سرویس سینمایی هنرآنلاین: آکادمی علوم و هنرهای سینمایی بامداد جمعه اسامی 9 فیلم فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار را اعلام کرد.

این فیلم‌ها از میان 85 فیلم معرفی‌شده و واجد شرایط انتخاب شدند.

به گزارش هالیوود ریپورتر، فهرست فیلم‌های راه‌یافته به مرحله بعدی رأی‌گیری شامل تعدادی از رقبای مطرح فصل جوایز از جمله کمدی سیاه "تونی اردمان" به کارگردانی مارن آده از آلمان است. داستان این فیلم 162 دقیقه‌ای درباره یک معلم موسیقی است که می‌‌کوشد با رگباری از شوخی‌ها، ماهیت بیش از حد جدی دخترش را که موقعیت کاری بیش از هر چیز دیگر برایش اهمیت دارد، اصلاح کند. سومین فیلم بلند داستانی مارن آده، اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و با استقبال منتقدان روبرو شد.

راه‌یابی تریلر روان‌شناختی "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران هم قابل انتظار بود. این فیلم با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی امسال در جشنواره فیلم کن برنده جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه بهترین بازیگر مرد (حسینی) شد. فرهادی در 2011 با "جدایی نادر از سیمین" برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و دو فیلم دیگر او "درباره الی" و "گذشته" هم نماینده ایران در اسکار بودند، اما نامزد نشدند.

اما حذف چند فیلم قطعاً جنجالی خواهد شد، از جمله "او" (Elle)، اولین فیلم فرانسوی‌زبان پل ورهوفن کارگردان هلندی با بازی ایزابل هوپر در نقش زنی که با فرد متجاوز به خود به شیوه‌هایی متفاوت روبرو می‌شود؛ فیلم زندگی‌نامه‌ای "نرودا" درباره پابلو نرودا شاعر شیلیایی برنده جایزه نوبل ادبیات به کارگردانی پابلو لارین که امسال فیلم انگلیسی‌زبان "جکی" را هم روانه سینماها کرد و فیلم اسپانیایی "خولی‌یتا" (Julieta) تازه‌ترین ساخته پدرو آلمودوار استاد فیلمسازی.

سوئیس با انیمیشن استاپ‌-موشن و فرانسوی‌زبان "زندگی من به عنوان یک کدوسبز" به فهرست کوتاه راه پیدا کرده است. اولین فیلم بلند داستانی کلود باراس در جشنواره فیلم انسی برنده جایزه کریستال بهترین فیلم بلند داستانی شد و بعد در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. "زندگی من به عنوان یک کدوسبز" از روی کتاب "زندگی‌نامه شخصی یک کدوسبز" نوشته ژیل پاریس و فیلمنامه‌ای به قلم سلین شاما ساخته شده و داستان پسری 9 ساله ملقب به کدوسبز است که بعد از مرگ مادرش راه خود را در یک یتیم‌خانه پیدا می‌کند و در نهایت تحت سرپرستی یک پلیس قرار می‌گیرد. هرچند نامزد شدن یک انیمیشن در بخش فیلم خارجی‌زبان نامعمول است، اما بی‌سابقه نیست. در 2008، مستند انیمیشن "والس با بشیر" از اسرائیل نامزد این بخش شد.

دو فیلم هم از دو کشور انگلیسی‌زبان به فهرست 9 فیلم راه پیدا کرده‌اند: "تانا" به کارگردانی بنتلی دین و مارتین باتلر از استرالیا و "فقط پایان دنیاست" به کارگردانی زاویه دولان از کانادا.

"تانا" بر مبنای اتفاقات واقعی ساخته شده و درباره دو عاشق جوان است که جسارت به خرج می‌دهند از رسم و رسم ساکنان جزیره وانواتو در اقیانوس آرام درمورد ازدواج سنتی سرپیچی کنند و با این کار فرهنگ جزیره را تغییر می‌دهند. این فیلم اولین بار در دنیا سال گذشته در جشنواه ونیز نمایش داده شد و جایزه فیلم منتخب تماشاگران در بخش هفته منتقدان را دریافت کرد. بازیگران فیلم هیچ نوع تجربه بازیگری نداشتند و حتی باسواد نیستند. داستان و دیالوگ‌ها در مدت شش ماه فیلمبرداری از طریق بداهه‌پردازی و با حضور یک مترجم، مفسر فرهنگی، راهنما و مشاور شکل گرفت.

"فقط پایان دنیاست" امسال جایزه بزرگ شصت و نهمین جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد و برنده جایزه داوران کلیسای جهانی هم شد. این فیلم با الهام از نمایشنامه "Juste la fin du monde" نوشته ژان-لوک لاگارس ساخته شده است و ماریون کوتیار، لیا سیدو، ونسال کاسل، ناتالی بای و گاسپار یویل در آن بازی می‌کنند. داستان درباره نویسنده‌ای (یویل) است که بعد از 12 سال غیبت بدون توضیح، به خانه بازمی‌گردد تا خبر مرگ قریب‌الوقوع خود را به خانواده اعلام کند. دولان 27 ساله در 2014 با درام خانوادگی "مامان" به طور مشترک با "خداحافظی با زبان" ساخته ژان لوک-گدار جایزه داوران جشنواره کن را برد و فیلم او نماینده کانادا در اسکار فیلم خارجی‌زبان بود، اما نتوانست نامزد شود. سال 2009 نیز "من مادرم را کشتم" اولین فیلم دولان نماینده کانادا در اسکار بود.

سه فیلم با موضوع جنگ جهانی دوم نیز در فهرست حضور دارند: "بهشت" به کارگردانی آندری کونچالوفسکی از روسیه، "سرزمین مین" ساخته مارتین ساندپیت از دانمارک و "انتخاب پادشاه" به کارگردانی اریک پوپه از نروژ.

داستان فیلم "بهشت" درباره یک مهاجر روس از خانواده‌ای اشرافی و عضو نیروی مقاومت فرانسه است که در جنگ جهانی دوم راهش با یک فرانسوی همدست نازی‌ها و یک افسر رده بالای اس‌اس یکی می‌شود. کونچالوفسکی 79 ساله سپتامبر پیش برای این فیلم در هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم ونیز برنده جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردان شد.

داستان درام تاریخی "سرزمین مین" در 1945 بلافاصله بعد از پایان جنگ جهانی دوم روی می‌دهد و درباره گروهی اسیر جنگی آلمانی در دانمارک است که نیروهای متفقین از آن‌ها برای یافتن و خنثی کردن مین‌های کارگذاری شده در خط ساحلی دانمارک استفاده می‌کنند. "سرزمین مین" اولین بار سال گذشته در جشنواره فیلم تورنتو روی پرده رفت و امسال در جوایز فیلم دانمارک برنده شش جایزه شد.

درام جنگی "انتخاب پادشاه" از روی ماجراهای واقعی ساخته شده است. داستان در 1940 روی می‌دهد، زمانی که یک ناوگان از کشتی‌های جنگی نازی به اسلو حمله کرد. در آن شرایط پادشاه نروژ مجبور بود تصمیمی بگیرد که سرنوشت مردم کشورش را برای همیشه عوض می‌کرد.

کمدی/درام "مردی به نام اوه" به کارگردانی هانس هولم از سوئد به فهرست کوتاه راه پیدا کرده است. این فیلم با بازی رولف لاسگارد درباره اوه، یک مرد 59 ساله مردم‌گریز و غرغرو است که وقتی یک خانواده مهاجر ایرانی با او همسایه می‌شود، زندگی‌اش تغییر می‌کند. بهار پارس بازیگر و کارگردان سوئدی/ایرانی که در شیراز به دنیا آمده، از دیگر بازیگران "مردی به نام اوه" است.

نامزدهای بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انتخاب می‌شوند. در مرحله اول اعضای داوطلب از همه شاخه‌های آکادمی، به عنوان اعضای کمیته عمومی بخش فیلم خارجی‌زبان، هر یک حداقل بین 18 تا فیلم 20 را می‌بینند و بر مبنای امتیاز 6 تا 10 به فیلم‌ها نمره می‌دهند.

شش فیلمی که بالاترین امتیاز را توسط کمیته عمومی کسب کرده‌اند، به فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان راه پیدا می‌کنند. سپس یک کمیته اجرایی پس از اطلاع از شش فیلم انتخاب‌شده، تشکیل جلسه می‌دهد و سه فیلم را دیگر انتخاب می‌کند. به این ترتیب 9 فیلم فهرست کوتاه انتخاب می‌شوند. در مرحله بعد، سه کمیته‌ ویژه در نیویورک، لس آنجلس و لندن، فیلم‌های فهرست کوتاه را می‌بیند و درباره پنج نامزد نهایی تصمیم می‌گیرد. در نهایت برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان با رأی اعضای فعال و دائمی آکادمی انتخاب می‌شود.

اسامی نامزدهای هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 24 ژانویه 2017 (5 بهمن) اعلام می‌شود. مراسم اعطای جوایز 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس برگزار خواهد شد.

سال گذشته جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان به درام هولوکاستی "پسر شائول" به کارگردانی لاسلو نمش از مجارستان رسید.

فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان به این شرح است:

استرالیا، "تانا" (Tanna)، بنتلی دین و مارتین باتلر

کانادا، "فقط پایان دنیاست" (It's Only the End of the World)، زاویه دولان

دانمارک، "سرزمین مین" (Land Of Mine)، مارتین ساندپیت

آلمان: آلمان، "تونی اردمان" (Toni Erdmann)، مارن آده

ایران، "فروشنده" (The Salesman)، اصغر فرهادی

نروژ، "انتخاب پادشاه" (The King's Choice)، اریک پوپه

روسیه، "بهشت" (Paradise)، آندری کونچالوفسکی

سوئد، "مردی به نام اوه" (A Man Called Ove)، هانس هولم

سوئیس، "زندگی من به عنوان یک کدوسبز" (My Life as a Courgette)، کلود باراس