سرویس سینما هنرآنلاین: ابوالفضل جلیلی در نخستین روز بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در بازدید از غرفه هنرآنلاین، از جدیدترین پروژه کاری خود با فارابی خبر داد.

آقای جلیلی اخیراً مشغول چه فعالیت سینمایی هستید؟

ما قرار است که فیلم "مسیر معکوس" را کار کنیم و بنیاد سینمایی فارابی در این زمینه یاری‌مان خواهد داد که من در همین‌جا از همه کارکنان این بنیاد مخصوصاً مدیر آن آقای تابش تشکر می‌کنم. آقای تابش در اکثر مکان‌ها حضور دارد و تنها مدیر بنیاد فارابی بوده که به هنرمندان سر می‌زند و به دغدغه‌های آن‌ها توجه می‌کند.

این فیلم در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

الان برای نقش اول فیلم به دنبال یک پسر 17 ساله می‌گردم که متأسفانه آن را پیدا نمی‌کنم.

بازیگر این نقش باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد که هنوز آن را پیدا نکرده‌اید؟

باید یک نوجوان آرتیست و خودساخته باشد. الان جوان‌ها همه وابسته هستند و منتظرند که یکی بیاید و برای‌شان کاری بکند، انگار که خودشان توانایی‌های‌شان را از دست داده‌اند. من به دنبال یک آدم خودساخته‌ می‌گردم که هنوز پیدا نکرده‌ام.

بازیگران دیگر این فیلم چه کسانی هستند؟

بازیگران این فیلم را قرار است از میان بچه‌های تئاتری انتخاب کنم. قبلاً بازیگران غیر حرفه‌ای را به کار می‌گرفتم، چون تهیه‌کننده و پول نداشتم که مثل فیلمسازهای دیگر بازیگران حرفه‌ای بیاورم. بنابراین بازیگران غیر حرفه‌ای را می‌آوردم تا کارم مجانی انجام شود و ضمناً آن‌ها هم دیده شوند. اما الان مدتی است که احساس می‌کنم مقداری در حق بازیگران حرفه‌ای اجحاف می‌شود، یعنی یک تبی در سینما افتاده که همه می‌خواهند با بازیگر غیر حرفه‌ای کار کنند و در نتیجه افرادی که به دنبال تحصیل آکادمیک سینما و تئاتر می‌روند، بی‌کار مانده و کسی سراغ‌شان نمی‌رود. من تصمیم گرفتم که در این فیلم سراغ این جوان‌ها بروم و با دانشجویان و بچه‌های تئاتر کار کنم. دلیل این‌که به سراغ چهره‌های سینما نمی‌روم این است که در وهله اول آن‌ها به خاطر چهره بودن‌شان به کار من نمی‌خورند و در وهله دوم چنین پولی ندارم که به‌ آنها بدهم.

آقای جلیلی چرا اکران اکثر فیلم‌های‌تان در ایران با مشکل مواجه می‌شود و اخیراً سعی کرده‌اید که بیشتر در خارج از کشور به فیلم‌سازی بپردازید؟

ترجیح می‌دهم که در این مورد دیگر چیزی نگویم، در این مورد از مسئولین سؤال کنید.

پس می‌توانیم امیدوار باشیم که فیلم جدیدتان در ایران اکران شود؟

بله، ان‌شاء‌ الله اکران خواهد شد.

به نظرتان نمایشگاه مطبوعات و به طور کلی مطبوعات چقدر می‌تواند به هنرمندان کمک کند؟

خیلی خوشحال هستم که این نمایشگاه برگزار می‌شود. من به ندرت در مجامع سینمایی شرکت می‌کنم ولی در نمایشگاه مطبوعات هر ساله یکی دو بار شرکت می‌کنم چون به خبرنگاران کشورم بسیار علاقه‌مند هستم. من حرفه خبرنگاری را خیلی دوست دارم چون خبرنگاران در کشور ما خیلی مهجور و معصوم هستند و هیچ‌گونه امکاناتی ندارند. البته من تازه متوجه شده‌ام که گویا یک سری نور چشمی هستند و به‌ آن‌ها خانه، ماشین، پول و امکانات چشم‌گیری تعلق می‌گیرد ولی 99 درصد خبرنگاران آدم‌های معمولی هستند و هیچ امکاناتی ندارند. به نظرم این نمایشگاه جای خوبی است تا به جای آن که شما با من مصاحبه کنید، من با شما مصاحبه کنم. این نمایشگاه مطبوعات است و تشکیل شده تا ما به حرف‌ها و مسائلی که در جامعه خبری و بین خبرنگاران است بپردازیم اما برعکس است و شما کاری که بیرون می‌کنید را در این‌جا هم انجام می‌دهید، در صورتی که شما باید حرف بزنید