را به کوئنتین تارانتینو برای فیلمنامه "جانگو آزاد شده" واگذار کرد. فیلم تارانتینو از نظر انجمن نویسندگان آمریکا برای رقابت در بخش فیلمنامه غیراقتباسی واجد شرایط نبود. "گفتار پادشاه" نوشته دیوید زایدلر از دیگر فیلمنامه‌هایی مهمی است که در سال‌های اخیر از نظر WGA واجد شرایط شناخته نشدند، اما بعداً جایزه اسکار دریافت کردند.

شاخه نویسندگان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی حدود هفت درصد از کل اعضای رأی‌دهنده آکادمی را شامل می‌شود.