به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره ایران ساخت، نشست خبری بخش رسانه‌های دیجیتال نخستین جشنواره فرهنگی هنری «ایران ساخت» بر حضور امیرحسین اسدی دبیر بخش، خداوردی لو نماینده هیات داوران در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

دبیر بخش رسانه‌های دیجیتال جشنواره «ایران ساخت» در ابتدای این نشست اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی عنوان اصلی سال جاری است و تا زمانی که کالای ایرانی یا تولید ملی خریدار پیدا نکند، این شعار محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه تحقق شعار حمایت از تولید ملی تنها با جریان سازی امکان پذیر خواهد شد، گفت: این جریان سازی از طریق رسانه رخ خواهد داد و در واقع جشنواره ایران ساخت با این هدف شکل گرفته است. در این راستا نیز باید فضای گفتمان ایجاد شود که یک بعد گفتمان؛ گفتمان مردمی است.

اسدی با تاکید بر اینکه رسانه دیجیتال تاثرگذارترین رسانه کشور است، بیان داشت: سرعت در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی اهمیت این بخش را صد چندان می‌کند و این ابزاری است که در بین مردم جایگاه ویژه ای دارد.

دبیر بخش رسانه‌های دیجیتال جشنواره ایران ساخت از بخش جایزه ویژه شبکه اجتماعی مردمی خبر داد و گفت: کانال‌ها و صفحات اینستاگرام پر مخاطب که اقتصاد مقاومتی را تبلیغ می‌کنند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و به عنوان فعال مردمی معرفی و تقدیر می‌شوند.

این مدرس دانشگاه افزود: در واقع مردم به عنوان بازوی اقتصاد مقاومتی تلقی می‌شوند و هر کاری که مردم همراه آن نباشند شکست خواهد خورد.

وی با بیان اینکه هدف ما در جشنواره ایران ساخت تولید محصولات فرهنگ ساز است، گفت: در همین راستا کارشناسی دقیقی بر روی شاخص‌های داوری صورت گرفته است تا محصولات به شکل درست تولید شود.

دبیر بخش رسانه‌های دیجیتال جشنواره ایران ساخت تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد تا بسیج عمومی تولید محتوای دیجیتال داخلی را ایجاد و نهادینه کنیم.

اسدی در پایان خاطرنشان کرد: اعضای هیات داوران این بخش را امیر سیاح، شهلا اصولی، خداوردی لو، کاشفی، شیخ زین الدین تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است مهلت ارسال آثار تا پایان آبان ماه خواهد بود و نتایج تا 16 آذر ماه اعلام خواهد شد. تا به این لحظه

خداوردی نماینده هیات داوران نیز در این نشست تصریح کرد: جشنواره ایران ساخت یکی از اهدافی که دنبل می‌کند، کمک به تولیدات بومی است که از دغدغه‌های مهم و اساسی رهبر معظم انقلاب است که تلاش شده تا در این راستا شاخص‌های بین المللی رعایت شود تا بتوانیم به صادرات محتوا نیز بیاندیشیم.

وی فزود: شاخص‌های داوری بخش رسانه‌های دیجیتال بر اساس معیارهای جهانی تنظیم و تدوین شده است که به زودی از طریق سایت جشنواره اعلام خواهد شد. این معیارها کاملاً مکانیزه و دقیق خواهد بود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

«فضای مجازی» فرهنگساز اصلی حمایت از کالای دانش‌بنیان ایرانی است

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به نقش فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال در حمایت از کالاهای دانش بنیان ایرانی اظهار کرد: با توجه به این‌که امسال با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام‌گذاری شده و روح اقتصاد مقاومتی هم حمایت از کالای ملی تولید داخل است، اگر حمایت از کالای دانش بنیان داخلی را روح اصلی اقتصاد مقاومتی بدانیم، به طبع فرهنگ‌سازی برای این اتفاق اهمیت بسیاری دارد.

صالحی نقش رسانه‌های فضای مجازی را در فرهنگ‌سازی بهره مندی از کالای دانش بنیان ایرانی بااهمیت دانست و بیان کرد: بخش قابل‌توجهی از جامعه ایرانی با فضاهای مجازی مانند زندگی حقیقی، مواجه هستند و در عمل زیست دوگانه‌ای میان فضای حقیقی و مجازی در تعامل است.

وی بخش مهمی از فرهنگ‌سازی ترویج استفاده از کالای باکیفیت داخلی را فضای مجازی عنوان کرد و افزود: فضای مجازی قابلیت‌های متنوعی از جمله قابلیت‌های تعاملی را دارا است. تنها تبلیغ یک سویه و یک‌طرفه حرکتی مثمر ثمر نیست و در عمل، فضای مجازی، عرصه ای تعاملی است که در آن می‌توان به اقناع و اجماع رسید.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره اهمیت به برگزاری جشنواره «ایران ساخت» از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدام برای فرهنگ‌سازی حمایت و مصرف تولید ملی و کالای دانش بنیان و با کیفیت ایرانی را راهگشا دانست.

صالحی، نقش هنرمندان، رسانه ها و دستگاه های فرهنگی را برای پیشبرد اهداف جشنواره «ایران ساخت»؛ مبنی بر کمک به برجسته سازی کالاهای مرغوب ایرانی  و جریان سازی برای چرخه کارآفرینی در کشور، بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد: حمایت از کالای صاحب کیفیت که در داخل تولید شده است، علاوه بر آنکه به رونق اشتغال جوانان به ویژه تحصیلکرده ها، کمک خواهد کرد، ضمنا در زمینه اعتلای خدمت به کشور نیز اثرگذاری بالایی خواهد داشت.

وی درباره بهره مندی از هنرمندان و فعالان عرصه های مختلف فرهنگ و هنر در ترویج و فرهنگسازی حمایت از کالا و خدمات دانش بنیان ایرانی، ابراز کرد: از آنجا که هنرمندان، طبقه قابل اعتماد و مورد وثوق آحاد جامعه هستند، از این ظرفیت می توان برای ایجاد فضایی مثبت و راهگشا در توسعه و ارتقاء فرهنگ حمایت از تولیدکننده ایرانی بهره برد. ضمن آنکه با توجه به شناختی که از طبقه فرهنگ و هنر وجود دارد، آمادگی و دغدغه بین آنان به خوبی قابل مشاهده است و امید می رود که هنرمندان و اصحاب فرهنگ نقش خود را به نفع جامعه، به خوبی ایفا کنند.

رضایت مصرف‌کننده مهمترین عامل ترغیب به خرید کالای دانش‌بنیان ایرانی است

عبدالجبار کاکایی نویسنده، شاعر و زبان‌شناس ایرانی در خصوص ضرورت برگزاری جشنواره ایران ساخت و حمایت از کالای دانش بنیان ایرانی، اظهار کرد: برگزاری جشنواره ای برای حمایت از تولیدات و کالاهای ایرانی در کشور ضروری است ولی کیفیت بهترین مبلغ کالای تولیدی است و تا زمانیکه کیفیت کالای ایرانی افزایش نیابد قطعا مردن رغبتی به خرید آن نخواهند داشت.

وی افزود: البته که تفکر جنس  ایرانی در برابر جنس خارجی نهادینه شده و اغلب بی پرسشی می پذیرند که مزیت و برتری کدام  قابل دفاع است پس به نظرم تا اصلاح کیفی  صورت نگیرد و نهادینه نشود هر کوششی برای جلب مشارکت مردم عوام فریبی است.

به گفته کاکایی، اما در صورت بهبود کیفیت تولید، برند های برتر می توانند حمایت کننده NGO های فرهنگی باشند، مثلا آکادمی های پژوهش  نشستهای خود را با حمایت و تبلیغات برندهای داخلی انجام دهند و فضای مجازی عرصه این فعالیت تبلیغاتی باشد.

وی تصریح کرد: برندسازی محصولات ایرانی قطعا ضروری است اما برند ساخته می شود، آن را نمی سازند. فاعل مجهول این جمله همان کیفیت کالا است و اعتماد مشتری و رضایت مصرف کننده.

کاکایی در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه فعالیت شما نیز می توان حمایت از محصولات دانش بنیان ایرانی را گنجاند، گفت: اگر کالایی رضایت من را جلب کند در صورت تعامل دو سویه  حاضر هستم فضای مجازی مورد استفاده خود را با عکس و یادداشت در اختیار تبلیغ آن کالا قرار دهم.

وی با تاکید بر اینکه ساماندهی واردات بی رویه را راهکاری موثر در زمینه حمایت از کالای دانش بنیان ایرانی است، بیان کرد: اگر نظارت جدی بر واردات بی رویه صورت گیرد می توان به رشد تولیدات داخلی امیدوار شد.

مدیر خانه شعر بنیاد نویسندگان و هنرمندان، در پاسخ به این سوال که در بخش مردمی جشنواره «ایران ساخت»، در حوزه فعالیت شما چگونه می توان مردم را درگیر این جشنواره کرد، گفت: من همایش ماهانه ای دارم که مخاطبان فراوانی دارد و می توانم از این بستر برای تبلیغ کالای ایرانی و تولیدات داخلی به شرط داشتن کیفیت، استفاده کنم.

جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، اول آذرماه 1395 است.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وبسایت www.iransaakht.ir مراجعه فرمایند.