سرویس سینمایی هنرآنلاین: در حالی که مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، سوم اکتبر 2016 (12 مهر) به پایان می‌رسد، تاکنون طبق اخبار رسمی 80 کشور نمایندگان خود را معرفی کرده‌اند.

فلسطین فیلم "آیدل / بت" (The Idol)، تازه‌ترین ساخته هانی ابو اسعد را به عنوان نماینده خود در جوایز اسکار امسال به آکادمی معرفی کرد.

این فیلم اولین بار سال گذشته در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد و با استقبال گرم منتقدان سینما روبرو شد.

"آیدل" داستان واقعی محمد عساف برنده مسابقه خوانندگی عرب آیدل 2013 را به تصویر می‌کشد. او به عنوان یک پسر جوان در غزه آرزو دارد در سالن اپرای قاهره بخواند تا دنیا صدای او را بشنود. او هر طور شده خود را به قاهره می‌رساند و برای حضور در مسابقه عرب آیدل که محبوب‌ترین برنامه استعدادیابی در منطقه است، امتحان می‌دهد، اما در مراحل بعد باید با ترس‌های خودش برای اینکه کنترل سرنوشتش را به عهده بگیرد و امید و خوشحالی را به کل منطقه بیاورد، روبرو شود.


"آیدل / بت"

ابو اسعد برای "عمر" (2013) و "اینک بهشت" (2005) نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بوده است. فیلم دوم جایزه گلدن گلوب این بخش را برد. فلسطین تا پیش از این هشت بار فیلم به آکادمی معرفی کرده و با دو فیلم ابو اسعد نامزد شده است.

لهستان با فیلم "پس‌تصویر" (Afterimage) تازه‌ترین ساخته آندری وایدا کارگردان کهنه‌کار لهستانی که امسال 90 ساله شد، در اسکار شرکت می‌کند. این فیلم درباره یک هنرمند است که مورد آزار و اذیت مقامات عصر کمونیسم قرار می‌گیرد.

لهستان تا پیش از این هشت فیلم وایدا را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرده است. او چهار بار با فیلم‌های "سرزمین موعود" (1975)، "دوشیزگان ویلکو" (1979)، "مرد آهنین" (1981) و "کاتین" (2007) نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شده است. "والسا، مرد امید" فیلم قبلی وایدا نیز در 2013 نماینده لهستان در اسکار بود.

"پس‌تصویر" که اولین بار در دنیا ماه پیش در جشنواره فیلم تورنتو روی پرده رفت، بازتاب علاقه همیشگی وایداست تا با کندوکاو در لایه‌های زیرین زندگی در لهستان، گذشته پرآشوب و یا مسائل معاصر کشورش را منعکس کند.

Afterimage

فیلم جدید وایدا روایت زندگی وادیسلاف چمینسکی هنرمند آوانگارد است که مقامات لهستانِ پس از جنگ جهانی دوم، او را به این خاطر که حاضر نبود هنرش را در خدمت اهداف کمونیستی به کار بگیرد، آزار می‌دادند. فیلم وایدا بر چند سال آخر زندگی چمینسکی متمرکز است، زمانی که دانشجویان متعهد در موسسه هنر که چمینسکی در آن تدریس می‌کرد، با وجود تهدیدها حاضر نشدند او را رها کنند.

کمیته اسکار لهستان در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه "پس‌تصویر" شانس خوبی برای دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان دارد، گفت: فیلم جدید آندری وایدا یک داستان جهانی تاثیرگذار درباره تخریب یک فرد توسط حکومت تک‌حزبی است. کارگردان، دنیایی را به ما نشان می‌دهد که در آن زیبایی، هنر و انسجام هنری مورد آزار قرار می‌گیرد.

لهستان از 1963 که با "چاقو در آب"، اولین فیلم رومن پولانسکی وارد رقابت اسکار شد، تاکنون 48 بار در این رقابت حضور داشته است. این کشور تاکنون 10 بار نامزد شده و یک بار - در 2014 با "ایدا" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی - پیروز شده است.

فیلم جنایی "به من بگو دزد" (Call Me Thief) به کارگردانی دارین جاشوا به نمایندگی از آفریقای جنوبی در اسکار شرکت می‌کند. وقایع فیلم در دهه 1960 در کیپ تاون روی می‌دهد و داستان واقعی مردی جوان است که به اشتباه به جرم قتل محکوم به اعدام با طناب دار می‌شود.

Call Me Thief

آفریقای جنوبی از 1989 تا سال پیش 12 بار فیلم به آکادمی معرفی کرد. این کشور در 2005 برای فیلم "سوتسی" به کارگردانی گاوین هود جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را برد و یک بار هم در 2004 برای فیلم "یستردی" به کارگردانی دارل رود نامزد بوده است.

ترکیه فیلم "Cold of Kalandar" به کارگردانی مصطفی کارا را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرد.

این فیلم داستان خانواده‌ای است که در یک دهکده کوهستانی نزدیک دریای سیاه، زندگی سختی را می‌گذرانند. فیلم از 16 سپتامبر در سینماهای ترکیه اکران شده است.


"Cold of Kalandar"

"Cold of Kalandar" اولین بار در جشنواره فیلم توکیو به نمایش درآمد و جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردان را برد. این فیلم در جشنواره‌های سینمایی جوایز دیگری هم دریافت کرده است؛ از جمله جایزه چهار جایزه در جشنواره فیلم آنتالیا، چهار جایزه در جشنواره فیلم استانبول و یک جایزه در جشنواره فیلم لاله سرخ در هلند.

ترکیه تا سال پیش 22 بار در رقابت اسکار فیلم خارجی‌زبان شرکت کرد، اما تاکنون نامزد دریافت این جایزه نشده است. سال 2008 فیلم "سه میمون" به کارگردانی نوری بیلگه جیلان به فهرست کوتاه راه پیدا کرد، اما در نهایت نامزد نشد.

"آزادی اسکوپیه" (The Liberation of Skopje) به کارگردانی راده شربجیا و دانیلو شربجیا نماینده مقدونیه در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار خواهد بود. این فیلم تولید مشترک مقدونیه، کرواسی و فنلاند است.

"آزادی اسکوپیه" با اقتباس از نمایشنامه دوشان یووانوویچ ساخته شده است. داستان در دوران جنگ جهانی دوم در اسکوپیه در مقدونیه تحت اشغال سربازان آلمانی و بلغاری روی می‌دهد. خشونت جنگ، فقر، زجر و اشغال از نگاه پسر بچه‌ای هشت ساله به نام زوران روایت می‌شود که پدرش عضو نیروی مقاومت است و مادرش عاشق یک افسر آلمانی شده است. این مثلث عاشقانه اتفاقاتی فاجعه‌بار به همراه دارد.


"آزادی اسکوپیه"

راده شربجیا، یکی از کارگردانان "آزادی اسکوپیه"، کروات است و در هالیوود برای بازی در فیلم‌هایی چون "مامورت غیرممکن 2"، "چشمان کاملا بسته" و "پیش از باران" شهرت دارد. او این فیلم را با پسرش دانیلو کارگردانی کرده که فیلم "72 روز" به کارگردانی او در 2012 نماینده کرواسی در اسکار بود. "آزادی اسکوپیه" اولین فیلم راده شربجیا در مقام کارگردان است.

اردن با فیلم "3000 شب" (3000 Nights) به کارگردانی می مصری در اسکار شرکت می‌کند.

اولین فیلم بلند داستانی می مصری که یک مستندساز است، داستان یک زن جوان فلسطینی است که معلم مدرسه است و در حالی که دوران محکومیت را در یک زندان اسرائیلی می‌گذراند، بچه‌اش را به دنیا می‌آورد.

3000 Nights

اردن امیدوار است با "3000 شب" موفقیت سال گذشته خود در اسکار را تکرار کند. این کشور پارسال با فیلم "ذیب" به کارگردانی ناجی ابو نوار، برای دومین بار در رقابت اسکار شرکت کرد و "ذیب" توانست به فهرست نامزدهای اسکار بخش فیلم خارجی‌زبان راه پیدا کند، هرچند در نهایت برنده نشد.

"3000 شب" تولید مشترک اردن، فلسطین، فرانسه و امارات متحده عربی، قطر و لبنان است. این فیلم اولین بار در بخش سینمای جهان جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد و بعد در جشنواره فیلم تائورمینا، جشنواره بین‌المللی فیلم آنونه، جشنواره بین‌المللی وایادولید و چند جشنواره دیگر جوایزی دریافت کرد.

بنگلادش با فیلم "بی‌نام" (The Unnamed) به کارگردانی توکیر احمد در اسکار شرکت می‌کند. این فیلم داستانی درباره واقعیت اجتماعی کارگران مهاجر بنگلادشی است. "بی‌نام" امسال در بازار فیلم جشن کن نمایش داده شد و در جشنواره فیلم مستقل خلیج ناپل در ایتالیا، جشنواره فیلم‌ جنوب آسیا در واشنگتن دی.سی و جشنواره فیلم گادس آن د ترون در کوزو جوایزی دریافت کرد. بنگلادش تا سال گذشته 11 بار در رقابت اسکار شرکت کرد، اما نامزد نشد.

The Unnamed

رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 24 ژانویه 2017 (5 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

برندگان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس معرفی می‌شوند.

سال گذشته 80 فیلم در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان رقابت کردند و در نهایت جایزه این بخش به درام هولوکاستی "پسر شائول" به کارگردانی لاسلو نمش از مجارستان رسید. دو سال پیش 83 کشور نمایندگان خود را به آکادمی معرفی کردند که یک رکورد جدید در تاریخ جوایز اسکار بود.

علی افتخاری