سرویس سینمایی هنرآنلاین: هیئت ملی نقد (NBR) سه‌شنبه شب فیلم "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران را به عنوان بهترین فیلم خارجی‌زبان سال معرفی کرد.

این فیلم با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی داستان زوج جوانى‌ است که با یک بحران بزرگ روبرو می‌شوند. تازه‌ترین فیلم فرهادی اولین بار در دنیا ماه مه پیش در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و برنده جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه بهترین بازیگر مرد برای شهاب حسینی شد.

فرهادی یکی از فیلمسازان مورد علاقه هیئت ملی نقد است. او پیش از این با فیلم‌های "جدایی نادر از سیمین" (2011) و "گذشته" (2013) نیز جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان را از NBR دریافت کرده است.  

هیئت ملی نقد همچنین فیلم "منچستر بای د سی" (Manchester by the Sea) به کارگردانی کنت لونرگان را به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کرد. این فیلم اولین بار در دنیا ژانویه پیش در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآمد و با استقبال منتقدان و تماشاگران روبرو شد. داستان "منچستر بای د سی" با بازی کیسی افلک درباره مردی است که پس از مرگ برادر بزرگش مجبور می‌شود از پسر نوجوان او مراقبت کند.

این فیلم سه جایزه دیگر شامل بهترین بازیگر مرد (کیسی افلک)، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی (کنت لونرگان) و بهترین بازیگر نوظهور (لوکاس هجز) را هم دریافت کرد.

برندگان جوایز هیئت ملی نقد چهارم ژانویه 2017 در مراسمی در چیپریانی در نیویورک تقدیر می‌شوند.  

Manchester by the Sea

کیسی افلک در صحنه‌ای از فیلم "منچستر بای د سی" 

هیئت ملی نقد را گروهی محقق، دانشجو، فیلمساز جوان، علاقه‌مند سینما و دست‌اندرکار حرفه‌ای سینما در نیویورک تشکیل می‌دهند.

انتخاب NBR درمورد بهترین فیلم سال می‌تواند به موفقیت آن فیلم در فصل جوایز سینمایی بخصوص جوایز اسکار کمک کند، هرچند در سال‌های اخیر برنده اصلی هیئت ملی نقد با برنده اصلی جوایز اسکار همخوانی نداشته است. هیئت ملی نقد سال گذشته فیلم "مکس دیوانه: جاده خشم" به کارگردانی جرج میلر را به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کرد، اما جایزه اسکار بهترین فیلم به "مرکز توجه رسید"

NBR در سال 2014 نیز فیلم "خشن‌ترین سال" به کارگردانی جی. سی. شاندور را به عنوان بهترین فیلم سال برگزید، اما "بردمن" به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو برنده اسکار بهترین فیلم شد. "خشن‌ترین سال" با وجود دریافت سه جایزه از NBR در جوایز اسکار کاملا نادیده گرفته شد. این هیئت در 2013 نیز "او" به کارگردانی اسپایک جونز را به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کرد، اما اسکار بهترین فیلم به "12 سال بردگی" ساخته استیو مکویین رسید.

"روی هوا" (2009)، "هوگو" (2011) و "30 دقیقه بامداد" (2012) از برندگان قبلی هیئت ملی نقد هستند. در سال‌های 2007 و 2008 فیلم‌های "پیرمردها کشوری ندارند" و "میلیونر زاغه‌نشین" برنده جایزه بهترین فیلم به انتخاب این هیئت شدند و در نهایت اسکار بهترین فیلم را دریافت کردند.

فهرست کامل برندگان این دوره جوایز هیئت ملی نقد به این شرح است:

بهترین فیلم: "منچستر بای د سی"

بهترین کارگردان: بری جنکینز برای "مهتاب"

بهترین بازیگر مرد: کیسی افلک برای "منچستر بای د سی"

بهترین بازیگر زن: ایمی آدامز برای "رسیدن"

بهترین بازیگر مرد مکمل: جف بریجز برای "اگر از آسمان سنگ هم ببارد"

بهترین بازیگر زن مکمل: نائومی هریس برای "مهتاب"

بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: کنت لونرگان برای "منچستر بای د سی"

بهترین فیلمنامه اقتباسی: جی کاکس و مارتین اسکورسیزی برای "سکوت"

بهترین فیلم بلند انیمیشن: "کوبو و دو تار"

بازیگر نوظهور: لوکاس هجز برای "منچستر بای د سی"   

بهترین کارگردان اول: تری ادوارد شولتس برای "کریشا"

بهترین فیلم خارجی‌زبان: "فروشنده"

بهترین مستند: "او. جی.: ساخت آمریکا"

بهترین گروه بازیگری: "شخصیت‌های پنهان"

جایزه مرکز توجه: همکاری خلاق پیتر برگ و مارک والبرگ

جایزه NBR آزادی بیان: "Cameraperson"

فیلم‌های برتر (بدون ترتیب): "رسیدن" / "هکساو ریج" / "درود بر سزار!" / "اگر از آسمان سنگ هم ببارد" /  "شخصیت‌های پنهان" / "لا لا لند" / "مهتاب" / "روز میهن‌پرستان" / "سکوت" / "سالی"

پنج فیلم خارجی‌زبان برتر سال (بدون ترتیب): "او" / "کنیز" / "خولی‌یتا" / "سرزمین مین" / "نرودا"

پنج مستند برتر سال (بدون ترتیب): "دی پالما" / "شکارچی عقاب" / "گلیسن" / "زندگی، انیمیشن" / "خانم شارون جونز!"

10 فیلم مستقل برتر سال (بدون ترتیب): "زنان قرن بیستم" / "کاپیتان فنتستیک" / "کنترل خلاق" / "چشم در آسمان" / "The Fits" / "اتاق سبز" / "سلام، اسم من دوریس است" / "کریشا" / "موریس از آمریکا" / "Sing Street"

علی افتخاری