سرویس سینمایی هنرآنلاین: ماه‌چهره خلیلی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون این روزها بازی در دو فیلم سینمایی "نیمکت" و "چهل مروارید" را به پایان رسانده است و خود را آماده می‌کند تا با شروع فصل آموزش، در دانشگاه مشغول تدریس شده و آموخته‌های خود را در اختیار نسل جوان قرار دهد.

خلیلی که با این دو فیلم در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر حضور دارد، به هنرآنلاین گفت: دو فیلم تقریباً همزمان به پایان رسید. "نیمکت" به کارگردانی خانم فلورا سام اولین فیلم سینمایی اوست که در ژانر اجتماعی کار شده و قرار است در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید. فیلم سینمایی "چهل مروارید" را هم دارم که به کارگردانی مشترک آقایان هادی حاجتمند و علی سلیمانی ساخته شده و فیلمی در ژانر دفاع مقدس و روایتی از شهدای غواص است.

وی درباره ویژگی هر یک از این نقش‌ها بیان کرد: در فیلم سینمایی "نیمکت" نقش زنی را بازی می‌کنم که در زندگی رازی دارد که کم‌کم فاش می‌شود. در فیلم "چهل مروارید" نیز در دو مقطع سنی به ایفای نقش می‌پردازم. در این فیلم نقش زنی منافق را بازی کردم که در زمان جنگ به کمپ اشرف پناه برد و حالا پس از سال‌ها به ایران بازمی‌گردد. هر دو فیلم کار اول این کارگردان‌هاست و هر دو برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده می‌شوند.

بازیگر "نقاب" درباره کار با کارگردان‌های فیلم اولی اظهار کرد: کار اولی‌ها عمدتاً تازه‌نفس هستند و حرف برای گفتن بسیار دارند. بسیار خوشحالم که با این دو کارگردان کار کردم و کارشان را دوست داشتم، از این حضور پشیمان نیستم. هرچند هم خانم سام پیش از این در تلویزیون کار کرده و تجربه اولش در مقام کارگردانی نبود و هم آقای حاجتمند در حوزه مستند فعالیت کرده است. هر دو خیلی خوب به ژانر کاریشان اشراف داشتند و خیلی خوب هم کارگردانی کردند.

خلیلی در ادامه با اشاره به اینکه کار کردن در ژانر دفاع مقدس یکی از سخت‌ترین ژانرهای سینمایی است و از سوی دیگر دینی است که بر گردن هنرمندان است افزود: فکر می‌کنم ما دینی بر عهده داریم و این یک وظیفه است. به نظرم رشادت‌های رزمندگان باید بیان شود تا نسل بعدی بداند که چه به این سرزمین گذشته است. آنچه در ژانر دفاع مقدس نمایش داده می‌شود، اغلب مستند است و روایتی است از واقعیت. این کار خیلی سخت بود. ضمن اینکه شهدای دفاع مقدس هنوز یادشان برای ما تازه است و به نوعی این موضوع هنوز داغ دل بسیاری از افراد جامعه است، داستانی است که دل آدم را می‌لرزاند و این داستان هنوز برای من به شخصه تازه است. وقتی این فیلمنامه برای کار پیشنهاد شد، دلم لرزید و احساس انجام وظیفه کردم، آن هم در مقابل شهدای غواص که سال گذشته همه درگیر این موضوع بودند و همه به انواع و اقسام روش‌های مختلف همدردی خود را با مظلومیت این عزیزان ابراز کردند.

این هنرمند درباره سختی ایفای چنین نقش‌هایی گفت: نقش من در این فیلم بسیار سخت بود، به‌خصوص که نقش یک منافق را بازی می‌کردم. زنی که بر اساس باورهایش در آن زمان کاری انجام داده و حالا درگیر آن ماجراست. در واقع هم نقش، نقش سختی بود و هم درد این غواصان که برخی از اقوام آن‌ها نیز از دوستان و عوامل کار ما بودند، این کار را چند برابر سخت‌تر می‌کرد. این مسئولیت شما را سخت‌تر می‌کند، چرا که این افراد کسانی هستند که خودشان از نزدیک درگیر ماجرا بودند. امیدوارم آنچه باید، بشود و فیلم به خوبی دیده شود، چرا که همه با دل و جان مایه گذاشتیم. هرچند هیچ‌گاه نمی‌شود گفت چه اتفاقی در سینما رخ می‌دهد، پیش‌بینی در این عرصه کار بسیار سختی است.

بازیگر"کلاه پهلوی" در ادامه درباره فیلم "یادم تو را فراموش"و سرانجام این فیلم اظهار کرد: فیلم" یادم تو را فراموش" ساخته علی عطشانی در نوبت اکران است. در این فیلم در کنار حسین یاری، میترا حجار و مازیار فلاحی ایفای نقش کردم. داستان این فیلم برداشتی است از قصه شهلا جاهد... از این داستان برداشت‌های بسیاری شد، شاید در دادگاه و بخش قضایی این پرونده بسته شده باشد، اما در ذهن مخاطب همچنان باز است و هر کس روایت خودش را از این موضوع دارد. این فیلم نیز روایتی است دیگرگونه از این قصه.

خلیلی در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود نیز عنوان کرد: در طی این سال‌ها پیشنهاد‌های بسیاری در حوزه تدریس داشتم و الان ترجیحم این است که بیشتر روی این موضوع فکر کنم، تا آنچه آموخته‌ام به نسل بعدی منتقل کنم. به هر حال مهرماه است و فصل یادگرفتن شروع می‌شود. با پایان این دو فیلم این روزها روی بخش تدریس متمرکز شده‌ام.