سرویس سینمایی هنرآنلاین: بهتاش صناعی‌ها کارگردان این روزها مشغول مراحل آماده‌سازی مستند "دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری" است که قرار است در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآید.

او در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های خود گفت: در حال حاضر مشغول آماده‌سازی فیلم مستند" دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری" هستم که در مرحله اصلاح رنگ و صداگذاری است و فکر می‌کنم تا دو هفته دیگر آماده تحویل به جشنواره باشد.

صناعی‌ها درباره محتوای این فیلم مستند بیان کرد: مستند "دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری" همانند عنوانش یک طنز سیاسی دارد و درباره یک مرد شریف و صلح‌دوست است که می‌خواهد به تنهایی بین ایران و آمریکا صلح ایجاد کند. او 15 سال است که برای این امر تلاش کرده و تاکنون مبالغ هنگفتی برای آن هزینه کرده است. آقای نادری بسیار صلح‌دوست است و این یکی از ویژگی‌هایش است. قصه به شکلی است که دلمان می‌خواست مدت طولانی‌تری می‌توانستیم زندگی او را دنبال کنیم و تلاش او را ببینیم، ضمن اینکه تلاش او برای ایجاد این صلح همچنان ادامه دارد و ما تنها بخشی از آن را به نمایش می‌گذاریم.

کارگردان "احتمال باران اسیدی" درباره نحوه انتخاب این سوژه و چگونگی آن اظهار کرد: مثل خیلی از سوژه‌های دیگر که سر راه فیلمساز قرار می‌گیرند، این فیلم هم اتفاق افتاد. سوژه مستند تو را به دنبال خود می‌کشد و از  یک جایی به بعد تو فیلمساز همانند بیننده‌ای می‌شوی که می‌خواهد نتیجه کار را ببیند و احساس می‌کنی باید همراهش بروی. انتخاب این سوژه برای من کاملاً تصادفی بود و از آنجایی که کار شخص آقای نادری، خیلی محترم بود، آن را دنبال کردم. ضمن اینکه فیلم لایه‌های متعددی دارد و تمام شرایط سیاسی و اجتماعی چند سال اخیر ایران در آن بررسی می‌شود. از بحث هسته‌ای تا سایر مسائل سیاسی. در واقع نادری بهانه‌ای است برای بررسی شرایط اجتماعی و سیاسی کشور که آن را در فیلم مطرح می‌کنیم.

وی ادامه داد: به طور کلی فیلم خوبی شده و آن را دوست دارم. به لحاظ فرم کاملاً با فیلم" احتمال باران اسیدی" متفاوت است. تجربه جدیدی است و این تغییر فرم و حال و هوا جذاب بوده است. تجربه‌ای که داشتم لذت‌بخش بود و امیدوارم مخاطب هم ارتباط بگیرد.

دیپلماسی آقای نادری

این کارگردان در ادامه درباره پیش‌بینی‌اش از نوع ارتباط فیلم" دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری" با مخاطب و داوران جشنواره حقیقت نیز عنوان کرد: فکر می‌کنم که فیلم ارتباط خوبی با مخاطب برقرار می‌کند، چرا که حال و هوایش مخاطب را درگیر خود کرده و 90 دقیقه چالش‌انگیز ایجاد می‌کند. فیلمی است که شرایط اجتماعی در آن بسیار دیده می‌شود و به لحاظ جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی طیف گسترده‌ای را در برمی‌گیرد، چرا که آزادی عمل بیشتری در موضوعات دارد و همین عامل نیز راه ارتباط گرفتن با مخاطب را ساده‌تر می‌کند. به خاطر موضوع و طنازی خاص نهفته در آن فکر می‌کنم مخاطب را جذب کند. این را با توجه به بازخوردهای محدودی که در نمایش خصوصی برای دوستان داشتم می‌گویم. در بحث داوری هم پیش‌بینی خاصی ندارم باید دید ترکیب داوران چگونه است برای من ارتباط با مخاطب و نمایش آن در جشنواره سینما حقیقت اهمیت بیشتری دارد.

صناعی‌ها همچنین درباره سایر فعالیت‌های خود بیان کرد: فیلمنامه فیلم سینمایی‌ام را  به اتفاق مریم مقدم نوشتیم و مشغول بازنویسی آن هستیم. بعد از جشنواره سینما حقیقت برای گرفتن پروانه ساخت اقدام می‌کنم و قصد دارم بهمن یا اسفند فیلم جدیدم را کلید بزنم.

این کارگردان درباره انتخاب عنوان فیلم جدیدش گفت: همیشه برای انتخاب نام فیلم دچار وسواس هستم و گاهی در حین کار اسمی برای آن پیدا می‌کنم، اما هنوز اسمی که دوست داشته باشم برای آن پیدا نکردم. این فیلم نیز یک قصه اجتماعی دارد و در امتداد فیلم قبلی‌ام " احتمال باران اسیدی" است، البته با یک درام جدی‌تر.

وی با اشاره به اینکه این روزها اوج زمان کاری فیلمسازان است، درباره زمان کلید خوردن فیلم خود بیان کرد: ترجیحم این است که کار در زمستانکلید بخورد، چرا که هم این فصل را برای کار کردن دوست دارم، هم از نظر اوج زمان کاری این فصل خلوت‌تر است. همان‌طور که "‌احتمال باران اسیدی" را به همین منوال کار کردم. ضمن اینکه نیازمند فضای سرد زمستانی در فیلم نیز هستم.

صناعی‌ها افزود: پاییز فصل پیک کاری تولید فیلم‌های سینمایی است و همه بازیگران  و عوامل سینمایی درگیر کار هستند. دوست دارم در آرامش کار کنم و با آسودگی خاطر عوامل کارم را انتخاب کنم.

وی در پایان درباره بازیگران فیلم بعدی خود نیز اظهار کرد: تنها کسی که حضورش در فیلم قطعی است، مریم مقدم است که نقش زن اصلی فیلم را برعهده دارد. برای بازیگر مرد نیز گزینه‌های مختلفی دارم، اما از آنجایی که فیلمنامه در حال بازنویسی است، هنوز برای انتخاب بازیگر اقدامی نکرده‌ام.