سرویس سینمایی هنرآنلاین: الیور استون کارگردان آمریکایی در نشست مطبوعاتی فیلم "اسنودن" (Snowden) که اولین بار در دنیا روز یکشنبه در جشنواره تورنتو روی پرده رفت، دولت آمریکا را به خاطر فریب دادن مردم این کشور در مورد سطح نظارت در این کشور مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش گاردین، فیلم جدید کارگردان برنده اسکار درباره ادوارد اسنودن افشاگر اطلاعات محرمانه آمریکا است. نقش اسنودن در فیلم را جوزف گوردون-لویت بازی می‌کند. اسنودن 33 ساله که قبلاً کارمند سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و پیمانکار آژانس امنیت ملی آمریکا بود، ژوئن 2013 اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ از برنامه‌های فوق سری آژانس امنیت ملی از جمله برنامه شنود "پریزم" را که آژانس از آن برای جاسوسی از مردم استفاده می‌کرد، در اختیار نشریات گاردین، نیویورک تایمز و واشنگتن پست قرار داد.

استون در نشست مطبوعاتی "اسنودن" گفت: آمریکایی‌ها هیچ چیز درمورد این موضوع نمی‌دانند، برای اینکه دولت همیشه درمورد آن دروغ می‌گوید. چیزی که اکنون اتفاق می‌افتد، واقعاً تکان‌دهنده است. موضوع فقط استراق سمع نیست، بلکه استراق سمع گروهی، پهپادها و جنگ سایبری را شامل می‌شود. همان‌‌طور که خود اسنودن گفت، از کنترل خارج شده است. دنیا از کنترل خارج شده است.

اسنودن در فیلم در نقش خودش حضوری کوتاه دارد. او اکنون در مکانی نامشخص در روسیه به سر می‌برد و همزمان به دنبال یک پناهگاه دیگر است. استون امیدوار است او به خاک آمریکا بازگرد، هرچند تردید دارد این اتفاق بیفتد.

استون گفت: اوباما می‌تواند او را ببخشد و ما امیدواریم این کار را بکند، اما او هشت خبرچین را به اتهام جاسوسی تحت تعقیب قرار داده که یک رکورد برای یک رئیس جمهور در آمریکاست. او یکی از کارآمدترین مدیران این دنیای تحت نظارت است. این وسیع‌ترین و متجاوزترین سیستم نظارتی است و اوباما آن را ساخته است.


جوزف گوردون-لویت در صحنه‌ای از فیلم "اسنودن"

استون که با فیلم‌های سیاسی چون "نیکسون" و "جی‌اف‌کی" شهرت دارد، وضعیت فعلی را شبیه رمان "1984" نوشته جرج اورول می‌داند که در تقابل با دنیایی است که در آن بزرگ شده است.

او گفت: من در دنیایی بزرگ شدم که هیچ‌وقت تصورش را نمی‌کردم چنین اتفاقی بیفتد، اما از 2001 تاکنون کاملاً مشخص است که چیزی به شکلی رادیکال تغییر کرده است.

گوردون-لویت برای اینکه آمادگی بازی در نقش اسنودن را پیدا کند، پیش از شروع فیلمبرداری با اسنودن واقعی دیدار کرد.

او که باور دارد عشق اسنودن به آمریکا باعث شد اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را فاش کند، گفت: حس میهن‌پرستی او برایم جالب بود. او این کار را از روی عشق خالصانه‌ به کشورش و اصولی که بر مبنای آن بنا شده است، انجام داد.

نمایش "اسنودن" در جشنواره تورنتو با واکنش متفاوت منتقدان سینما روبرو شد. اوئن گلایبرمن منتقد ورایتی، آن را "مهم‌ترین و تکان‌دهنده‌ترین درام سیاسی ساخته یک فیلمساز آمریکایی در سال‌های اخیر" نامید، در حالی که استفن فاربر از هالیوود ریپورتر از آن به عنوان "یک اثر هنری بی‌روح" یاد کرد.

شیلین وودلی در "اسنودن" نقش لینزی میلز دوست اسنودن را بازی کرده، در حالی که نیکلاس کیج در نقش یک مأمور اطلاعاتی سابق ظاهر شده است. ملیسا لئو، زاکری کوئینتو، تام ویلکینسن، ریس ایوانس، جولی ریچاردسن و تیموتی اولیفنت دیگر بازیگران فیلم هستند.

استون این پروژه را آر روی فیلمنامه‌ای که با همکاری کیران فیتزجرالد نوشته است، کارگردانی کرده است. آن‌ها فیلمنامه را از روی "پرونده‌های اسنودن، داستان درون‌گروهی مرد تحت‌ تعقیب دنیا" نوشته لوک هاردینگ خبرنگار روزنامه گاردین و "دوران اختاپوس" نوشته آناتولی کوچرانا وکیل روسی اسنودن نوشتند.

فیلم جدید الیور استون قرار بود کریسمس 2015 (25 دسامبر) اکران شود تا فرصت رقابت در فصل جوایز سینمایی سال گذشته را داشته باشد، اما تاریخ اکران آن تغییر کرد. ابتدا گفته شد فیلم 13 مه امسال روی پرده می‌رود، اما در نهایت این تاریخ هم تغییر کرد و اکنون قرار است 16 سپتامبر (26 شهریور) به نمایش درآید.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو 8 تا 18 سپتامبر (18 تا 28 شهریور) برگزار می‌شود. این جشنواره مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی در آمریکای شمالی است و از دیرباز نقطه شروع فصل جوایز سینمایی و آشنایی با رقبای احتمالی اسکار بوده است.

جشنواره تورنتو بخش مسابقه رسمی و هیئت داوری ندارد، اما در پایان جشنواره بهترین فیلم با آرای تماشاگران انتخاب می‌شود. در سال‌های اخیر تعدادی از فیلم‌هایی که جایزه اصلی تورنتو را بردند مانند "زیبایی آمریکایی"، "تصادف"، "میلیونر زاغه‌نشین"، "گفتار پادشاه" و "دوازده سال بردگی" بعداً برنده اسکار بهترین فیلم نیز شدند.