سرویس سینمایی هنرآنلاین: در یک سال بسیار موفق برای سینمای آسیا در جشنواره سن سباستین، فیلم "من مادام بواری نیستم" (I Am Not Madame Bovary) به کارگردانی فنگ شیائوگانگ، کارگردان کهنه‌کار چینی ("ضیافت"، "Assembly" و "پس‌لرزه")، شنبه‌شب جایزه صدف طلایی این دوره جشنواره را از آن خود کرد.

فان بینگ‌بینگ فوق ستاره چینی هم برای بازی در این فیلم جایزه صدف نقره‌ای بهترین بازیگر زن را برد. او در "من مادام بواری نیستم" نقش صاحب یک کافه را بازی می‌کند که وقتی همسرش او را فریب می‌دهد سیستم قانونی چین را به چالش می‌کشد.

به گزارش ورایتی، کمدی رمانتیک "خودت و مال خودت" (Yourself and Yours) تازه‌ترین ساخته هونگ سانگ-سو، کارگردان پرکار که از او به عنوان وودی آلن کره یاد می‌شود، جایزه صدف نقره‌ای بهترین کارگردان را برد. فیلم درباره نقاشی است که دوست دخترش به شکلی دیوانه‌وار حسادت او را برمی‌انگیزد.

در دیگر بخش‌ها، ادوارد فرناندس که او را یکی از بهترین بازیگران نسل خودش می‌دانند، برای بازی در فیلم "دود و آینه‌ها" (Smoke & Mirrors) به کارگردانی آلبرتو رودریگس برنده جایزه صدف نقره‌ای بهترین بازیگر مرد شد. او در این فیلم نقش یک مأمور مخفی اسپانیایی را بازی می‌کند که در واقع یک قاچاقچی اسلحه، ژیگولو، دزد و فریبکار است.

دو فیلم اولی - "زمستان" (The Winter) به کارگردانی امیلیانو تورس و فیلم سوئدی "غول" (The Giant) به کارگردانی یوهانس نیهولم - به طور مشترک جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کردند.

"زمستان" یک وسترن آرژانتینی است که داستانش در پاتاگونیای محصور در برف روی می‌دهد. این فیلم جایزه بهترین فیلمبرداری را هم دریافت کرد. "غول" درباره یک مرد مبتلا به اوتیسم است که با ناامیدی می‌کوشد بار دیگر در کنار مادرش قرار بگیرد.

فیلم "پارک" (Park) به کارگردانی سوفیا اکسارکو کارگردان یونانی جایزه کارگردانان جدید را از آن خود کرد. این جایزه با جایزه‌ای نقدی 35 هزار یورویی همراه بود. "پارک" درباره نوجوانانی است که در دهکده المپیک نیمه ویران آتن پرسه می‌زنند.

جایزه افق‌های لاتین هم به "رارا" (Rara) اولین فیلم بلند داستانی پپا سان مارتین کارگردان شیلیایی رسید. فیلم درباره یک قاضی شیلیایی است که به خاطر گرایش جنسی خود، حضانت فرزندانش را از دست می‌دهد. این فیلم فوریه پیش هم در بخش کودکان نسل Kplus (هیئت داوران بین‌الملل) جشنواره برلین برنده جایزه بزرگ بهترین فیلم بلند شد.

همچنین در بخش افق‌های لاتین، فیلم "آلبا" (Alba) به کارگردانی آنا کریستینا باراگان از اکوادور تقدیر شد. این فیلم که جایزه ببر جشنواره روتردام را هم در کارنامه دارد، درباره آشتی یک پدر و دختر است. امسال سیگورنی ویور و ایتن هاوک بازیگران آمریکایی در سن سباستین جایزه یک عمر دستاورد دونوستیا را دریافت کردند. گائل گارسیا برنال بازیگر مکزیکی هم اولین جایزه سینمای لاتین ژژر لوکولتر را گرفت.

خاویر باردم، ریچارد گیر، یوان مگرگور، جنیفر کانلی و هیو گرانت از مهمانان معروف شصت و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین بودند که 16 تا 24 سپتامبر (26 شهریور تا 3 مهر) برگزار شد. جشنواره سن سباستین قدیمی‌ترین و معروف‌ترین رویداد سینمایی اسپانیایی‌زبان و بزرگ‌ترین ویترین سینمای ملی اسپانیاست. این جشنواره از 1953 در شهر سن سباستین در سرزمین خودمختار باسک برگزار می‌شود.

فهرست برندگان جشنواره سن سباستین 2016 به شرح زیر است:

بخش مسابقه اصلی

صدف طلایی: "من مادام بواری نیستم" به کارگردانی فنگ شیائوگانگ (چین)

جایزه ویژه هیئت داوران: "زمستان" به کارگردانی امیلیانو تورس (آرژانتین و فرانسه) و "غول" به کارگردانی یوهانس نیهولم (سوئد و دانمارک)

صدف نقره‌ای بهترین کارگردان: هونگ سانگ-سو برای "خودت و مال خودت" (کره جنوبی)

صدف نقره‌ای بهترین بازیگر زن: فان بینگ‌بینگ برای "من مادام بواری نیستم" به کارگردانی فنگ شیائوگانگ (چین)

صدف نقره‌ای بهترین بازیگر مرد: ادوارد فرناندس برای "دود و آینه‌ها" به کارگردانی آلبرتو رودریگس (اسپانیا)

بهترین فیلمبرداری: رامیرو سیویتا برای "زمستان" به کارگردانی امیلیانو تورس (آرژانتین و فرانسه)

بهترین فیلمنامه: ایزابل پنیا و ریکاردو سوروگوین برای "خدا ما را حفظ کند" (May God Save Us) (اسپانیا) به کارگردانی رودیگو سوروگوین

دیگر جوایز اصلی

جایزه کارگردانان جدید Kutxa: "پارک" به کارگردانی سوفیا اکسارکو (یونان و لهستان)
تقدیر: "طعم جوهر" (A Taste of Ink) به کارگردانی مورگان سیمون (فرانسه)

جایزه افق‌های لاتین: "رارا" به کارگردانی پپا سان مارتین (آرژانتین و شیلی)
تقدیر: "آلبا" به کارگردانی آنا کریستینا باراگان (اکوادور، مکزیک و یونان)

جایزه زابالتگی-تاباکالرا: "آن پرسش را بخور: فرانک زاپا به روایت خودش" (Eat That Question: Frank Zappa In His Own Words) به کارگردانی تورستن شوته (فرانسه و آلمان)
تقدیر: " The Disco Shines" به کارگردانی چما گارسیا ایبارا (ترکیه)

جایزه تماشاگران: "من، دانیل بلیک" (I, Daniel Blake) به کارگردانی کن لوچ (بریتانیا، فرانسه و بلژیک)

جایزه تماشاگران، فیلم اروپایی: "زندگی من به عنوان یک کدوسبز" (My Life as a Courgette) به کارگردانی کلود باراس (فرانسه و سوئیس)

جایزه جوان: "واسطه" (In Between) به کارگردانی میسلون حمود (اسرائیل و فرانسه)