به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در حالی 14 تا 21 آذرماه برگزار می‌شود که شبکه مستند با 8 اثر از تولیداتش در این رقابت حضور دارد.

در بخش فیلم‏های مستند کوتاه، شبکه با سه اثر حضور دارد که از جمله آن‌ها «روزگار بهروز» ساخته ابوالفضل توکلی مستند پرتره ای است که با محوریت زندگی و خاطرات بهروز رضوی هنرمند پیشکسوت و گوینده محبوب رادیو ساخته شده است.

 «رو به فردا» به کارگردانی سعید رسولی دیگر مستند این فهرست، مشکلات، معضلات، نگاه قوت و ضعف ورزش حرفه ای بانوان را به تصویر می‌کشد و در آن با کیمیا علیزاده و زهرا نعمتی گفتگو شده است.

«بی‏بازگشت» ساخته مرجان ریاحی به واکنش جامعه علمی، مذهبی و هنری ایران درباره سفر سه ایرانی به مریخ می‌پردازد. از میان هزاران نفر برای رفتن به سفر بی بازگشت و پر از خطر مریخ، سه ایرانی انتخاب شدند. سفری که در قالب پروژه ای به نام «مارس وان» صورت می‌گیرد.

 در بخش مستندهای نیمه بلند، یک اثر شبکه مستند را نمایندگی می‌کند؛ «آثار العجم» به کارگردانی حسن نقاشی که درباره نخستین کتاب تخصصی ایرانی در خصوص بناهای تاریخی کهن ایران است. این کتاب توسط فرصت الدوله شیرازی بعد از تحمل سختی‌های 20 ساله در تعداد محدودی به چاپ رسیده که مجموعه ای از نقوش، خطوط و نمادهای پارسی است.

حضور شبکه مستند سیما در بخش مستندهای بلند پررنگ تر از سایر بخش‌ها است و چهار نماینده دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به «آبی کمرنگ» به کارگردانی آرش لاهوتی اشاره کرد. مستندی که به زندگی مجروحین اعصاب و روان جنگ تحمیلی که در بیمارستان بستری هستند می‌پردازد.

همچنین «آقای هرتز» به کارگردانی صادق داوری‎فر به بررسی راه اندازی رادیو از منظر تأثیرپذیری مخاطب و استفاده کاربردهای آن می‌پردازد.

 «آوانتاژ» مستند دیگری در این فهرست است که به کارگردانی محمد کارت ساخته شده و روایتگر شرایط کنونی تعدادی کارتن‌خواب است که روند بهبودی  خود را در یک مرکز درمانی طی می‌کنند. آن‌ها یک تیم فوتبال نیز تشکیل داده‌اند و برای اثبات تیم خود باید در مسابقه با تیم پیشکسوتان استقلال تهران برنده بازی شوند.

«پیاده در زمان» نیز در بخش مستند بلند حضور دارد و به کارگردانی اعظم نجفیان و علی‎محمد قاسمی ساخته شده است. این مستند به زندگی فرشاد درکه، قهرمان کیک بوکسینگ ایران می‌پردازد که اکنون در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد.