به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی و بصری، اعضای هیات مدیره انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه با حضور در معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی به طرح مسائل، مشکلات و ارائه پیشنهاد و راهکارهایی در جهت ارتقاء سطح این شاخه از سینما پرداختند.

دراین نشست به مشکلات بیمه، امنیت شغلی، مسائل بازنشستگی، ناشناخته بودن 13 عنوان شغلی در حرفه طراحی فنی صحنه و همچنین نیازهای آموزشی اعضاء برای به روز آوری فنون و علوم جدید و توانایی اعضای این صنف برای آموزش فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در رشته طراحی صحنه پرداخته شد. در ابتدای این نشست رمضانعلی حیدری خلیلی ضمن ابراز خرسندی از برقراری ارتباط بین صنوف سینمایی و سازمان سینمایی، با اشاره به شناخت از آقای دکتر صالحی امیری و معرفی ایشان برای تصدی در مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به صنوف سینمایی نوید داد که وضعیت تشکل‌های سینمایی و صنوف فرهنگی و هنری بهبود خواهد یافت و صنوف سینمایی در بدنه سینما تاثیرگذارتر، و در پیشبرد وظایف سینمایی خود نقش مهم تری را ایفا خواهند کرد و جایگاه تشکل‌ها و نهادهای صنفی در بخش فرهنگ و هنر تثبیت و تقویت خواهد شد. وی اظهار کرد، آقای صالحی امیری توانایی همکاری و بهره گیری تمام عیار از دستگاه دولت برای حل مشکلات و مسائل حوزه فرهنگ و هنر را دارد و با توجه به برنامه‌های پیشنهادی ایشان، امیدواریم شاهد اجرا و پیشبرد اهداف بلندمرتبه ایشان بوده و گفتمان فرهنگی دولت یازدهم را بیش از گذشته پیش ببرند.

در ادامه نشست، وی اهم وظایف معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی را در چهار محور آموزش، پژوهش، سیاست گذاری و تولید آمار و اطلاعات را تشریح، و از مهمانان درخواست کرد تا در برنامه ریزی‌های درون صنفی، ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالفعل این بخش از سازمان سینمایی را مورد توجه قرار دهند.

«سارا قراچه داغی» رئیس هیئت مدیره انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه خانه سینما، مسائل و چالش‌هایی که صنف با آن درگیر است را توضیح، وبه نبود امنیت شغلی و کم کاری اعضا اشاره کرد و این مساله را مهم‌ترین دغدغه حال حاضر صنف دانست. وی با توجه به اینکه از اسفند ماه سال گذشته حرکت‌هایی در زمینه عقد پیمان جمعی بین صنوف کارفرمایی و کارگزاری خانه سینما شکل گرفته است، خواستار پیگیری این امر تا حصول نتیجه شد. «سعید مشهدی زاده» عضو هیات مدیره نیز با اشاره به اینکه مادام که تهیه کنندگان سینما برای کاهش هزینه‌ها از نیروهای غیرحرفه‌ای دعوت به همکاری می‌کنند، امنیت شغلی دستخوش تهدیدات جدی خواهد بود، درخواست کرد با توجه به سابقه و تجارب گرانقدر فعالان عضو خانه سینما، تهیه کنندگان سینما از نیروهای متخصص و عضو صنوف خانه سینما را در اولویت انتخاب قرار دهند.

به موجب این گزارش، «رامین آشوری» از طراحان فنی صحنه سینما، کمبود کار در سینما را عامل گرایش و اشتغال متخصصان در فعالیت‌های غیر مرتبط با حرفه اشان برشمرد و پیشنهاد کرد بستری برای انتقال تجربیات عملی طراحان فنی و مجریان صحنه به فارغ التحصیلان این رشته فراهم گردد. در ادامه این جلسه «داریوش میرزایی» پیشنهاد کرد دولت تسهیلاتی را برای ایجاد کارگاهی به منظور ساخت ماکت برای فیلم‌های در دست تولید و ایجاد نمایشگاه آثار تولید شده و نیز نگهداری پاره ای از تجهیزات و سازه‌های ساخته شده در اختیار صنف قرار دهد. میرزایی بر تجارب ارزنده اعضای این صنف تاکید داشت و گفت با توجه به اینکه برخی از اعضای صنف تنها سرمایه انسانی در قید حیات در بعضی از شاخه‌های سینما هستند که با صنعتی شدن و گذر زمان برخی از این حرف به فراموشی سپرده خواهند شد، درخواست توجه بیشتر به این سرمایه‌های زنده را خواستار شد.

در پایان این نشست معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی پایبندی همه صنوف سینمایی به قواعد و تفاهم جمعی و ارجح دانستن منافع جمعی بر فردی را رمز پیشرفت و ارتقای فرهنگ کار جمعی برشمرد و با تصریح اینکه دولت نمی‌تواند در این موضوع کارگزار مناسبی باشد، مأموریت اصلی خود را زمینه سازی برای رشد و اعتلای همه جانب صنوف قرار داده است، پیشنهاد کرد انجمن نسبت به تهیه و ارائه گزارش آسیب شناسانه از مجموعه مسائل صنف طراحان فنی و مجریان صحنه اقدام کنند تا در بررسی‌های تکمیلی برای برطرف کردن آن‌ها تشریک مساعی لازم صورت گیرد. ایشان همچنین برای توسعه دانش و مستند سازی تجربیات متخصصان اجرای صحنه، پیشنهاد داد برای همکاری صنف با موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر وابسته به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی بسترسازی لازم را انجام خواهد داد.

این جلسه با حضور استاد «نصراله پورعلی اکبر» هنرمند شاخص طراحی فنی صحنه سینمای کشور در زمینه طراحی و دوخت لباس، «سارا قراچه داغی»، «داریوش میرزایی»، «سعید مشهدی زاده» ،«نظام الدین مدنی»، «حسین سوری» از انجمن طراحان فنی صحنه و «رمضانعلی حیدری خلیلی»، «علیرضا صدرالدینی»، «حسین فرج» و «سهیلا عسکری» در 10 آبان 93 در محل معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی برگزار شد.