سرویس سینمایی هنر آنلاین: سولماز صدقی کارگردان فیلم مستند "فرشته‌ای در خانه من" در گفت‌وگو با هنر‌آنلاین درباره نحوه ساخت این فیلم و چگونگی شکل‌گیری ایده آن گفت: موضوع فیلم من درباره اوتستیک و کودکان مبتلابه اوتیسم است. چراکه می‌خواستم آن را بیش‌ازپیش به جامعه معرفی کرده و بشناسانم. متأسفانه هیچ اطلاعی درباره این بیماری وجود ندارد.

صدقی گفت: از آنجایی‌ که لادن طباطبایی از دوستان نزدیک من به خاطر فرزندش که مبتلا به اوتیسم است از سینما خداحافظی کرد و به این سمت آمده تا این بیماری را بشناساند، تصمیم گرفتم تا فیلمی دراین‌باره ساخته و این بیماری را به شیوه درست آن اطلاع‌رسانی کنم. "فرشته‌ای در خانه من" یک فیلم کاملاً مستند است و بازیگران مطرح سینما به ما در این زمینه و ساخت فیلم کمک کردند. فیلم یک خط داستانی را طی می‌کند که لادن طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون به خاطر مشکلات دخترش از سینما خداحافظی می‌کند و به مراقبت از سها می‌پردازد و درنهایت برای رفاه حال فرزندش به آمریکا مهاجرت می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه درباره اوتیسم اطلاع‌رسانی خیلی کمی شده است. امروز همه سرطان را به‌واسطه اطلاع‌رسانی که صورت گرفته است می‌شناسند، اما اوتیسم خیلی ضعیف است و بسیاری از خانواده‌ها نمی‌دانند که شاید بچه‌هایشان اوتیسم داشته باشند.

صدقی همچنین درباره نحوه اکران این فیلم در سینماها بیان کرد: این فیلم در جشن "پرواز " اکران شد و بسیار مورد استقبال واقع شد و قرار است به‌زودی در گروه هنر و تجربه نیز اکران شود.

این مستندساز جوان در ادامه به حضور این فیلم در سطح بین‌الملل اشاره کرد و افزود: این فیلم در هفتاد جشنواره حضور داشته و در چهار جشنواره نیز انتخاب‌شده است و در جشنواره کشمیر نیز جزو سه فیلم برتر بوده است.

فیلم مستند فرشته ای در خانه من

وی همچنین به مشکلاتی که در زمان ساخت فیلم با آن روبه‌رو بود پرداخت و گفت: ما شش ماه زمان صرف ساخت این فیلم کردیم و به دلیل محدودیت‌هایی که از سمت پدر سها با آن روبه‌رو بودیم بیشتر از تصورمان طول کشید.

صدقی درباره تأثیر و بازخورد حضور لادن طباطبایی به‌عنوان بازیگری شناخته‌شده در فیلم و جذب مخاطب به‌واسطه او بیان کرد: ما روی این موضوع تحقیقات زیادی داشتیم و طوری نبود که تنها بخواهیم به قصه زندگی لادن بپردازیم. من واقعیت‌ها را گفتم لادن طباطبایی چهره است ولی دخترش این مشکل را دارد و او باشهامت و جسارت در مقابل دوربین من نشست و صحبت کرد و صرفاً به جهت اینکه دخترش اوتیسمیک است او را انتخاب کردم و به خاطر چهره سینمایی و آشنای او این اتفاق رخ نداده است. ضمن این‌که در فیلم چند اوتیسمی دیگر هم حضور دارند و درنهایت گزارشی از روانشناسان متخصص در این امر نیز به صحبت می‌پردازند. فکر می‌کنم ساخت این فیلم کمک بزرگی به اوتیسمی‌ها باشد.

وی در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود نیز گفت: قصد دارم فیلم دوم با عنوان موقت "کدامین گناه" را که درباره زنان معتاد است و اینکه چرا به مواد مخدر گرایش دارند کارکنم. این روزها در حال تحقیق روی این موضوع هستم و از دو هفته دیگر فیلم‌برداری آن شروع می‌شود.