سرویس سینمایی هنرآنلاین: از روز جمعه دو فیلم جدید به طور گسترده در سینماهای ایالات متحده و کانادا روی پرده رفته‌اند؛ فیلم‌هایی که تماشاگران کمتر از دو دهه پیش از قسمت‌های اول آن بسیار استقبال کرده بودند، اما این بار این اتفاق نیفتاد.

فیلم ترسناک "جادوگر بلر" (Blair Witch) در اولین آخر هفته اکران در فاصله جمعه تا یکشنبه 9.7 میلیون دلار فروخت، در حالی که کمدی رمانتیک "بچه بریجیت جونز" (Bridget Jones's Baby)، تنها 8.2 میلیون دلار به دست آورد.

این دو فیلم به راحتی از "سالی" (Sully) به کارگردانی کلینت ایستوود با بازی تام هنکس شکست خوردند. فیلم برادران وارنر با 22 میلیون دلار، برای دومین هفته پیاپی پرفروش‌ترین فیلم آخر هفته در آمریکای شمالی شد. مجموع فروش داخلی "سالی" حدود 70.5 میلیون دلار شده است.

هنکس در این فیلم که از روی داستانی واقعی ساخته شده است، نقش چسلی "سالی" سالنبرگر خلبان آمریکایی را بازی می‌کند که 15 ژانویه 2009 با یک هواپیما حامل 155 مسافر، موفق به فرود اضطراری روی رودخانه هادسن در نیویورک شد. هر دو موتور هواپیمای او کمی پس از بلند شدن از زمین بر اثر برخورد با پرنده‌ها از کار افتاده بود.

"اسنودن" (Snowden) تازه‌ترین ساخته الیور استون هم به عنوان دیگر فیلمی که از جمعه به طور گسترده در آمریکای شمالی روی پرده رفته است، در 2443 سینما تنها هشت میلیون دلار به دست آورد و در رده چهارم قرار گرفت.

فروش "جادوگر بلر" ناامیدکننده و کمتر از انتظار بود. تا قبل از آغاز اکران فیلم پیش‌بینی شده بود در سه روز اول حدود 20 میلیون دلار بفروشد و احتمالاً بالاتر از "سالی" قرار بگیرد. خیلی چیزها اشتباه از کار درآمد. اول همه نقدهای منفی و درجه D در وبسایت سینمااسکور بود. از این گذشته، شاید سینماروهای جوان‌تر این مجموعه ترسناک را نمی‌شناسند.

فیلم اول با نام "پروژه جادوگر بلر" (Blair Witch Project) انقلابی در توزیع سینمایی راه انداخت و وقتی در 1999 روی پرده سینماها رفت، گرایش جدیدی در سینما راه انداخت که مبتنی بر "تصاویر پیدا‌شده" است. "پروژه جادوگر بلر" به کارگردانی ادواردو سانچس و دانیل مایریک با بودجه‌ای حدود 60 هزار دلار و به سبک فیلم‌های مستند ساخته شد و به لطف تبلیغات فراگیر آنلاین، همین طور تبلیغات شفاهی به فروشی 250 میلیون دلاری در سطح جهان دست پیدا کرد و یکی از پرسودترین فیلم‌های تاریخ سینما لقب گرفت.

"پروژه جادوگر بلر" درباره سه دانشجوی سینماست که اکتبر 1994 هنگام ساخت فیلمی مستند درباره یک مخلوق افسانه‌ای به نام جادوگر بلر که بیشه‌زارهای نزدیک برکیتسویل در مریلند را به تسخیر خود درآورده، ناپدید شدند. موفقیت تجاری فیلم باعث شد دنباله آن به سرعت ساخته شود که سال 2000 به کارگردانی جو برلینگر مستندساز روانه سینماها شد، اما "کتاب سایه‌ها: جادوگر بلر 2" آشکارا مورد حمله منتقدان قرار گرفت و در نهایت در پنج رشته نامزد دریافت جوایز تمشک طلایی شد.

"جادوگر بلر" سومین فیلم این مجموعه سینمایی است. فیلم جدید را آدام وینگارد کارگردانی کرده است. جیمز آلن مکیون، کالی ارناندس، براندن اسکات و والوری کوری در این فیلم بازی می‌کنند. داستان درباره گروهی دانشجو و راهنماهای محلی آن‌هاست که به جنگل بلک هیلز در مریلند بازمی‌گردند تا از راز ناپدید شدن خواهر یکی از شخصیت‌ها پرده بردارند.

شرکت لاینزگیت آخرین دنباله را با بودجه‌ای حدود پنج میلیون دلار تهیه کرد و اکنون در 3121 سینما روی پرده فرستاده است. پروژه در گردهمایی سالانه کامیک-کان با عنوان "بیشه‌زار" (The Woods) رونمایی شد، در حالی که طرفداران نمی‌دانستند یک "جادوگر بلر" جدید را می‌بینند.

"بچه بریجیت جونز" از شرکت‌های یونیورسال، میرامکس، استودیوکانال و ورکینگ تایتل فیلمز، نمونه دیگر یک بازگشت ناموفق است. 15 سال از زمانی که جونز (رنی زلوگر) برای اولین بار در فیلم "خاطرات بریجیت جونز" (2001)، با ماجراجویی‌های رمانتیک خود توجه تماشاگران را جلب کرد می‌گذرد. 12 سال هم از تولید قسمت دوم این فیلم با عنوان "بریجیت جونز: مرز تعقل" (2004) گذشته است.

شارون مگوایر کارگردان اولین فیلم این مجموعه که یک نامزدی اسکار برای زلوگر به همراه داشت، بار دیگر روی صندلی کارگردانی نشسته و فیلم را از روی فیلمنامه‌ای به قلم هلن فیلدینگ، دان میزر و اما تامپسن ساخته است.


رنی زلوگر در "بچه بریجیت جونز"

زلوگر بار دیگر نقش بریجیت جونز زن بریتانیایی را بازی می‌کند که در یک شرکت انتشارات در لندن کار می‌کند. جونز در دو فیلم اول یک زن مجرد سی و چند ساله را دارد که می‌کوشد معنای زندگی و عشق را پیدا کند.‌ فیلم جدید ماجراهای جونز در چهل و چند سالگی را روایت می‌کند، زمانی که بارداری زندگی و موقعیت کاری او را مختل کرده است.

کالین فیرث، پاتریک دمسی، جیم برودبنت، جما جونز و اما تامپسن دیگر بازیگران "بچه بریجیت جونز" هستند که با بودجه‌ای حدود 35 میلیون دلار ساخته شده است. فیلم در سطح بین‌المللی کمی بهتر ظاهر شد و در 24 منطقه 29.9 میلیون دلار به دست آورد. با این حال، شاید تماشاگران نباید انتظار فیلم چهارم مجموعه را داشته باشند.

شخصیت بریجیت جونز اولین بار سال 1995 توسط هلن فیلدینگ رمان‌نویس و فیلمنامه‌نویس بریتانیایی در یکی از ستون‌های روزنامه ایندیپندنت خلق شد. او بعد از موفقیت قصه‌های خود دو کتاب "خاطرات بریجیت جونز" (1996) و "بریجیت جونز: مرز تعقل" (1999) را منتشر کرد که در بیش از 40 کشور منتشر شدند و بیش از 15 میلیون نسخه فروش داشتند.

اولین فیلم ساخته شده از روی رمان‌های فیلدینگ حدود 282 میلیون دلار و فیلم دوم 262.5 میلیون دلار فروخت.

"اسنودن" تازه‌ترین ساخته الیور استون درباره ادوارد اسنودن افشاگر اطلاعات محرمانه آمریکا است. نقش اسنودن در فیلم را جوزف گوردون-لویت بازی می‌کند. اسنودن 33 ساله که قبلاً کارمند سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و پیمانکار آژانس امنیت ملی آمریکا بود، ژوئن 2013 اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ از برنامه‌های فوق سری آژانس امنیت ملی از جمله برنامه شنود "پریزم" را که آژانس از آن برای جاسوسی از مردم استفاده می‌کرد، در اختیار نشریات گاردین، نیویورک تایمز و واشنگتن پست قرار داد.

"اسنودن" اولین بار در دنیا هفته پیش در جشنواره فیلم تورنتو روی پرده رفت و با واکنش متفاوت منتقدان سینما روبرو شد. اوئن گلایبرمن منتقد ورایتی، آن را "مهم‌ترین و تکان‌دهنده‌ترین درام سیاسی ساخته یک فیلمساز آمریکایی در سال‌های اخیر" نامید، در حالی که استفن فاربر از هالیوود ریپورتر از آن به عنوان "یک اثر هنری بی‌روح" یاد کرد.

شیلین وودلی در "اسنودن" نقش لینزی میلز دوست اسنودن را بازی کرده، در حالی که نیکلاس کیج در نقش یک مأمور اطلاعاتی سابق ظاهر شده است. ملیسا لئو، زاکری کوئینتو، تام ویلکینسن، ریس ایوانس، جولی ریچاردسن و تیموتی اولیفنت دیگر بازیگران فیلم هستند.


جوزف گوردون-لویت در نقش ادوارد اسنودن

استون این پروژه را آر روی فیلمنامه‌ای که با همکاری کیران فیتزجرالد نوشته است، کارگردانی کرده است. آن‌ها فیلمنامه را از روی "پرونده‌های اسنودن، داستان درون‌گروهی مرد تحت‌ تعقیب دنیا" نوشته لوک هاردینگ خبرنگار روزنامه گاردین و "دوران اختاپوس" نوشته آناتولی کوچرانا وکیل روسی اسنودن نوشتند.

فیلم جدید الیور استون قرار بود کریسمس 2015 (25 دسامبر) اکران شود تا فرصت رقابت در فصل جوایز سینمایی سال گذشته را داشته باشد، اما تاریخ اکران آن تغییر کرد. ابتدا گفته شد فیلم 13 مه امسال روی پرده می‌رود، اما در نهایت این تاریخ هم تغییر کرد.

فیلم ترسناک "نفس نکش" (Don't Breathe) از شرکت سونی با 5.6 میلیون دلار فهرست پنج فیلم اول جدول فروش را کامل کرد. مجموع فروش داخلی این پروژه 9.9 میلیون دلاری به رقم چشمگیر 75.3 میلیون دلار رسیده است.

از سوی دیگر، مستند مذهبی "هیلسانگ: بگذار امیدوار باشیم" (Hillsong: Let Hope Rise) به کارگردانی مایکل جان وارن، این هفته در 816 سینما اکران شد و 1.3 میلیون دلار فروخت. این مستند درباره گروه هیلسانگ یونایتد در استرالیاست که کار خود را در کلیسا شروع کرد و به تدریج با خواندن ترانه‌های مسیحی به شهرت فراوان دست پیدا کرد.

جدول فروش فیلم‌ها در ایالات‌متحده و کانادا (16 تا 18 سپتامبر 2016)

رتبه

عنوان فیلم

فروش جمعه تا یکشنبه (میلیون دلار)

تعداد سالن

متوسط فروش در هر سینما (دلار)

مجموع فروش (میلیون دلار)

بودجه (میلیون دلار)

هفته اکران

1

"سالی"

22

3525

6.241

70.5

60

2

2

"جادوگر بلر"

9.7

3121

3.092

9.7

5

1

3

"بچه بریجیت جونز"

8.2

2927

2.815

8.2

35

1

4

"اسنودن"

8

2443

3.284

8

40

1

5

"نفس نکش"

5.6

3208

1.746

75.3

9.9

4

6

"وقتی شاخه می‌شکند"

5.5

2246

2.460

22.6

10

2

7

"جوخه انتحاری"

4.7

2740

1.719

313.7

175

7

8

"حیات وحش"

2.6

2493

1.063

6.6

-

2

9

"کوبو و دو تار"

2.5

1757

1.428

44.2

60

5

10

"اژدهای پیت"

2

1948

1.048

72.8

65

6

علی افتخاری