به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، دو فیلم مستند «راویان تاریخ» و «گواهان تاریخ» به کارگردانی خسرو سینایی سه‌شنبه 25 آبان با همکاری انجمن تهیه کنندگان فیلم مستند در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آیند.

«گواهان تاریخ» به شناساندن و بازنمایی گنجینۀ بی‌همانند خزانه و موزه جواهرات ملی کشورمان می‌پردازد که مجموعه‌یی گران‌بها از جواهرات ایران و جهان را که طی قرن‌ها فراهم و گردآوری شده، در خود نگهداری می‌کند. بسیاری از قطعات این جواهرات، گویای بخشی از تاریخ پرفراز و نشیب ملت ایران و بیان‌گر ذوق، خلاقیت و هنرافرینی مردم این سرزمین است. اشیا و تابلوهایی که با زبان خاموش خود، خاطرات شکست‌ها و پیروزی‌ها و خودنمایی‌های همراه با زور و نخوت زمامدارانِ گذشته را با ما بازمی‌گویند.

«راویان تاریخ» نیز با نگاهی تیزبین به پیشینه تاریخ ضرب سکه و چاپ اسکناس در ایران و ارائه تصاویری از کهن‌ترین نمونه‌های آن‌ها-که در موزه سکه و اسکناس بانک مرکزی نگهداری می‌شوند- از یک‌سو به بررسی تحول و تکامل ضرب سکه در کشورمان می‌پردازد؛ از نخستین سکه در زمان‌های هخامنشیان و سپس اشکانیان و ساسانیان تا سکه‌های عرب- ساسانی، سلجوقی و عصر پهلوی تا سکه بهار آزادی همراه با نگاهی اجمالی به چگونگی قالب‌گیری و ضرب سکه در ایران طی حدود یکصد سال گذشته. و از سوی دیگر ، بازنمایی روند چاپ اسکناس در روزگاران دیروز و امروز کشورمان؛ از اولین پول کاغذی و بعدها افتتاح بانک ملی و انتشار نخستین اسکناس توسط این بانک و پس از واگذاری این مسئولیت به بانک مرکزی در سال ۱۳۶۲، انتشار مستقل اسکناس توسط این بانک با دستگاه‌های نوین و پیشرفته ضرب سکه و چاپ افست.

دو فیلم مستند «راویان تاریخ» و «گواهان تاریخ» سه‌شنبه 25 آبان ساعت 18 در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می آیند.