سرویس سینما هنرآنلاین: علی دهکردی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر روز دوشنبه در نمایشگاه مطبوعات مهمان غرفه هنرآنلاین بود و گفت‌وگوی کوتاهی انجام داد.

آقای دهکردی عده‌ای از بازیگران سینما و تلویزیون، ضعف در ساختار فیلم و سریال‌ها و عده‌ای دیگر وجود مافیا، باندبازی یا بایکوت را علت کم‌کار شدن‌شان بیان می‌کنند، شما با این موارد موافقید یا معتقدید که مشکلات سینما و تلویزیون ما ساختاری و زیر بنایی است؟

به نظرم مشکلات اصلی عرصه‌های سینما، تلویزیون و تئاتر، همان مشکلاتی است که در بقیه عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و مدنی کشور هم وجود دارد. متأسفانه به یک‌باره یک بحران اقتصادی که دنیا را فرا گرفت و به ایران هم رسید، باعث شد که تلویزیون برای ساخت سریال‌ها و تله‌فیلم‌ها با مشکل مواجه شود. همچنین بخش خصوصی نیز دچار بحران اقتصادی شد و رغبت کمتری در فیلمسازی داشت. مردم وقتی گرفتار معضلات معیشتی باشند، دیگر تمایل رفتن به سینما، تئاتر یا کنسرت موسیقی و تمایل خرید کتاب ندارند. این اتفاقات یعنی وجود یک بحران در تمام عرصه‌های فرهنگی.

محدودیت حجم تولیدات تلویزیون به عنوان جایی که بیشترین نفرات را برای تولید آثار هنری به کار می‌گرفت، باعث شد که قشر بسیار زیادی از بچه‌های بازیگر یا پشت صحنه بی‌کار شود. اکنون به ازای هر سریالی که ساخته نمی‌شود، گروه‌های بازیگری، صدابرداری، فیلمبرداری، طراحی و... متعددی تعطیل می‌شوند. به نظرم در زمانی که در بحران اقتصادی قرار داریم، واژگانی چون باندبازی و بایکوت معنا ندارد. این واژگان برای زمانی است که سینما و تلویزیون‌مان از یک رفاه تولیدی فوق‌العاده بالایی برخوردار باشد و گردش مالی اعجاب‌آوری در آن اتفاق بیفتد.

 

بنابراین شما مشکلات سینما و تلویزیون را خیلی جدی می‌دانید؟

الآن مشکل سینما و تلویزیون ما زیربنایی است و مشکل آن با صادر کردن بخش‌نامه حل نمی‌شود. مدیران تلویزیون دوست دارند که سریال و تله‌فیلم ساخته شود تا بچه‌ها بیکار نباشند ولی وقتی که بودجه ندارد چه باید بکند؟ شرایط سینما هم تقریباً به همین شکل است. به نظرم از این بحران اقتصادی که بر سینما و تلویزیون حاکم شد، یک گروهی فرصت‌طلبی غیر اخلاقی کردند و از عبارات نا مناسبی برای این مشکل استفاده کردند. مگر بودجه یک سال کل سینمای ایران چقدر است که عده‌ای از عنوان مافیا استفاده می‌کنند؟ همان کسی که می‌گوید در سینمای ایران باندبازی وجود دارد هم اگر بخواهد فیلم بسازد، از نزدیک‌ترین و مناسب‌ترین اشخاصی که به ذهنش می‌آید، استفاده می‌کند.

آقای دهکردی به نظرتان تعامل بین رسانه‌ها و هنرمندان چقدر می‌تواند روی کار هر دو قشر تأثیرگذار باشد؟

من نسبت به همه افرادی که در عرصه مطبوعات، خبررسانی، سایت‌ها و شبکه‌های خبری فعالیت دارند، ادای احترام دارم. من همه آن‌ها را دوست دارم و هیچ موضع‌گیری جدی در برابرشان ندارم. این نمایشگاه یک بهانه‌ای می‌شود برای آن که زیر بناهای اصلی و باطنی شغل‌مان را یادآوری کنیم. صداقت و شفافیت عناصری هستند که شرافت شغلی را در رسانه به وجود می‌آورند. به نظرم شرافت در بین ما وجود دارد و موارد جزئی را نمی‌توان به کل تعمیم داد.

متأسفانه بعضی از نشریات با دامن زدن بر یک کلمه نا محترم، سخیف و بی‌ادبانه می‌آیند و صداقت و شفافیت حرفه خودشان را زیر سؤال می‌برد. بخشی از بحران‌های مقطعی که در حوزه هنر کشور ما به وجود می‌آید، به دلیل همین موارد انگشت شماری است که عده‌ای از مرز صداقت حرفه‌ای در انتقال اخبار عبور می‌کنند و مسائل غیر هنری را وارد موضع‌گیری‌های‌شان می‌کنند.