به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری جشنواره "ایران‌ساخت"، بهروز رضوی گوینده و مجری پیشکسوت تلویزیون و رادیو، نهادینه شدن فرهنگ حمایت از کالای ایرانی را در گروی حمایت از تولید داخلی دانست و گفت: ترویج حمایت از کالای دانش‌بنیان دایرانی مستلزم اقدام‌های ریشه‌ای فرهنگی در عرصه تولید است و  بسیاری از باورها در عرصه‌ی تولید می‌بایست از پایه  اصلاح شود و برای تحقق این امر باید شعار کالای با کیفیت ایرانی را به‌موازات عرصه مصرف در تولید نیز نهادینه ساخت.

رضوی به نقش اثرگذار هنرمندان در نهادینه ساختن این فرهنگ اشاره کرد و گفت: جماعت عرصه هنر جماعتی عاطفی و حساس‌اند و اگر عاطفه آنان است که موجب شده در این عرصه فعالیت کنند و دل آنان برای کشور و مردمشان بتپد. اگر حساسیت‌های این قشر شناخته،  به نقش اثرگذارشان اعتنا شود آنان علاقمند کمک به تولید این مرز و بوم هستند و تلاش می‌کنند تا آبی به چرخه‌ی این آسیاب بریزند.

این گوینده رادیو و تلویزیون، شناخت جایگاه هنرمندان در مسیرسازی فرهنگی را ضروری ارزیابی کرد و با اشاره به نقش تاثیرگذار جشنواره "ایران ساخت" گفت: می‌بایست متولیان سیاست‌گذار جامعه در این مسیر پرپیچ و خم و طولانی فرهنگی، با نگاهی مشفقانه جامعه هنر را که علاقمند کشورشان هستند، در این عرصه دخیل سازد و  به اهل هنر با چشم دیگری بنگرند که جشنواره ایران‌ساخت با دخیل ساختن این قشر می‌تواند کار بزرگی صورت دهد.

وی با بیان این‌که در وحله نخست فرهنگ تولید کالای خوش‌کیفیت در تولیدکننده به عمل بدل شود، اظهار کرد: یکی از موانع جدی بر سر راه  محقق نشدن فرهنگ که کیفیت کالاها در بسیاری از تولیدات نازل است متاسفانه : فرهنگ  تولیدمان دچار اشکالات و چالش‌هایی است که نخست باید با حمایت از چرخه تولید برای بهبود کیفیت تمهید شود.

رضوی، احترام و توجه به تولیدکننده ایرانی را ریشه و علت اصلی تحقق تولید با کیفیت دانست و افزود: از یک‌سو تولیدکنندگان ما در بازی تولید و صنعت،  باید آن‌چنان که شایسته آن‌هاست مورد احترام و توجه قرار گیرند و از سوی دیگر امکانات لازم برای تولید با کیفیت از مواد خام مرغوبی که در داخل تهیه شوند تا حمایت‌های قانونی و سیاست‌گذاری فراهم شود.

وی ادامه داد: فاصله میان کیفیت کالای ایرانی و خارجی و مقایسه از سوی مصرف‌کننده، باید با توجه جدی متولیان و اتخاذ سیاست‌های کلان در ارتقای کیفیت تولیدات داخلی چاره شود وگرنه هیچ مصرف کننده‌ای به خرید کالای غیر با علم به آن‌که این کار موجب توقف حرکت چرخ‌های صنعت کشورش می‌شود، نبوده و نخواهد بود.

این گوینده پیشکسوت با بیان این‌که باور به لقمه‌ی حلال و برکت از باورهای ارزشمندی هستند که در کنار وجدان کاری، توجه دست اندرکاران عرصه تولید و کارگاه‌ها را طلب می‌کند، افزود: حمایت از مصرف‌کننده با تعهد تولیدکننده به خدماتی که ارائه آن‌ها را متعهد شده است نیازمند توجه است.

رضوی، زنده شدن حس وجدان کاری در تفکر  و اندیشه جامعه را یکی دیگر از راه‌های بهبود عرصه تولید کشور عنوان کرد و گفت:  مشوق‌های همچون جشنواره "ایران ساخت" و حمایت از تولیدکننده‌های فداکار که کالای مرغوب‌تری تولید می‌کنند خود به خود موجب نتیجه بهتر می‌شود و با تبدیل شدن این عادت به یک فرهنگ برجسته شدن تولید داخلی را شاهد خواهیم بود.

جشنواره ملی فرهنگی هنری "ایران ساخت" با اهداف "جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان"، "حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران"، "ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت" و همچنین "کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی"، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه‌های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار "فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی" از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره "ایران ساخت"، اول آذرماه 1395 است.

"ایران‌ساخت" تحقق اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کند

مدیر گروه اقتصاد و توسعه شبکه 5سیما گفت: جشنواره ملی "ایران‌ساخت" به عنوان یکی از گام‌های اثرگذار با ترویج فرهنگ حمایت از تولید دانشی و داخلی تحقق اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کند.

به گزارش ستاد خبری جشنواره "ایران ساخت"، علیرضا محمدپور مدیر گروه اقتصاد و توسعه شبکه 5 سیما، به نقش و جایگاه این جشنواره در رونق بخشیدن فرهنگ تولید و مصرف کالای ایرانی گفت: به تازگی در جهت حمایت از تولید دانشی و اقتصاد دانش‌بنیان و در نهایت که به اقتصاد مقاومتی منجر می‌شود گام‌های مثبتی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برداشته شده است که جشنواره "ایران ساخت" نیز گامی مهم در همین راستا است.

وی افزود: با برگزاری "ایران‌ساخت" حرکتی دانشی و فرهنگی پایه‌گذاری شده است که اگر این گام در جامعه علمی کشور به طور تخصصی و در بعد مردمی به شکل عمومی نهادینه شود، می‌تواند به مرور ضمن ترغیب و شناساندن محصولات خوب ایرانی به مردم، تولیدکننده داخلی را برای تولید محصول با کیفیت داخلی تشویق کند.

محمدپور با تاکید بر این‌که هدف‌گذاری صحیح این جشنواره با شناخت صحیحی جامعه هدف خود باید مقوله فرهنگ‌سازی را دنبال کند، افزود:  این جشنواره با درک صحیح از هدف و جامعه مخاطب خود می‌تواند با ایجاد مشارکت بیش از پیش همگانی، ضمن آن‌که زمینه رونق تولید داخلی و  صادرات را فراهم می‌سازد، داشتن  اقتصادی درون‌زا، برون‌گرا و رسیدن به دستاوردهای ارزنده اقتصادی و پیشرفت را محقق کند.

وی ادامه داد: جشنواره ملی "ایران‌ساخت" به عنوان یکی از گام‌های اثرگذار با ترویج فرهنگ حمایت از تولید دانشی و داخلی تحقق اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کند

این مدیر رسانه ملی با بیان این‌که اصلاح فرهنگ تولید و مصرف کالای ایرانی مستلزم فرهنگ سازی عمیق و اصولی است که در درازمدت نتیجه بخش خواهد بود، افزود: وقت قصد داریم فرهنگ مصرف اصلاح شود و الگوی مصرف مردم تغییر کند، رسانه از سازوکار تکرار  استفاده می‌کند و تکرار موجبتبدیل الگو به  فرهنگ تبدیل می‌شود اما در حوزه‌های دانشی و عمیق‌تر، رسانه‌ها علاوه بر آن‌که باید تکرار داشته باشند باید بر اساس تخصص و شناخت صحیح جامعه هدف به فرهنگ سازی برسند چراکه ممکن است بدل شدن این الگو به ضد تبلیغ و ضد فرهنگ، موجب کسالت و عدم توجه جامعه شود.

محمدپور با اشاره به نقش رسانه‌های جمعی و فضای مجازی در اغنای فرهنگی مردم  و پذیرش شعار از سوی مردم در قالب عمل، اظهار کرد:  رسانه با انعطاف خود و شکل بخشیدن به ساختارهای مختلف در برنامه‌سازی‌های خود، می‌تواند نخست جایگاه این موضوع را برای مردم مشخص و اهمیت آن‌را برای مردم تبیین کند تا وقتی مردم به اغنا رسیدند به آن ضرورت عمل ‌کنند.

دکترای مدیریت رسانه دانشگاه تهران توجه تولید داخلی به کیفیت و نوآوری را راه‌کار رونق خرید کالای ایرانی و حمایت از بخش‌های کم‌تر حمایت شده عنوان مرد و گفت: باید در جاهایی  که کالای ایرانی استفاده نمی‌شود به دنبال گلوگاه‌ها بگردیم و حمایت صورت بگیرد و نیز خودِ تولیدکننده‌ها با جدیت کیفیت را دنبال کنند و به این  ترتیب در آن حوزه‌ها نیز مرم در کوتاه زمان به کالای ایرانی روی می‌آورند.

وی در ادامه گفت: این تصور که مردم کالای ایرانی را نمی‌پذیرند صحت ندارد و مردم با خریدن کالای ایرانی از تولید باکیفیت استقبال کرده‌اند اما این تصور جایی پررنگ می‌شود که کالای مصرفی در داخل کشور تولید نمی‌شود یا اگر تولید می‌شود مورد حمایت واقع نشده است و  مردم به خرید خارجی روی آورده‌اند که باید این گلوگاه‌های حمایتی بررسی و شناخته شوند.

مدیر گروه اقتصاد و توسعه شبکه 5سیما  یکی از این‌گلوگاه‌ها را ادامه روند تولید سنتی و بهره نگرفتن از نوآوری دانست و افزود: تولید ما همچنان در فرآوری، بسته‌بندی و حتی تبلیغات چالش‌های جدی مواجه است و تولید غیر علمی باعث آسیب به تولید و شکوفا نشدن توانمندی‌های ما در این عرصه می‌شود.

محمدپور تجاری‌سازی، برندسازی و ورد دانش و فناوری به عرصه تولید را  خلأهای تولید کشور دانست و گفت: جای خالی این موارد به خوبی در تولیداتمان حس می‌شود و اگر بتوانیم محصولاتمان را به برند تبدیل کنیم، قادر خواهیم بود این فرهنگ را نه تنها  در داخل کشور بلکه  در دیگر کشورها ترویج کنیم و به این شکل به کشورهای منطقه صادرات داشته باشیم.

جشنواره ملی فرهنگی هنری "ایران ساخت" با اهداف "جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان"، "حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران"، "ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت" و همچنین "کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی"، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه‌های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار "فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی" از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره "ایران ساخت"، اول آذرماه 1395 است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری "ایران ساخت" به وبسایت www.iransaakht.ir مراجعه فرمایند.