سرویس سینمایی هنرآنلاین: کتاب "ونگ کار- وای" که به تازگی توسط نشر "شورآفرین" تحت عنوان یکی از کتاب‌های زیرمجموعه "فیلم‌ها و احساس‌ها" منتشر شده، شامل مجموعه مقالاتی از نویسندگانی چون استفن تئو، دیوید بوردول، کنت جونز، ژان میشل فرودون، اکبر عباس، کریستین لی و ... با رویکردهایی متفاوت و متنوع در بررسی سینمای ونگ کار- وای فیلمساز هنگ کنگی می‌شود که احسان قصری آن را گردآوری کرده است. کتاب با مقاله تحلیلی نوشته استفن تئو با ترجمه خود احسان قصری آغاز می‌شود که به عنوان پیش درآمد و مقدمه کتاب، کار- وای را به عنوان پدیده‌ای جهانی- هنرمندی بومی مورد بررسی قرار می‌دهد و بحث مهم و اساسی را درباره او باز می‌کند که چطور آثار او از یک سو محصول نظام و سنت‌های سینمای هنگ گنگ است و از سوی دیگر بنا بر رویکرد شمایل‌شکن و ساختار گریز کار- وای در جهت مقابله با جریان اصلی و غالب سینمای هنگ گنگ تغییر و دگرگونی می‌یابد و از همین مقدمه کار- وای به عنوان فیلمسازی معرفی می‌شود که در پی بازآفرینی و احیای هنگ کنگ و میراث فرهنگی آن به کمک سبک و لحن و جهان‌بینی شخصی و خاصی خود است. کتاب شامل دو بخش اصلی است. در بخش ابتدایی شاهد نقدهای تحلیلی درباره فیلم‌های کار- وای مثل "همچنان که قطرات اشک جاری می‌شوند"، "روزهای دیوانگی"، "چاکینگ اکسپرس"، "خاکسترهای زمان"، "فرشتگان رانده‌شده"، "سرخوش در کنار هم"، "در حال و هوای عشق"، "2046"، "شب‌های بلوبری من" و "استاد بزرگ" هستیم که هر چند هر یک از نقدها بر یکی از فیلم‌های کار- وای تمرکز دارد اما گردآوری آن‌ها در کنار هم امکان مقایسه میان فیلم‌ها را فراهم می‌آورد و به مخاطب کمک می‌کند تا مسیری را که کار- وای از ابتدا تاکنون طی کرده، مرور کند و ببیند سینمای او در طول زمان چه تغییر و تحولاتی را از سر گذرانده است. بخش دوم کتاب شامل مقالات متنوع و مختلفی درباره کلیت سینمای کار- وای است که از منظرها و دیدگاه‌ها و رویکردهای متفاوت بررسی می‌شود و هر یک از مقالات یکی از مؤلفه‌های محتوایی و سبکی رایج در سینمای او را مورد تأمل و خوانش قرار می‌دهد و از این جهت می‌توان کتاب را چکیده‌ای جامع از انواع نظریات و مطالعات منتقدان مختلف جهان در مواجهه با سینمای کار- وای دانست و برخلاف کتاب‌های دیگر که غالباً ستایش‌نامه‌ای برای یک فیلمساز به حساب می‌آیند، کتاب کار- وای مجال مناسبی برای تضارب و تعامل آراء و عقاید مختلف پیرامون سینمای او به وجود می‌آورد و رویکردی چالشی انتقادی را در پیش می‌گیرد. درواقع کتاب به کار- وای به او به عنوان سوژه‌ای پرمسئله و بحث‌برانگیز نگاه می‌کند و می‌کوشد ابعاد و جهات متفاوت او را مورد کنکاش و واکاوی قرار دهد و مخاطب را با طرز تلقی‌ها و دیدگاه‌های تازه و کمتر طرح‌شده روبرو کند.

به همین دلیل کتاب نه فقط سینمای کار- وای را مورد بازخوانی قرار می‌دهد، بلکه به خواننده مشتاق نیز راه‌های جدیدی را برای مواجهه با یک فیلمساز و درک و شناخت دنیای آثارش پیشنهاد می‌دهد و به او کمک می‌کند تا چطور مدخل‌های جدیدی برای ورود به بحث درباره فیلم‌ها بیابد و استراتژی‌های نهفته در آن‌ها را کشف کند و رویکرد امتحان نشده‌ای را برای نقد و تحلیل در پیش بگیرد. مهم‌ترین ویژگی کتاب که آن را متمایز و ارزشمند می‌کند، این است که احسان قصری با هوشمندی مجموعه مقالات را به گونه‌ای انتخاب و گردآوری کرده است که با وجودی که از نگاه جامع و عمیقی نسبت به سینمای کار وای برخوردار است و مباحث مهم و ناگفته‌ای درباره او را مطرح می‌کند و مخاطب را به شناخت کامل و دقیقی می‌رساند، اما رویکرد چالشی و بحث‌برانگیز مقالات باعث می‌شود که برای مخاطب سؤالات تازه‌ای پیش بیاید و او را مشتاق به تماشای دوباره فیلم‌ها و خوانش متفاوتی از آن‌ها مشتاق می‌کند و راه را برای تداوم و تکامل مطالعاتی که با این کتاب آغاز شده، گشوده می‌گذارد.