سرویس سینمایی هنر آنلاین: داریوش فرضیایی یا همان عمو پورنگ این روزها خود را آماده می‌کند تا با "محله گل‌وبلبل 2" به تلویزیون بازگردد.

او که سال‌هاست در برنامه‌های تلویزیونی برای کودکان فعالیت می‌کند دغدغه اصلی‌اش را کار برای کودکان عنوان می‌کند و می‌گوید بچه‌ها را از صمیم قلب دوست دارد و عشق به کودکان در سراسر وجودش جریان دارد.

فرضیایی با ضعیف دانستن عملکرد تلویزیون در حوزه کودک، به هنر آنلاین گفت: در حال حاضر احساس می‌کنم عرصه کودک و کار در این فضا در تلویزیون ضعیف است و مثل سال‌های گذشته نیست. در واقع، کودک در تلویزیون مهجور واقع‌شده است و بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها و نگاه‌ها روی برنامه‌های بزرگسالان متمرکز شده است. درحالی‌که من احساس می‌کنم اصل و مهم‌ترین کار پرداختن به کودکان است، چراکه این کودکان هستند که آینده را رقم می‌زنند؛ لذا پرداختن به کار کودک که در تمام کشورها متداول است متأسفانه در کشور ما ضعیف است. باید مسئولان چه به لحاظ سرمایه‌گذاری مادی و اجتماعی در این زمینه تمرکز بیشتری داشته باشند.

عمو پورنگ ادامه داد: افرادی مثل من و دوستانم که می‌توانند در این عرصه فعال باشند نباید به‌نوعی کمرنگ شوند. می‌دانیم که مشکلات اقتصادی وجود دارد، ولی باید اولویت‌بندی شود و کودک در این اولویت‌بندی در جایگاه نخست قرار بگیرد. کودکان امروز سرمایه‌های آینده هستند که می‌توانند در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، ورزشی و حتی حوزوی و مذهبی کارآمد باشند. ما برنامه‌سازان حوزه کودک پایه‌های فکری و شخصیتی آن‌ها را پی‌ریزی می‌کنیم و کار کودک یعنی همین‌که در چند سال گذشته مهجور و ضعیف واقع‌شده است.

نشست خبری برنامه تلویزیونی محله گل و بلبل

با توجه به این‌که سری جدید مجموعه "محله گل‌وبلبل" به آموزش سواد رسانه‌ای و مزایا و معایب رسانه‌های مجازی اختصاص‌ دارد، فرضیایی در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه تلویزیون در این عصر ارتباطاتی می‌تواند با رسانه‌های مجازی و اینترنتی در رقابت باشد، عنوان کرد: تلویزیون بهترین وسیله برای ارائه مطالب آموزنده است، چرا که در تمام خانه‌ها از دیرباز وجود داشته است. فکر می‌کنم یکی از وسایل ارتباط‌جمعی که خیلی تأثیر مثبت و خوبی خواهد داشت، تلویزیون است، اما به شرطی که خودش را به‌روز کند و همسو، هم‌زمان و همقدم با فن‌آوری‌هایی باشد که در دسترس بچه‌ها قرار دارد. اگر بخواهیم فقط به برنامه‌های شفاهی اکتفا کنیم به نظرم اشتباه است. در شکل واقع‌بینانه آن تلویزیون می‌تواند با رسانه‌های جدید رقابت کند، به‌شرط آنکه از لحاظ علمی و آگاهی هم‌قدم با همین موارد که امروز در دست بچه‌هاست، باشد. امروز تمام بچه‌ها به شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند. این در حالی است که ما هرکدام یک تلویزیون هستیم و تلویزیون به‌عنوان رسانه ملی باید در تمام زمینه‌ها پیش‌قدم باشد و این یعنی استفاده از منابع کارآمد.

وی ادامه داد: به نظرم به‌جای اینکه اینترنت، نرم‌افزارها، گجت‌ها و ... را فیلتر کنیم، باید روش نگاهمان را عوض کنیم و تلویزیون باید همسو باشد با آنچه امروز به‌عنوان علم اینترنت وجود دارد و برنامه‌های خود را به سمت مخاطبان مجازی ببرد؛ یعنی مخاطبی که پای گیرنده تلویزیون نشسته است بتواند همین الآن از طریق گوشی تلفن همراه خود ارتباط آنلاین و مستقیم داشته باشد و تلویزیون در برنامه‌هایش نوع استفاده از تبلت و گوشی را بیان کند. ما تا چند سال آینده دیگر به مطب دکتر مراجعه نمی‌کنیم و همه‌چیز در فضای مجازی انجام می‌شود و به سطح وسیع و گسترده پیش می‌رود. اگر درست این مسائل را هدایت کنیم تلویزیون به‌عنوان یک عنصر مهم باید بتواند آموزش درستی به مخاطب بدهد. در این حالت مطمئناً از فضای مجازی و اینترنت عقب نخواهد ماند، اما اگر بخواهیم چشممان را به روی این مسائل ببندیم و فقط به دو کامنت و پیام اکتفا کنیم، مناسب نخواهد بود. به‌هرحال چه بخواهیم یا نخواهیم این فرهنگ وارد کشور شده است و قبل از اینکه بخواهد فاجعه‌ای به بار بیاورد باید با نگاه وسیع، درست و علمی جلوی آن را بگیریم.

فرضیایی در ادامه در پاسخ به این سؤال که نمی‌ترسد از این‌که حضور بازیگران دیگر جایگاه عمو پورنگ را میان مخاطبان کمتر کند، گفت: درگذشته بیشتر از الآن دغدغه دیده شدن داشتم و شاید اوایل حضورم در این برنامه از هم‌بازی شدن کنار برخی از بازیگران می‌ترسیدم، اما باگذشت زمان این مسئله حل شد. نگارش و پرداخت تک‌تک شخصیت‌ها ازجمله پوررنگ این امکان را می‌دهد که تک‌تک‌ شخصیت‌ها به‌خوبی دیده شوند.

وی افزود: حمل بر خودستایی نباشد اما من خودم را "شومن" کودکان می‌دانم و کارم را بسیار دوست دارم. زمانی که وارد این کار شدم تصمیم گرفتم که نوعی رفتار کنم که کارگروهی‌مان دیده شود، چراکه همه دوستان در به ثمر رسیدن این برنامه نقش بسزایی دارند.

این مجری کودک در ادامه با اشاره به حضور شخصیت‌های جدیدی مانند پدربزرگ و عروسک‌هایی که به برنامه جدید اضافه‌شده‌اند، اظهار کرد: ورود پدربزرگ پوررنگ خلاقیت من را بالا می‌برد و حتی حضور عروسک‌ها به این برنامه برایم بسیار جذاب است و موقعیت طنز خوبی را برایم ایجاد می‌کند. شخصیت پوررنگ از گذشته تا حالا هیچ تغییری نکرده و همان پوررنگ سابق است. من دستم در کار باز است و همان کاری را انجام می‌دهم که روی استیج انجام می‌دهم، خوشبختانه کارگردان کار آقای علی‌پور دست من را برای بازی باز گذاشته‌اند و با توجه به این‌که بر مبنای قصه کار را پیش می‌بریم در هنگام ضبط همان شخصیتی را ارائه می‌دهم که از ابتدا بچه‌ها با او آشنا شده‌اند.

وی درباره علاقه به کار کودک نیز گفت: حضور در کار کودک را از قدیم دوست داشتم و این علاقه همراه من بوده است. شاید خیلی از افراد بگویند در این زمینه تظاهر می‌کنی اما نیت قلبی‌ام این نیست و عشق به کودکان در سراسر وجودم جریان دارد. شاید جالب باشد بگویم اغلب عوامل پشت‌صحنه و جلوی دوربین همگی به‌نوعی کودک درونشان فعال است و همین نیز باعث شده تا همه به هم کمک کنیم.

فرضیایی که خود در فضای مجازی فعالیت پررنگی دارد، درباره این حضور و هدفمندی آن بیان کرد: من در صفحه اینستاگرامم فعال هستم و موضوعات مختلف را به کار می‌گیرم و بسیار خوشحالم که نگاه مخاطبانم به من مثبت است و یک نگاه نوستالژی است که خیلی پاک است. به‌ندرت پیش می‌آید که شخصی بخواهد پیام منفی ارائه دهد. خانواده‌ها دغدغه‌هایشان را بیان می‌کنند و نظرات خودشان را درباره برنامه می‌گویند و این نشان می‌دهد که برنامه و کارهای من دیده می‌شود و از سوی دیگر خانواده‌ها می‌خواهند که حرفشان را از زبان عموپورنگ به گوش فرزندشان برسانند. دوست دارند عمو پورنگ غیرمستقیم این مسائل را بیان کند و این امکان خوبی است برای ارتباط و سعی کردم پست‌هایم یک ارتباط خانوادگی و صمیمی بین من و آن‌ها برقرار کند تا من را عضوی از اعضای خانواده و فامیل خود بدانند و این اتفاق به نظرم افتاده است.

نشست خبری برنامه تلویزیونی محله گل و بلبل

پورنگ در ادامه درباره روانشناسی حوزه کودک در برنامه‌های تولیدی، گفت: تولید برنامه‌های کودک، بسیار اندک است، اما اگر به لحاظ مالی تولیدکنندگان را تأمین و از آن‌ها حمایت کنند تا فکرهای جدید سر کار بیایند، مطمئناً آدم‌های مستعد بسیاری هستند که بتوانند در این زمینه فعالیت کنند. تا زمانی که امکان مالی و امکانات نباشد، نمی‌توانید کاری انجام دهید و نباید انتظار داشته باشید باید مسئولین اولویت را به برنامه کودک بدهند و حمایت کنند از افرادی که سلیقه و خلاقیت دارند و می‌توانند با طرح و ایده‌های نو بیایند و این اتفاق باید بیفتد. هرچه دیرتر به ضرر ما و هرچه زودتر به نفع ما خواهد بود.

وی در خاتمه درباره فعالیت خود در حوزه سینما نیز عنوان کرد: فعلاً تصمیمی در این زمینه نگرفتم و اگر قرار باشد فعالیتی داشته باشم حتماً اطلاع‌رسانی خواهم کرد.