سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "من، دانیل بلیک" (I, Daniel Blake) به کارگردانی کن لوچ، پیشتاز نامزدهای این دوره جوایز فیلم مستقل بریتانیا (BIFA) است که اسامی آن‌ها روز سه‌شنبه اعلام شد.

تازه‌ترین ساخته کارگردان کهنه‌کار بریتانیایی که ماه مه پیش برنده جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن شد، با هفت نامزدی از جمله بهترین فیلم مستقل بریتانیا، بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه، بیشترین شانس را برای دریافت جایزه دارد. دیو جانز و هیلی اسکوایرز ستاره‌های "من، دانیل بلیک" هر یک دو نامزدی کسب کرده‌اند: در بخش‌های بازیگری (به ترتیب بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن) و در بخش آینده‌دارترین هنرمند تازه‌کار.

فیلم جدید لوچ 80 ساله درباره دانیل بلیک، 59 ساله، نجار ساختمان است که بخش زیادی از عمر خود را در نیوکاسل گذرانده است. او بعد از یک حمله قلبی برای اولین بار در زندگی‌اش به دولت نیازمند می‌شود. راه دانیل با مادری مجرد به نام کتی و دو فرزند کوچک او، دیزی و دیلن یکی می‌شود و...

در همین حال، فیلم‌های "عزیز آمریکایی" (American Honey) به کارگردانی آندرا آرنولد، "یادداشت‌های درباره نابینایی" (Notes on Blindness) به کارگردانی جیمز اسپینلی و پیتر میدلتن و "زیر سایه" (Under the Shadow) به کارگردانی بابک انوری، فیلمساز ایرانی ساکن بریتانیا، هر یک با شش نامزدی، بعد از "من، دانیل بلیک" پیشتاز نامزدها هستند. "دختری با تمام استعدادها" (The Girl With All the Gifts) به کارگردانی کالم مکارتی در چهار بخش نامزد شده است.

"زیر سایه" که امسال به نمایندگی از بریتانیا در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان رقابت می‌کند، اولین بار ژانویه پیش در بخش نیمه‌شب/میدنایت جشنواره فیلم ساندنس نمایش داده شد.

داستان در 1988 در اوج دوران جنگ ایران و عراق روی می‌دهد و درباره یک مادر جوان به نام شیده (نرگس رشیدی) و درسا دختر خردسال او (آوین منشادی) است که در غیاب پدر خانواده که پزشک است و به جبهه رفته، خانه‌شان مورد اصابت موشک قرار می‌گیرد، اما موشک عمل نمی‌کند و منفجر نمی‌شود. درسا بعد از این واقعه دچار مشکلات روحی می‌شود و شیده پس از مشورت با همسایه‌ها به این نتیجه می‌رسد که این موشک عمل‌نکرده، طلسم نفرین‌شده‌ای است که ارواح بدنهاد یا جن‌هایی که با باد سفر می‌کنند آن را به همراه آورده‌اند تا روح درسا را تسخیر کند.

"زیر سایه" در بخش‌های بهترین فیلم مستقل بریتانیا، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه (انوری)، بهترین بازیگر زن (نرگس رشیدی)، بهترین بازیگر زن نقش مکمل (آوین منشادی) و جایزه داگلاس هیکاکس بهترین کارگردان اول، نامزد شده است.

"زیر سایه" و "من، دانیل بلیک" در بخش بهترین فیلم مستقل بریتانیا، فیلم‌های "عزیز آمریکایی"، "زوج در گودال" (Couple in a Hole) به کارگردانی تام گرینز و "یادداشت‌های درباره نابینایی" را به عنوان رقیب پیش رو دارند.

آرنولد، انوری، لوچ، میدلتن و بن ویتلی (برای "Free Fire")، رقبای بخش بهترین کارگردان هستند. آرنولد برای چهارمین بار است که در این بخش نامزد می‌شود. او در 2009 برای "مخزن ماهی" برنده شد.

"عزیز آمریکایی" فیلم جدید او اولین بار در بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن نمایش داده شد. ساشا لین، شایا لابوف و رایلی کیو در این فیلم بازی می‌کنند. تازه‌ترین فیلم آرنولد که اولین فیلم آمریکایی کارنامه‌اش هم هست، درباره چند جوان آمریکایی است که روزها اشتراک مجله می‌فروشند و شب‌ها را در مهمانی‌های مختلف می‌گذرانند و دائم دردسر درست می‌کنند. آرنولد برای ساخت "عزیز آمریکایی" حدود 12 هزار مایل سفر کرد و فیلم خود را در ایالات مرکزی آمریکا فیلمبرداری کرد.

لوچ برای پنجمین بار بخت دریافت جایزه بهترین کارگردان را در جوایز فیلم مستقل بریتانیا دارد. او در 1998 برای فیلم "نام من جو است" برنده این جایزه شد و همان سال جایزه یک عمر دستاورد BIFA را هم گرفت.

بیش از 130 فیلم برای رقابت در نوزدهمین دوره جوایز فیلم مستقل بریتانیا ارائه شدند. در مجموع 32 فیلم بلند در بخش‌های مختلف شانس دریافت جایزه را دارند. برندگان چهارم دسامبر (14 آذر) در مراسمی در "اولد بیلینگزگیت" در لندن معرفی می‌شوند.

سال گذشته، تریلر علمی تخیلی "اکس ماکینا" (Ex Machina) به کارگردانی الکس گارلند در جوایز فیلم مستقل بریتانیا برنده چهار جایزه شامل بهترین فیلم مستقل بریتانیا، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه و جایزه دستاورد فنی شد و بعداً جایزه اسکار بهترین جلوه‌های تصویری را دریافت کرد.

علی افتخاری