سرویس سینمایی هنرآنلاین: از "دکتر استرنج" (Doctor Strange) تا "ترول‌ها" (Trolls) و تریلر علمی تخیلی "رسیدن" (Arrival)، به کارگردانی دنی ویلنو، فیلم‌های در حال اکران در بازار آمریکای شمالی در اتفاقی نادر، همگی در تعطیلات آخر هفته در گیشه موفق ظاهر شدند. به نظر می‌رسد سینماروها به دنبال اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی غافلگیرکننده دونالد ترامپ، به دنبال راهی برای فرار از واقعیت بودند.

به گزارش هالیوود ریپورتر، "رسیدن" با بازی ایمی آدامز و جرمی رنر با 24 میلیون دلار فروش کار خود را شروع کرد، در حالی که کمدی "نزدیک به کریسمس" (Almost Christmas) هم با 15.7 میلیون دلار فروش در فاصله جمعه تا یکشنبه، شروعی موفق داشت.

با این حال، هیچ‌یک از دو فیلم نتوانستند "دکتر استرنج" و "ترول‌ها" را از رده‌های اول و دوم جدول پایین بکشند. در این بین، "رسیدن" به ویژه فراتر از انتظار ظاهر شد. تا قبل از آغاز اکران فیلم پیش‌بینی شده بود در سه روز اول اکران 16 میلیون دلار بفروشد. فروش "دکتر استرنج" و "ترول‌ها" و تعداد دیگری از فیلم‌های روی پرده هم بیش از انتظار بود.

در کل، مجموع فروش فیلم‌ها در مقایسه با چنین هفته‌ای در سال گذشته 45 تا 50 درصد بیشتر بود. امسال روز یادبود قربانیان جنگ به جمعه افتاده بود و این هم به فروش فیلم‌ها کمک کرد.

"دکتر استرنج" از شرکت‌های دیزنی و مارول با تنها 49 درصد کاهش در مقایسه با هفته پیش، 44 میلیون دلار فروخت و به راحتی پرفروش‌ترین فیلم هفته شد. این کم‌ترین کاهش فروش هفته دوم اکران 10 فیلم آخر ساخته‌شده از روی شخصیت‌های مارول است.

"دکتر استرنج" تا پایان روز یکشنبه مجموع فروش داخلی خود را به 153 میلیون دلار رساند. مجموع فروش جهانی فیلم به 493 میلیون دلار رسیده است. ("دکتر استرنج" این هفته در بازار خارج از آمریکای 60.2 میلیون دلار دیگر فروخت.)

انیمیشن سه‌بعدی "ترول‌ها" از شرکت دریم‌ورکس انیمیشن و فاکس با 35.1 میلیون دلار در رده دوم جای گرفت. مجموع فروش فیلم در 10 روز اول اکران 94 میلیون دلار شده است. "ترول‌ها" در دومین آخر هفته اکران تنها با کاهشی 25 درصدی روبرو شد که یکی از کمترین کاهش فروش هفته دوم در میان فیلم‌های انیمیشن است.

فیلم در سطح بین‌المللی در 68 بازار 18.3 میلیون دلار دیگر به دست آورد. مجموع فروش خارجی "ترول‌ها" 128.3 میلیون دلار و با حساب بازار آمریکای شمالی، مجموع فروش جهانی آن 222.3 میلیون دلار شده است.

Arrival

ایمی آدامز در صحنه‌ای از فیلم "رسیدن"

"رسیدن" از روی داستان کوتاه "داستان زندگی تو" (1998) ساخته شده است. ایمی آدامز بازیگر نامزد پنج جایزه اسکار و جرمی رنر در "رسیدن" نقش یک گروه دانشمند را بازی می‌کنند که برای پیشگیری از پیامدهای مصیب‌بار برای انسان‌ها به دنبال راهی برای برقراری ارتباط با موجودات فضایی هستند که در مونتانا و 11 مکان دیگر در سراسر دنیا مستقر شده‌اند. آدامز نقش دکتر لوییس بنکس یک زبانشناس نابغه را بازی می‌کند که ارتش آمریکا از او می‌خواهد برای درک زبان موجودات بیگانه کمک کند.

این فیلم اول بار در دنیا سپتامبر پیش در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز به نمایش درآمد و با نقدهای مثبت روبرو شد.

فیلم جدید دنی ویلنو کارگردان اهل کبک و ساکن مونترال ضرب‌آهنگ تندی دارد. در جشنواره ونیز منتقدان واکنش‌های مشتاقانه‌ای به "رسیدن" نشان دادند.

رابی کالین از تلگراف نوشت: فیلم به وضوح حسی از وحشت نامطبوع و چندلایه را اطراف شخصیت آدامز خلق می‌کند که موسیقی یوهان یوهانسون و نوع فیلمبرداری آن را همراهی می‌کند. کالین همچنین گفت "رسیدن" کلی ایده به تماشاگر می‌دهد تا بعد از روشن شدن چراغ‌های سالن سینما به آن‌ها فکر کند.

دیوید رونی هم در هالیوود ریپورتر نوشت: دیدن فیلمی درباره تماس با موجودات بیگانه که در آن نه شهری نابود می‌شود و نه بنای یادبودی فرو می‌ریزد، چقدر دلچسب است.

فورست ویتکر بازیگر برنده اسکار و مایکل استولبارگ از دیگر بازیگران "رسیدن" هستند که در جشنواره فیلم تورنتو هم روی پرده رفت. فیلم در بازار بین‌المللی نیز کار خود را با 10.2 میلیون دلار فروش شروع کرد.

ویلنو 48 ساله از 2009 تاکنون فیلم‌ فرانسوی "آتش‌افروزان" که نامزد اسکار فیلم خارجی‌زبان شد، "پلی‌تکنیک"، "Maelstrom"، "زندانی‌ها" با بازی هیو جکمن و جیک جیلنهال، "دشمن" با بازی جیک جیلنهال و "قاتل حرفه‌ای" (Sicario) با بازی امیلی بلانت، بنیسیو دل تورو و جاش برولین را کارگردانی کرده است.

"نزدیک به کریسمس" (Almost Christmas) از شرکت یونیورسال که تماشاگران آمریکایی-آفریقایی را نشانه رفته است، در رده چهارم جدول فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی قرار گرفت. دنی گلاور در این فیلم نقش بزرگ یک خانواده پرجمعیت را بازی می‌کند که برای تعطیلات دور هم جمع شده‌اند. کیمبرلی آلیس، عمر اپس، رومانی مالکو، مونیک، نیکول آری پارکر و... دیگر بازیگران "نزدیک به کریسمس" به کارگردانی دیوید ای. تالبرت هستند. تماشاگران در سینمااسکور به فیلم درجه A- داده‌اند.

درام جنگی "هکساو ریج" (Hacksaw Ridge) به کارگردانی مل گیبسن با تنها 29 درصد کاهش در دومین آخر هفته اکران 10.8 میلیون دلار به دست آورد و فهرست پنج فیلم پرفروش هفته را کامل کرد. "هکساو ریج" در 10 روز اول اکران در آمریکای شمالی 32.3 میلیون دلار فروخته است.

تریلر "Shut In" با بازی نائومی واتس، الیور پلات و جیکاب ترمبلی، به عنوان دیگر فیلمی که از این هفته روی پرده سینماها رفته است، با 3.7 میلیون دلار در رده هفتم قرار گرفت. فیلم درباره یک روان‌شناس (واتس) است که وقتی همسرش در یک حادثه جان خود را از دست می‌دهد و پسرش فلج می‌شود، از دنیای بیرون جدا می‌شود و برای مراقبت از فرزندش، خود را در یک خانه محصور می‌کند. فیلم را فارن بلکبرن کارگردانی کرده است.

در حوزه نمایش محدود، "قدم زدن نیمه‌وقت و طولانی بیلی لین" (Billy Lynn's Long Halftime Walk) تازه‌ترین ساخته آنگ لی در دو سینما در نیویورک و لس آنجلس 120.3 هزار دلار فروخت. جو آلوین، کریستن استیوارت، گارت هدلوند، وین دیزل، استیو مارتین و کریس تاکر در این فیلم بازی می‌کنند که تولید مشترک آمریکا، بریتانیا و چین است.

"قدم زدن نیمه‌وقت و طولانی بیلی لین" با اقتباس از رمانی به قلم بن فانتین ساخته شده است. داستان درباره بیلی لین سرباز 19 ساله است که در عراق خدمت می‌کند. او و همرزمانش در حالی از یک نبرد سنگین جان سالم به در می‌برند که دوربین‌های خبری رفتار قهرمانانه آن‌ها را ثبت می‌کنند. آن‌ها به عنوان قهرمانان ملی به کشور بازمی‌گردند و بخشی از یک تور تبلیغاتی می‌شوند که وزارت دفاع ایالات متحده بانی آن است. فیلم از طریق فلاش‌بک، اقدامات لین در عراق را مورد توجه قرار می‌دهد.

لی برای فیلم‌های "کوهستان بروکبک" و "زندگی پی" دو بار برنده اسکار بهترین فیلم شده است و برای "ببر پنهان، اژدهای پنهان" اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را دریافت کرده است.

جدول فروش فیلم‌ها در ایالات‌متحده و کانادا (11 تا 13 نوامبر 2016)

رتبه

عنوان فیلم

فروش جمعه تا یکشنبه (میلیون دلار)

تعداد سالن

متوسط فروش در هر سینما (دلار)

مجموع فروش (میلیون دلار)

بودجه (میلیون دلار)

هفته اکران

1

"دکتر استرنج"

44

3882

11.085

153

165

2

2

"ترول‌ها"

35.1

4066

8.620

94

125

2

3

"رسیدن"

24

2317

10.358

24

47

1

4

"نزدیک به کریسمس"

15.7

2376

6.551

15.7

17

1

5

"هکساو ریج"

10.8

2971

3.627

32.3

-

2

6

"حسابدار"

4.5

2342

1.951

77.7

44

5

7

"Shut In"

3.7

2058

1.798

3.7

-

1

8

"بو! هالووین مدیایی"

3.5

2104

1.687

70.4

20

4

9

"جک ریچر: هیچ‌وقت برنگرد"

3.3

2584

1.287

54.5

60

4

10

"دوزخ"

3.2

2656

1.224

31.5

75

3