سرویس سینمایی هنرآنلاین: شب یلدا بلندترین شب سال همواره برای ما ایرانی‌ها از گذشته تاکنون همراه با مراسم و آئین‌های خاص و ویژه بوده است. تا پیش از اینکه تلویزیون جای خود را در میان خانه‌ها و میان خانواده‌ها باز کند، مردم در بلندترین شب سال به دور هم جمع می‌شدند و بزرگترها از خاطرات خوش گذشته می‌گفتند و این خاطرات همراه با قصه‌های دلنشین پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بود.

اما از وقتی‌که تلویزیون به‌عنوان یک رسانه مهم ارتباطی در میان خانواده‌ها از جایگاه خاص و ویژه‌ای برخوردار شد، شب چله‌ها نیز متفاوت شدند و پذیرای این مهمان ناخوانده.

چند سالی است که تلویزیون برنامه‌های خاص و مختلفی را برای این شب تدارک دیده و با حضور هنرمندان و چهره‌های محبوب شب یلدا، این بلندترین شب سال که عبور از پاییز و سرآغاز زمستان است رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

امسال نیز شبکه‌های مختلف سیما برای این شب تدارک خاص و ویژه‌ای دیده‌اند. شب گذشته عادل فردوسی‌پور با دعوت از شهاب حسینی به پیشواز شب یلدا رفت. امشب نیز شبکه‌های سیما با حضور مجریان محبوب و سلبریتی‌های این شب باستانی را جشن می‌گیرند.

شبکه یک سیما، با سید علی ضیاء و اجرای برنامه یلدایی "مثبت یک" مخاطبان را در حوزه موسیقی غافلگیر خواهد کرد، وی همچنین با مهدی مهدوی کیا، برادر او و لیلا رجبی ورزشکار پرتاب وزنه گفت‌وگو می‌کند. این برنامه در باغ ایرانی اجرا می‌شود و قرار است خواننده‌ای که تابه‌حال نه در تلویزیون بوده و نه تیتراژ برنامه‌ای را خوانده، در "مثبت یک" حضور پیدا کند و این شگفتانه ضیاء برای مخاطبان خواهد بود. او همچنین قطعه‌ای را برای این برنامه خوانده که از شنبه چهارم دی به‌عنوان تیتراژ پایانی فصل زمستان "فرمول یک" روی آنتن می‌رود. ضیاء در این برنامه میزبان مهدی مهدوی کیا کاپیتان سابق تیم ملی است که پس از سالها حضور در برنامه زنده را همراه با برادرش تجربه می‌کند. همچنین لیلا رجبی ورزشکار پرتاب وزنه که حضور او در المپیک با حواشی همراه بود، دیگر مهمان علی ضیاء در "مثبت یک" خواهد بود. این برنامه سه‌شنبه 30 آذر ساعت 23 روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

علی ضیا در یلدا

شبکه سه با فرزاد حسنی به استقبال شب یلدا می‌رود. "حرف تو برف" عنوان برنامه فرزاد حسنی است که قرار است بنیامین بهادری خواننده محبوب که این روزها با فیلم سینمایی "سلام بمبئی" نیز در سینماها حضور دارد به همراه همسرش شایلی محمودی که او نیز در این فیلم حضور یافته است، در حرف تو برف مقابل فرزاد حسنی نشسته و شب یلدا را به صبح برسانند.

شبکه چهار اما با برنامه "چشم شب روشن " یک‌شب نشینی فرهنگی در شب یلدا خواهد داشت. این برنامه با اجرای محمد صالح علا به روی آنتن می‌رود و مهمان ویژه آن نیز لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر خواهد بود. همچنین مرتضی امیری اسفندقه و علیرضا بدیع بخش شعر و ترانه، صفاری‌نیا و علی پور بحث روانشناسی مثبت، محیط طباطبایی در بخش فرهنگ‌عامه، رشید کاکاوند حوزه ادبیات و احمد عربانی بخش طنز و کاریکاتور را به همراه مهمانان دیگر برگزار می‌کنند. حافظ خوانی، موسیقی و کلیپ از دیگر آیتم‌های "چشم شب روشن" خواهد بود که به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی روی آنتن می‌رود.

شبکه پنج سیما نیز با برنامه "ناردونه " و اجرای احسان کرمی آنتن خود را به یلدایی‌ها می‌سپارد. در این برنامه قرار است محمدرضا گلزار در مقابل احسان کرمی بنشیند و به سؤالات او پاسخ بدهد. حامد همایون نیز قطعات جدید خود را در این برنامه به‌صورت زنده اجرا خواهد کرد. گروه تولید "ناردونه" از چند هفته پیش کار خود را برای ساخت این برنامه آغاز کرده بودند و آیتم‌های متنوعی برای پخش در طولانی‌ترین شب سال در این برنامه در نظر گرفته‌شده است که از آن جمله می‌توان به گپ و گفت با اکبر عبدی نیز اشاره کرد.

رامبد و خندوانه

اما شبکه نسیم با سری جدید "خندوانه" همراه خواهد بود. خندوانه که فصل چهارم آن قرار است از امشب به روی آنتن برود این روزها حواشی بسیاری داشته است و مخاطبان باید منتظر بمانند و ببینند آیا در فصل چهارم جناب خان این چهره محبوب عروسکی در برنامه حضور خواهد داشت یا خیر. رامبد جوان اصولاً اهل غافلگیر کردن مخاطب است و قرار است در سری جدید برنامه خنداننده شو را به این برنامه بیاورد.