سرویس سینمایی هنرآنلاین: "دختری در قطار" (The Girl on the Train) از جمعه تا یکشنبه در 3144 سینما در ایالات متحده و کانادا 24.7 میلیون دلار به دست آورد و بر صدر جدول فروش تکیه زد.

موفقیت این فیلم معمایی در اولین آخر هفته اکران، یک پیروزی برای شرکت دریم‌ورکس بود که حقوق ساخت فیلمی سینمایی از روی رمان پرفروش پولا هاوکینز را به خود اختصاص داد.

امیلی بلانت در "دختری در قطار" نقش زنی مطلقه را دارد که هنگار سفر با قطار فکر می‌کند شاهد یک قتل بوده است، اما به خاطر گذشته به‌هم‌ریخته و اعتیادش به الکل نمی‌تواند با قاطعیت آنچه را که دیده باور کند و زندگی‌اش در بحبوحه اتهامات از هم می‌پاشد.

به گزارش ورایتی، دریم‌ورکس در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از فیلم‌های به لحاظ تجاری را روانه سینماها کرده است. از نمونه‌های اخیر می‌توان به "بی‌اف‌جی" و "نور بین اقیانوس‌ها" اشاره کرد. این شرکت اخیرا در زمینه پخش یک قرارداد پنج ساله با یونیورسال پیکچرز امضاء کرد که شروع قرارداد با "دختری در قطار" بود.

این فیلم را تیت تیلور ("خدمتکار"/"Help") کارگردانی کرده است. ربکا فرگوسن، هیلی بنت، جاستین ثرو، لوک اونس، آلیسن جنی، ادگار رامیرز و لیسا کودرو دیگر بازیگران "دختری در قطار" هستند. فیلم با بودجه‌ای حدود 40 میلیون دلار ساخته شده است. تماشاگران در وبسایت سینمااسکور به "دختری در قطار" درجه B داده‌اند. فیلم با واکنش متفاوت منتقدان سینما روبرو شده است.


امیلی بلانت در فیلم "دختری در قطار"

رمان پولا هاوکینز در 2015 به بازار آمد و اغلب از آن به عنوان "دختر رفته بعدی" یاد می‌شود. از قضا دو سال پیش در چنین روزهایی فیلم "دختر رفته" به کارگردانی دیوید فینچر روی پرده سینماها رفت.

از سوی دیگر، فیلم جنجالی "تولد یک ملت" (The Birth of a Nation) به کارگردانی نیت پارکر، خوش‌اقبال نبود و در اولین آخر هفته اکران در 2105 سینما به فروش ناامیدکننده 7.1 میلیون دلار دست پیدا کرد. خود پارکر در این فیلم نقش نت ترنر را بازی می‌کند که در 1831 رهبری شورش برده‌ها در ویرجینیا را به عهده داشت.

شرکت فاکس سرچ‌لایت بهار پیش حق پخش جهانی "تولد یک ملت" را به مبلغ رکوردشکن 17.5 میلیون دلار به خود اختصاص داد. فیلم در وبسایت راتن تومیتوز 79 درصد آرای مثبت منتقدان سینما را کسب کرده است. تماشاگران هم در سینمااسکور به فیلم درجه A داده‌اند.

"تولد یک ملت" سال گذشته در سی و سومین دوره جشنواره فیلم ساندنس به یک پیروزی بزرگ دست پیدا کرد و در بخش مسابقه فیلم‌های داستانی آمریکایی، جایزه بزرگ داوران و جایزه تماشاگران را از آن خود کرد. اولین نمایش جهانی فیلم در ساندنس با استقبال فراوان تماشاگران و منتقدان روبرو شد و این فیلم بیش از هر فیلم دیگری مورد تشویق قرار گرفت.

نمایش "تولد یک ملت" در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو نیز با استقبال فراوان تماشاگران روبرو شد. فیلم در حالی در تورنتو نمایشی موفق داشت که این پروژه مدت‌هاست به خاطر فاش شدن پرونده تجاوز جنسی مربوط به دوران دانشجویی پارکر در مرکز توجه و جنجال قرار دارد.

پارکر و هم اتاقی‌اش ژان سلستن در 1999 به تعرض جنسی به یک دختر دانشجوی 18 ساله، در حالی که او مست و بی‌هوش بود، متهم شدند. وقتی دختر موضوع را با پلیس در میان گذاشت، پای هر دو به دادگاه کشیده شد. سلستن در دادگاه مجرم شناخته شد، اما پارکر بعداً از اتهامات تبرئه شد. قربانی که نامش فاش نشده است، در 2012 خودکشی کرد.

پارکر نه تنها در "تولد یک ملت" نقش ترنر را بازی می‌کند، بلکه کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده هم هست. هفت سال طول کشید تا او توانست این پروژه را به سرانجام برساند. پارکر که تا پیش از "تولد یک ملت" بیشتر به عنوان یک بازیگر شهرت داشت، به کارگزارش گفته بود تا وقتی این پروژه تمام نشده است در هیچ فیلم دیگری بازی نمی‌کند. به گفته خودش، برای ساخت این پروژه پولش را وسط گذاشت و همه چیز را فدا کرد.


نیت پارکر (چپ) کارگردان و بازیگر فیلم "تولد یک ملت"

پارکر در جشنواره تورنتو گفت در 42 مایلی شرق جایی که شورش ترنر در ویرجینیا شکل گرفت، بزرگ شد، اما آنجا هیچ بنای یادبودی از مردی نیست که در اوایل قرن نوزدهم دیگر برده‌ها را به شورش علیه اربابان خود ترغیب کرد. پارکر تاکید کرد بعد از آنکه بازیگر شد و ماجرای ترنر را فهمید، ساخت فیلمی درباره او دغدغه همیشگی‌اش شد.

کمدی "دوره راهنمایی: بدترین سال‌های زندگی من" (Middle Schoool: The Worst Years of My Life) از شرکت‌های لاینزگیت و سی‌بی‌اس، به عنوان دیگر فیلمی که از این هفته به طور گسترده در ایالات متحده و کانادا روی پرده رفت، با 6.9 میلیون دلار فروش در 2822 سینما، رده هفتم جدول را به خود اختصاص داد.

این فیلم از روی رمانی نوشته جیمز پترسن و کریس تبتس که در 2011 به بازار آمد، ساخته شده است. استیو کار "دوره راهنمایی: بدترین سال‌های زندگی من" را کارگردانی کرده است. گریفین گلوک و لورن گراهام در فیلم بازی می‌کنند. داستان درباره یک دانش‌آموز دوره راهنمایی است که متوجه می‌شود مدرسه آن‌طور که انتظار داشت فریبنده نیست و تصمیم می‌گیرد در برابر مدیر سخت‌گیر مدرسه (با بازی اندی دیلی) بایستد و او را تحقیر کند.

"خانه خانم پرگرین برای کودکان خاص" (Miss Peregrine's Home for Peculiar Children) که هفته پیش پرفروش‌ترین فیلم آمریکای شمالی شد، این هفته با حدود 50 درصد کاهش حدود 15 میلیون دلار به دست آورد و در رده دوم قرار گرفت.

مجموع فروش داخلی فیلم جدید تیم برتن 51.1 میلیون دلار شده است. "خانه خانم پرگرین برای کودکان خاص" در سطح بین‌المللی نیز تاکنون 94 میلیون دلار فروخته و مجموع فروش جهانی خود را با حساب بازار آمریکای شمالی به 145 میلیون دلار رسانده است. هزینه تولید فیلم 110 میلیون دلار بوده است.

درام ماجرایی "دیپ‌واتر هورایزن" (Deepwater Horizon) با بازی مارک والبرگ، "هفت مرد باشکوه" (Magnificent Seven) با بازی دنزل واشنگتن که بازسازی فیلمی معروف به همین نام در دهه 1960 است و کمدی انیمیشن "لک‌لک‌ها" (Storks) از برادران وارنر، به ترتیب رده‌های سوم تا پنجم جدول فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی را به خود اختصاص دادند.

مدیران استودیوها اعتقاد دارند توفان استوایی متیو که فلوریدا، کارولینای جنوبی و دیگر ایالت‌های جنوبی را درنوردید، بین دو تا چهار درصد روی فروش فیلم‌ها در تعطیلات آخر هفته تاثیر گذاشت.

جدول فروش فیلم‌ها در ایالات‌متحده و کانادا (7 تا 9 اکتبر 2016)

رتبه

عنوان فیلم

فروش جمعه تا یکشنبه (میلیون دلار)

تعداد سالن

متوسط فروش در هر سینما (دلار)

مجموع فروش (میلیون دلار)

بودجه (میلیون دلار)

هفته اکران

1

"دختری در قطار"

24.7

3144

7.844

24.7

45

1

2

"خانه خانم پرگرین برای کودکان خاص"

15

3705

4.049

51.1

110

2

3

"دیپ‌واتر هورایزن"

11.7

3259

3.605

38.5

110

2

4

"هفت مرد باشکوه"

9.1

3696

2.476

75.9

90

3

5

"لک‌لک‌ها"

8.4

3608

2.342

50.1

70

3

6

"تولد یک ملت"

7.1

2105

3.373

7.1

-

1

7

"دوره راهنمایی: بدترین سال‌های زندگی من"

6.9

2822

2.445

6.9

8.5

1

8

"سالی"

5.2

3058

1.723

113.4

60

5

9

"مغزهای متفکر"

4.1

3042

1.348

12.7

-

2

10

"ملکه کاتوه"

1.6

1259

1.285

5.3

15

3

علی افتخاری