سرویس سینمایی هنرآنلاین: امسال 27 فیلم بلند انیمیشن برای راه‌یابی به فهرست نامزدهای اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شده‌اند که یک رکورد است.

"پیدا کردن دوری" از پیکسار و دیزنی، "زوتوپیا" و "موانا" از دیزنی انیمیشن، "پاندای کونگ فو‌‌ کار 3" و "ترول‌ها" از دریم‌ورکس انیمیشن و فاکس، "عصر یخبندان: مسیر تصادم" از فاکس و بلواسکای، "فیلم انگری بردز" و "مهمانی سوسیس" از سونی و "لک‌لک‌ها" از برادران وارنر، از فیلم‌های معرفی‌شده به آکادمی هستند.

"لاکپشت سرخ" از سونی پیکچرز کلسیکس یکی دیگر از فیلم‌های معرفی‌شده است. این فیلم ماه مه پیش در جشنواره کن در بخش جنبی نوعی نگاه برنده جایزه ویژه داوران شد. "زندگی من به عنوان یک کدوسبز" یکی دیگر از 27 فیلمی است که شانس دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن را دارد. این فیلم نماینده سوئیس در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان هم هست.

تعدادی از فیلم‌های ارائه‌شده هنوز در لس آنجلس روی پرده نرفته‌اند، بنابراین در حال حاضر برای رقابت در بخش اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن واجد شرایط نیستند.

فیلم‌های ارائه‌شده باید به لحاظ قوانین آکادمی درمورد اکران، واجد شرایط باشند و باید از سوی کمیته اجرایی شاخه فیلم‌های کوتاه و بلند انیمیشن آکادمی تأیید شوند.

برابر با قوانین، اگر 16 فیلم یا بیشتر برای حضور در بخش اسکار فیلم بلند انیمیشن واجد شرایط شناخته شوند، آکادمی می‌تواند در نهایت پنج فیلم را نامزد اسکار کند.

از سال 2001 که بخش اسکار فیلم بلند انیمیشن راه‌اندازی شد، در هفت مورد از جمله در پنج سال اخیر تعداد نامزدهای نهایی بخش فیلم بلند انیمیشن، پنج فیلم بوده است.

اگر تعداد فیلم‌های واجد شرایط کمتر از 15 باشد، تعداد نامزدهای این بخش کمتر خواهد بود و اگر تعداد فیلم‌ها کمتر از هفت باشد، در آن سال بخش اسکار بهترین فیلم بلند حذف خواهد شد.

برابر با یکی از قوانین "بیشتر شخصیت‌های اصلی باید انیمیشن باشند و استفاده از انیمیشن نباید کمتر از 75 درصد مدت زمان فیلم باشد." طبق یکی دیگر از قوانین، "موشن کپچر" به تنهایی یک تکنیک انیمیشن نیست و فیلم‌های انیمیشن باید فریم به فریم خلق شود.

فیلم‌های واجد شرایط می‌توانند در دیگر بخش‌های اسکار شامل بهترین فیلم، فیلمنامه و... رقابت کنند.

اسامی نامزدهای بهترین فیلم بلند انیمیشن 24 ژانویه 2017 (5 بهمن)، همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

مراسم هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس برگزار می‌شود.

سال گذشته انیمیشن سه‌بعدی "پشت رو" (Inside Out) از شرکت پیکسار انیمیشن استودیوز جایزه اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن را گرفت. سال گذشته 16 فیلم برای رقابت در این بخش به آکادمی معرفی شدند.

فهرست کامل انیمیشن‌های ارائه‌شده به شرح زیر است:

"فیلم انگری بردز" (یا "فیلم پرندگان خشمگین")

"ایپریل و دنیای خارق‌العاده"

"بلال"

"پیدا کردن دوری"

"عصر یخبندان: مسیر تصادم"

"Kingsglaive Final Fantasy XV"

"کوبو و دو تار"

"پاندای کونگ فو‌‌ کار 3"

"شازده کوچولو"

"راه طولانی به شمال"

"خانم هوکوسای"

"موانا"

"شاه میمون: قهرمان بازگشته است"

"مونه"

"مصطفی و شعبده‌باز"

"زندگی من به عنوان یک کدوسبز"

"پسر شبح"

"لاکپشت سرخ"

"مهمانی سوسیس"

"زندگی مخفی حیوانات خانگی"

"آواز"

"وقت برف!"

"لک‌لک‌ها"

"ترول‌ها"

"25 آوریل"

"نام تو"

"زوتوپیا"