سرویس سینما هنرآنلاین: روزنامه لبنانی الاخبار در شماره روز دوشنبه (هشتم آذر) و در آستانه برگزاری مراسم چهارمین دوره توزیع جوایز فیلم‌های سینمایی کشورهای فرانسه زبان (فرانکوفون) در سینما متروپولیس بیروت از عبدالرحمن سیساکو به عنوان کیارستمی آفریقا یاد کرده است.

در این گزارش آمده است که در این مراسم از سیساکو به خاطر ساخت فیلم "تیمبوکتو" و نیز از کوستا گاوراس کارگردان مشهور فرانسوی، یونانی‌تبار و سازنده فیلم "Z" تجلیل و قدردانی به عمل خواهد آمد.

نویسنده گزارش با اشاره به تأثیرگذاری واقعیت‌های سینمای ایران بر سبک کارگردانی سیساکو نوشته است: سیساکو در ساخت فیلم‌های ارزنده و انسانی، همواره سعی کرده در مسیر کیارستمی آموزگار بزرگ سینمای ایران گام بردارد و میان زندگی واقعی و تخیلی انسان آمیختگی به وجود بیاورد، که این سبک در ساخت فیلم "باماکو" که در جشنواره کن به نمایش گذاشته شد، کاملا آشکار است. 

شاهکار تیمبوکتو

یکی از شاهکارهای عبد الرحمن سیساکو فیلم "تیمبوکتو" است که در سال 2014 ساخته شد، و بعد از نمایش در بخش رسمی جشنواره کن، هفت جایزه "سزار" کسب کرد. سیساکو کارگردان موریتانیایی در این فیلم تسلط گروه‌های تروریست تکفیری بر شهر تیمبوکتو در شمال کشور آفریقایی مالی و نسل کشی مردم، نابودی کتابخانه‌ها و تخریب اماکن تاریخی اسلامی را به تصویر کشید.      

به نوشته روزنامه الاخبار: کارگردان موریتانیایی، بر خلاف تعداد زیادی از سینماگران عرب و آفریقایی که به جوایز چشمگیری در جشنواره‌های بین المللی دست یافتند، از صنف نادر سینماگران آفریقایی است که به رغم زندگی در اروپا و دستیابی به دستاوردهای فراوان هنری، هیچ گاه از هویت و اصالت ضد استعماری و جهان سومی خود چشم‌پوشی نکرده است.    

در ادامه این گزارش آمده است: با وجودی که سیساکو تحصیلات خود را در رشته کارگردانی سینما در سال 1983 در دانشگده فدرال سینمایی مسکو آغاز کرد، اما بر خلاف معمول، هرگز تحت تأثیر دیدگاه‌های کمونیستی شوروی سابق قرار نگرفت و در سال 1989 اولین فیلم کوتاه 23 دقیقه‌ای خود "بازیچه" را به عنوان پایان نامه دوره تحصیلی، از روش زندگی مردم صحرای موریتانی تولید کرد.     

سیساکو پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در سال 1993 به مسکو بازگشت و فیلم "اکتبر" (37 دقیقه) را با الهام از زندگی مردم در محله‌های فقیر نشین پایتخت شوروی سابق تولید کرد. این فیلم چند سال بعد برنده بهترین فیلم کوتاه جشنواره سینمای آفریقا در شهر میلانو ایتالیا شد.
 photo_2016-11-29_13-20-39

مسئولان شبکه مستند تلویزیونی اروپا (آر. تی) در این جشنواره با سیساکو آشنا شدند و او را برای تولید چند فیلم مستند سینمایی از جمله مستند 300 سال از درگذشت ژان دو لافونتن (1621 - 1695) دعوت به همکاری کردند. او در این زمینه فیلم کوتاهی را تحت عنوان "شتر و چماق بر سطح آب" را با استناد به داستان‌های لافونتین تولید کرد.

این کارگردان موریتانیایی سه سال بعد یک مجموعه فیلم مستند را به عنوان "مرور از هزاره دوم به هزاره سوم" را برای شبکه (آر. تی.) تولید کرد، سپس فیلم روایی بلند "زندگی روی زمین" را ساخت، که در جشنواره سینمای آفریقا در میلانو در سال 1998 برنده جایزه بهترین فیلم بلند را کسب کرد. 

"در انتظار خوشبختی"، (ساخت سال 2002) و "باماکو"، (ساخت سال 2006) و "تیمبوکتو"، (ساخت سال 2014) سه شاهکار هنری سینمایی عبد الرحمن سیساکو به شمار می‌روند که او را به عنوان یکی از کارگردانان سینمایی در سطح جهان قرار داده است.    

سیساکو روز پنجشنبه 11 آذر در مراسم چهارمین دوره توزیع جوایز فیلم‌های سینمایی کشورهای فرانسه زبان در بیروت حضور می‌یابد و در سینما متروپولیس سخنرانی می‌کند.