سرویس سینمایی هنرآنلاین:  محمد نادری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون این روزها با نمایش "طپانچه خانم" روی صحنه تئاتر حضور دارد. او پیش از آغاز محرم و صفر در مجموعه "دورهمی" حضور داشت و حالا خبر می‌رسد که در سری جدید این مجموعه نخواهد بود.

 نادری دراین‌باره به هنرآنلاین گفت: به شدت از اینکه با مهران مدیری کار کردم به خودم می‌بالم. حضور در "دورهمی" برای من فرصت خاصی بود که با او همکاری کردم. زمانی که تغییر و تحولات در دور اول برنامه شکل گرفت و مهراب قاسم‌خانی از این تیم جدا شد، چون انتخاب او بودم، با مدیری صحبت کردم که اگر تمایل به همکاری با ما ندارید، کار نکنید و هیچ منعی هم نیست، ولی او خواست که ما باشیم و با همان گروه بازیگران کار را پیش ببریم.

وی ادامه داد: در اواخر کار احساس کردم شرایط کاری چه از منظر متن‌ها و چه فضایی که پیش می‌رود، خیلی خوب نیست. به گونه‌ای احساس کردم شاید به نوعی بخش نمایشی من و کلیت کار نمایش از آنچه در ابتدا مدنظرمان بود دور شده است. وقتی بازخوردها را می‌دیدم، این حس بیشتر محرز می‌شد، چرا که مردم بیشتر استندآپ کمدی خود مدیری را دوست داشتند و بخش مهم "دورهمی" نیز همان بخش بود. بنابراین با صحبتی که با دوستان داشتم به این نتیجه رسیدم که اگر حضور در این برنامه را ادامه ندهم، در روند کارنامه بازیگریم بهتر است، چرا که می‌ترسیدم به تکرار بیفتم و از آنجایی که متن‌ها هم خیلی تازه به دستمان می‌رسید، نمی‌شد روی آن زمان کافی گذاشت و برای آن طرحی داشت. علاوه بر این ما از حضور مهراب قاسم‌خانی و امیر ژوله به عنوان دو نویسنده‌ای که بارها و بارها امتحان خود را در این زمینه پس داده‌اند در کار محروم بودیم و تجربه آن‌ها نیز در این مورد همراهمان نبود. در نهایت به این نتیجه رسیدم که از برنامه "دورهمی" دور شوم. همزمان با این تصمیم، وقتی با تهیه‌کننده برنامه صحبت کردم متوجه شدم در نظر دارند، تغییر و تحول کلی در سری دوم برنامه رخ دهد و با گروه جدید کار را پیش ببرند.

بازیگر مجموعه "شمعدونی" درباره فعالیت‌های اخیر خود نیز بیان کرد: فعلاً بعد از "دورهمی" تصمیم گرفتم به فضای تئاتر برگردم و این روزها نمایش "طپانچه خانم" کار شهاب‌الدین حسین‌پور را روی صحنه می‌بریم که خدا را شکر نمایش به شدت مورد استقبال قرار گرفته است، ضمن این که این نمایش برگزیده تئاتر فجر سال گذشته بود. علاوه بر آن این روزها مشغول تمرین نمایش "حادثه در ویشی" اثر منیژه محامدی هستم که نوشته آرتور میلر است و قرار است از دی‌ماه در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه ببریم. برای حضور در تلویزیون نیز چند پیشنهاد جدی دارم که مشغول بررسی آن‌ها هستم و هنوز قطعی نشده است.

نادری درباره نقش خود در این نمایش عنوان کرد: "حادثه در ویشی" یکی از متن‌های مهم آرتور میلر است و من در این نمایش نقش یک دکتر آلمانی را بازی می‌کنم که باید در جستجوی یهودیان و اعزام آن‌ها به کوره‌های آدم سوزی باشد. این میان تعارضی شکل می‌گیرد میان اعتقادات این آدم و فضای حاکم که چالش‌برانگیز است. در واقع این نمایش به یک ساعت پایانی زندگی یهودیان و درگیری با گشتاپو می‌پردازد. نقش من در این نمایش یک نقش جدی و چندلایه است و من را به شدت درگیر خود کرده است. همزمانی اجرای نمایش "طپانچه خانم" و تمرینات این نمایش خیلی برایم سخت بود و خیلی به تمرینات نمایش نرسیدم، اما دوستان لطف داشتند و با من همکاری لازم را کردند.

وی با اشاره به اینکه بازیگرانی که در تلویزیون حضور دارند کمتر کارگردانان سینما به سراغشان می‌روند، درباره حضورش در سینما نیز اظهار کرد: خیلی دوست دارم که در سینما نیز حضورم پررنگ باشد، اما بخشی از آن به فضای خاص سینما بازمی‌گردد. در طی این چند سال آدم‌های مشخصی مشغول کار هستند که وارد این چرخه شدن کار سختی است و احتیاج به یکسری ارتباطات دارد تا بتوانی وارد آن فضا شوی که من این کار را انجام ندادم. از سوی دیگر الزاماً گروه سینماگران از تلویزیون جدا هستند و بر مبنای آن وقتی شما در تلویزیون بیشتر کار کرده باشید، کمتر در سینما به سراغ شما می‌آیند. اغلب هم سینماگران تئاتر نمی‌بینند تا با بازیگران تئاتری آشنا باشند و این‌ها دلایلی شد که من در سینما حضورم پررنگ نشود.

نادری در ادامه در پاسخ به این سؤال که به عنوان بازیگری طنز در حال شناخته شدن است و این کار را برایش سخت نمی‌کند، گفت: فضای تئاتر فضای متفاوتی است. بازیگر باید بازیگر باشد و باید بتواند همه نقش‌ها را بازی کند، تعدادی از بازیگران الزاماً بازیگران کمدی هستند، ولی من خودم را کمدین نمی‌دانم، بلکه تنها در این عرصه فعالیت کردم. تصویر ذهنی مخاطب در همین نمایش اخیر نیز به این شکل بود و انتظار بازی کمیک و طنز از من داشتند، اما این حس و حال تنها در بدو امر است و وقتی مخاطب نمایش را پذیرفت، نقش من را نیز در قالب خود قبول می‌کند. ما در سینما نمونه‌های خوبی از بازیگران داریم که نقش‌های طنز و کمیک نیز بازی کرده‌اند، اما الزاماً بازیگر طنز نیستند. به طور مثال آقای پرویز پرستویی در کارنامه کاری خود نقش‌های جدی داشته علاوه بر آن کمدی‌های درخشانی را نیز بازی کرده است. ایده‌آل من این است که بتوانم چنین حضوری در سینما و تلویزیون داشته باشم، ولی بخشی از کارنامه بازیگری وابسته به شرایط است.