سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم این دوره جوایز فیلم اروپا که از آن به عنوان معادل اروپایی جوایز اسکار یاد می‌شود، شنبه شب در وروتسواف در لهستان برگزار شد و بهترین‌های سینمای اروپا در سال 2016 معرفی شدند.

کمدی درام "تونی اردمان" (Toni Erdmann) به کارگردانی مارن آده که با نامزدی در پنج بخش پیشتاز نامزدهای جوایز فیلم اروپا بود، در هر پنج بخش از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه‌نویس اروپا پیروز شد. بازیگران اصلی این فیلم نیز جوایز بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن اروپا را دریافت کردند.

آده اولین کارگردان زن است که در تاریخ 29 ساله جوایز فیلم اروپا، برنده جایزه بهترین فیلم می‌شود.

سومین فیلم بلند داستانی مارن آده، اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و هرچند با استقبال منتقدان روبرو شد، اما از سوی داوران جشنواره نادیده گرفته شد.

"من، دانیل بلیک" که جایزه نخل طلای جشنواره کن را دریافت کرد، یکی از رقبای "تونی اردمان" در بخش بهترین فیلم بود. "او" به کارگردانی پل ورهوفن و "خولی‌یتا" به کارگردانی پدرو آلمودوار، دیگر رقبای فیلم مارن آده در این بخش، مراسم جوایز فیلم اروپا را دست خالی ترک کردند.

"تونی اردمان" نماینده آلمان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2017 است. پیروزی جالب توجه فیلم در جوایز فیلم اروپا می‌تواند به موفقیت آن در اسکار کمک کند. شرکت سونی پیکچرز کلسیکس حق پخش "تونی اردمان" در آمریکای شمالی را به عهده دارد.

داستان فیلم درباره یک معلم موسیقی است که می‌‌کوشد با رگباری از شوخی‌ها، ماهیت بیش از حد جدی دخترش را که موقعیت کاری بیش از هر چیز دیگر برایش اهمیت دارد، اصلاح کند. ساندرا هولر نقش دختر را بازی می‌کند و پیتر سیمونیشک بازیگر اتریشی که در دنیای تئاتر سابقه طولانی دارد، در نقش پدر ظاهر شده است.

در دیگر بخش‌ها، "مردی به نام اوه" (A Man Called Ove) به کارگردانی هانس هولم به عنوان بهترین کمدی اروپا انتخاب شد. این فیلم که نماینده سوئد در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار امسال است، درباره اوه، یک مرد 59 ساله مردم‌گریز و غرغرو است که وقتی یک خانواده مهاجر با او همسایه می‌شود، زندگی‌اش تغییر می‌کند.

جایزه فیپرشی - بهترین کشف اروپا به "شادترین روز زندگی اولی ماکی" (The Happiest Day In The Life Of Olli Maki) به کارگردانی یوهو کوسمانن رسید. این فیلم که نماینده فنلاند در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار است، ماه مه پیش جایزه اصلی بخش نوعی نگاه جشنواره کن را دریافت کرد. فیلم سیاه و سفید و 16 میلی‌متری "شادترین روز زندگی اولی ماکی" از روی داستانی واقعی ساخته شده است. داستان درباره یک مشت‌زن است که این شانس را دارد قهرمان بوکس سبک‌وزن جهان شود، اما عشقش به زنی جوان او را از این مسیر دور می‌کند. "شادترین روز زندگی اولی ماکی" اولین فیلم بلند داستانی کوسمانن است و فیلمنامه را هم خودش نوشته است.

مستند "آتش در دریا" (Fire at Sea) به کارگردانی جانفرانکو رزی، جایزه بهترین مستند اروپا را از آن خود کرد. این فیلم که نماینده ایتالیا در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار است، فوریه پیش جایزه خرس طلای شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد.

"آتش در دریا" درباره بحران پناهندگان است و زندگی روزمره ساکنان جزیره‌ مدیترانه‌ای لامپدوسا را به تصویر می‌کشد.

جایزه بهترین فیلم بلند انیمیشن اروپا به "زندگی من به عنوان یک کدوسبز" (My Life as a Courgette) به کارگردانی کلود باراس رسید که نماینده سوئیس در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار هم هست. فیلم از روی کتاب "زندگی‌نامه شخصی یک کدوسبز" نوشته ژیل پاریس و فیلمنامه‌ای به قلم سلین شاما ساخته شده است. داستان پسری 9 ساله ملقب به کدوسبز است که بعد از مرگ مادرش راه خود را در یک یتیم‌خانه پیدا می‌کند و در نهایت تحت سرپرستی یک پلیس قرار می‌گیرد.

فیلم دانمارکی "سرزمین مین" به کارگردانی مارتین سندپیت نیز در سه بخش فنی پیروز شد.

پیرس برازنان جیمز باند سابق جایزه دستاورد اروپا در سینمای جهان را دریافت کرد و جایزه یک عمر دستاورد آکادمی فیلم اروپا به ژان-کلود کریر فیلمنامه‌نویس فرانسوی اعطاء شد. آندری وایدا کارگردان لهستانی افسانه‌ای که اکتبر پیش از دنیا رفت، با جایزه افتخاری رئیس و هیئت رئیسه آکادمی فیلم اروپا مورد تقدیر قرار گرفت.

بیش از 3000 عضو آکادمی فیلم اروپا درمورد برندگان جوایز اصلی فیلم اروپا رأی دادند و برندگان بخش‌های فنی شامل بهترین فیلمبردار، تدوین‌گر و... با رأی یک هیئت داوری انتخاب شدند.

سال گذشته فیلم انگلیسی‌زبان "جوانی" به کارگردانی پائولو سورنتینو بهترین فیلم اروپا شد. پیش از آن سه برنده آخر جایزه بهترین فیلم اروپا – "عشق" به کارگردانی میشائل هانکه در 2012، "زیبایی بزرگ" به کارگردانی پائولو سورنتینو در 2013 و "ایدا" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی در 2014 – جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را هم دریافت کردند.

فهرست برندگان بیست و نهمین دوره جوایز فیلم اروپا به این شرح است:

بهترین فیلم اروپا: "تونی اردمان" به کارگردانی مارن آده

بهترین کارگردان اروپا: مارن آده، "تونی اردمان"

بهترین بازیگر زن اروپا: ساندرا هولر، "تونی اردمان"

بهترین بازیگر مرد اروپا: پیتر سیمونیشک، "تونی اردمان"

بهترین فیلمنامه‌نویس اروپا: مارن آده، "تونی اردمان"

بهترین کمدی اروپا: "مردی به نام اوه" به کارگردانی هانس هولم

بهترین فیلم بلند انیمیشن اروپا: "زندگی من به عنوان یک کدوسبز" به کارگردانی کلود باراس

جایزه فیپرشی - بهترین کشف اروپا: "شادترین روز زندگی اولی ماکی" به کارگردانی یوهو کوسمانن

بهترین فیلم کوتاه اروپا: "9 روز - از پنجره اتاق من در حلب" به کارگردانی عیسی توما، توماس فروخه و فلور فان دی مولن

بهترین مستند اروپا: "آتش در دریا" به کارگردانی جانفرانکو رزی

بهترین فیلمبردار اروپا: کامیلیا یلم کنوسن، "سرزمین من"

بهترین آهنگساز اروپا: ایلیا دموتسکی، "دانش‌آموز"

بهترین تدوین‌گر اروپا: آن اوسترود و یانوش بیلسکوف، "The Commune"

بهترین طراح صحنه اروپا: آلیس نورمینگتن، "مدافع حق رای برای زنان"

بهترین طراح لباس اروپا: استفانی بیکر، "سرزمین من"

بهترین طراح مو و چهره‌پردازی اروپا: باربارا کرویتسر، "سرزمین من"

بهترین طراح صدا اروپا: رادوسلاف اوکنیو، "11 دقیقه"

جایزه انتخاب مردم: "بدن" به کارگردانی مالگورژاتا شوموفسکا

جایزه افتخاری رئیس و هیئت رئیسه آکادمی فیلم اروپا: آندری وایدا

جایزه یک عمر دستاورد آکادمی فیلم اروپا: ژان-کلود کریر

جایزه دستاورد اروپا در سینمای جهان: پیرس برازنان

جایزه تولید مشترک اروپا: لئونتین پتی

علی افتخاری