سرویس سینمایی هنرآنلاین: این روزها بیش از 50 سریال داستانی جدید در هالیوود در حال تولید است، آن هم در شرایطی که بودجه‌های در نظر گرفته‌شده خیلی فراتر از چیزی است که کارشناسان قدیمی حوزه تلویزیون تصور می‌کردند. در همین حال، دستمزدها به قدری زیاد و مضامین چنان متنوع و فریبنده‌اند که حتی سخت‌گیرترین بازیگران هم در حال مهاجرت به پرده کوچک هستند.

به گزارش هالیوود ریپورتر، رابرت دنیرو برای هر یک از 20 اپیزود سریال در حال تولید آمازون که دیوید اوراسل کارگردانی می‌کند، 750 هزار دلار دریافت خواهد کرد. گفته می‌شود کیفر ساترلند برای هر اپیزود سریال موفق "Designated Survivor" تولید شبکه ای‌بی‌سی که پخش آن از 21 سپتامبر شروع شد و قرار است در 22 اپیزود روی آنتن برود، حدود 300 هزار دلار می‌گیرد که بیشترین دستمزد یک بازیگر برای سریالی است که در سال اول پخش قرار دارد.

گفته می‌شود مریل استریپ هم برای امضای قرارداد بازی در سریال کوتاه "نَه" (The Nix) به کارگردانی جی. جی. آبرامز تولید شرکت برادران وارنر، برای هر اپیزود رقم خیره‌کننده 825 هزار دلار را درخواست کرد و این در حالی است که هنوز شبکه پخش‌کننده سریال "نه" مشخص نشده است.

یک خریدار کهنه‌کار تلویزیونی با اشاره به دستمزدهای در حال افرایش گفت: به زودی یک نفر مرز یک میلیون دلار برای هر اپیزود را رد می‌کند.

خیلی‌ها، شبکه نت‌فلیکس را در این زمینه مقصر می‌دانند. نت‌فلیکس تنها در سال 2016 رقمی حدود شش میلیارد دلار برای تولید سریال‌ها و برنامه‌های جدید تلویزیونی در نظر گرفت. این شبکه در سال 2013 برای تولید دو فصل سریال "خانه پوشالی" با بازی کوین اسپیسی 100 میلیون دلار خرج کرد. نت‌فلیکس مارس امسال از تولید ریبوت سریال کمدی نروژی "شیدا" (Maniac) خبر داد. قرار است جونا هیل و اما استون برای هر 10 اپیزود این سریال 350 هزار دلار دریافت کنند. نت‌فلیکس شبکه اچ‌بی‌او را هم شکست داد تا به کریس راک برای هر یک از دو ویژه‌برنامه استندآپ کمدی 20 میلیون دلار بپردازد.

اما اکنون تنها نت‌فلیکس نیست که چنین پول‌هایی خرج می‌کند و تنها بازیگران نیستند که دستمزد زیادی می‌گیرند. گفته می‌شود بودجه راسل برای هر اپیزود سریالی که برای آمازون می‌سازد، حدود هفت میلیون دلار است که شامل رقمی قابل ملاحظه برای خودش برای ساخت اولین مجموعه تلویزیونی‌اش است. آمازون همچنین با در نظر گرفتن بودجه‌ای حدود 70 میلیون دلار برای یک سریال کوتاه هشت اپیزودی، متیو واینر خالق سریال "Mad Men" را راضی به همکاری کرد. حق پخش "بحران در شش صحنه"، اولین سریال کارنامه وودی آلن هم که با استقبال ضعیف منتقدان روبرو شد، با رقمی زیاد به آمازون رسید.

از سوی دیگر، دواین جانسن ستاره و مدیر تولید سریال کمدی "Ballers" تولید شبکه اچ‌بی‌او، برای هر اپیزود این سریال موفق 450 هزار دلار می‌گیرد که حدود 200 هزار دلار بیشتر از پولی است که این شبکه به یک بازیگر معروف پرداخت می‌کند.

و البته بازیگران اصلی سریال‌های موفق که امتحان خود را پس داده‌اند، همچنان بیشترین دستمزد را می‌گیرند. بازیگران "نظریه بیگ بنگ" برای هر اپیزود یک میلیون دلار می‌گیرند. نورمن ریدا و اندرو لینکلن بازیگران "مردگان متحرک" (The Walking Dead) به تازگی مذاکره کردند که برای فصل‌های هفت و هشت این سریال، به ترتیب 550 هزار دلار و 650 هزار دلار دریافت کنند.

همچنین پنج ستاره اصلی سریال "بازی تاج و تخت" تولید اچ‌بی‌او - پیتر دینکلیج، کیت هرینگتن، امیلیا کلارک، لینا هیدی و نیکولای کاستر-والدو – این اواخر با هم متفق شدند و مذاکره کردند تا برای هر اپیزود از هفت اپیزود فصل هفت و شش اپیزود فصل هشت، 1.1 میلیون دلار بگیرند.

آیا قرار است دستمزدها همین‌طور بالا برود؟ کارشناسان اعتقاد دارند رقم‌های خیره‌کننده آن‌قدر بالا خواهد رفت که در نهایت شبکه‌ها به دستمزدهای اولیه بازمی‌گردند، اما در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود تعداد سریال‌های داستانی جدید در سال 2017 به 500 برسد، تقاضا برای همکاری با ستاره‌ها و تولید سریال‌ها و برنامه‌هایی با بازاریابی راحت، بیشتر از همیشه خواهد بود.

و البته به اعتقاد یک مدیربرنامه، استفاده از نام‌های معروف همیشه تضمینی برای موفقیت نیست: "می‌تواند مثل "خانه پوشالی" باشد یا مثل سریالی که وودی آلن برای آمازون ساخت."

علی افتخاری