سرویس سینمایی هنرآنلاین: "در جاده شیری" (On the Milky Road) تازه‌ترین ساخته امیر کوستوریتسا کارگردان صرب روز جمعه یک روز پیش از پایان هفتاد و سومین جشنواره فیلم ونیز در بخش مسابقه بین‌الملل روی پرده رفت.

مونیکا بلوچی بازیگر ایتالیایی و خود کوستوریتسا نقش‌های اصلی این فیلم را بازی می‌کنند. داستان درباره یک عشق ممنوعه و پرشور است که در دوران جنگ روی می‌دهد.

"در جاده شیری" با نام قبلی "عشق و جنگ"، درباره یک شیرفروش است که هر روز سوار بر یک الاغ از از جبهه جنگ می‌گذرد، در حالی که مواظب است گلوله نخورد تا کالای گرانبهای خود را به سربازان برساند. به نظر می‌رسد آینده‌ای پر از آرامش در انتظار او باشد. تا اینکه روزی یک زن ایتالیایی اسرارآمیز می‌رسد و زندگی مرد را از این رو به آن رو می‌کند.

 

کوستوریتسا می‌گوید این پروژه بر مبنای لایه‌های مختلف زندگی خود او شکل گرفت. او از "در جاده شیری" به عنوان یک قصه پریان مدرن که او در آن "زیبایی، شور و شوق و دنیاهای انسانی" را کشف کرد، یاد می‌کند.

"در جاده شیری" تولید مشترک صربستان، بریتانیا و آمریکاست و شرکت وایلد بانچ حق فروش بین‌المللی آن را در اختیار دارد. کوستوریتسا فیلمنامه‌نویس و یکی از تهیه‌کنندگان فیلم هم هست. فیلمبرداری پروژه سه سال طول کشید و اولین فیلم بلند داستانی کوستوریتسا بعد از "این را به من قول بده" در سال 2007 است. او در 2008 مستند "مارادونا" را ساخت.


صحنه‌ای از فیلم "در جاده شیری"

انتظار می‌رفت "در جاده شیری" اولین بار در دنیا ماه مه پیش در جشنواره کن روی پرده برود. کوستوریتسا فیلمساز محبوب کن است. او در 1985 برای "وقتی بابا به سفر تجاری رفته بود" برنده جایزه نخل طلای این جشنواره شد و در 1995 با "زیرزمین" دومین جایزه نخل طلایی را به خانه برد. کوستوریتسا در 1989 هم با "دوران کولی‌ها" جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن دریافت کرد.

اما آوریل پیش رسانه‌های روسی گزارش دادند برگزارکنندگان جشنواره کن، فیلم جدید کوستوریتسا را به دلایل سیاسی رد کرده‌اند. کارگردان 61 ساله بعداً این خبر را تکذیب کرد. او و تهیه‌کنندگان "در جاده شیری" گفتند تنها دلیل حضور نداشتن فیلم در کن این بود که به موقع آماده نشد.


امیر کوستوریتسا

برای سومین بار است فیلمی از کوستوریتسا در لیدو نمایش داده می‌شود. "دالی بل را یادت می‌آید؟" اولین فیلم بلند داستانی او در 1981 جایزه شیر طلایی بهترین فیلم اول را از آن خود کرد. کوستوریتسا در 1998 هم با "گربه سیاه، گربه سفید" در جشنواره ونیز حضور داشت و برنده جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردان شد. او در 1993 نیز با اولین فیلم آمریکایی خود که کمدی ابزورد "رویای آریزونا" با بازی جانی دپ، جری لوییس و فی داناوی بود، جایزه ویژه داوران جشنواره فیلم برلین را برد.

روز جمعه همچنین فیلم فیلیپینی "زنی که رفت" (The Woman Who Left) به کارگردانی لاو دیاز در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز به نمایش درآمد.


صحنه‌ای از فیلم "زنی که رفت"

این دومین فیلم بلند داستانی دیاز در سال 2016 بعد از فیلم هشت ساعته "لالایی برای راز غم‌انگیز" است که فوریه پیش در جشنواره فیلم برلین برنده جایزه آلفرد بائر شد.


لاو دیاز کارگردان فیلیپینی

فیلم 226 دقیقه‌ای و سیاه و سفید "زنی که رفت" درباره یک معلم مدرسه به نام هوراسیا است که به جرم قتل تقریباً 30 سال را در زندان گذرانده است. وقتی یک نفر دیگر به آن جنایت اعتراف می‌کند، هوراسیا بلافاصله از زندان آزاد می‌شود. او که هنوز تحت تأثیر آزادی از زندان است، وقتی ضربه‌ای سخت‌تر می‌خورد که متوجه می‌شود مردی که قبلاً عاشق او بود، کسی است که برایش پاپوش دوخت. هورا تصمیم می‌گیرد انتقام بگیرد و...

در همین حال، درام هولوکاستی "بهشت" (Paradise) به کارگردانی آندری کونچالوفسکی فیلمساز کهنه‌کار روس پنجشنبه پیش در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز روی پرده رفت.


صحنه‌ای از فیلم "بهشت"

این فیلم سیاه و سفید تولید مشترک روسیه و آلمان است. داستان در 1942 در فرانسه آغاز می‌شود، جایی که اولگا یک زن جوان روس از خانواده‌ای اشرافی - که اکنون عضو نیروی مقاومت فرانسه است - به خاطر پنهان کردن بچه‌های یهودی در یک حمله غافلگیرکننده توسط پلیس نازی‌ بازداشت می‌شود. او در زندان ژول را می‌بیند که یک فرانسوی همدست نازی‌هاست و برای تحقیق درمورد پرونده او به کار گرفته شده است. ژول به اولگا پیشنهاد می‌دهد اگر با او کنار بیاید کاری می‌کند که در مجازاتش تخفیف داده شود. اولگا هم می‌پذیرد، اما این ارتباط زمانی به هم می‌خورد که اولگا به یک اردوگاه کار اجباری فرستاده می‌شود. اینجاست که هلموت سومین شخصیت اصلی فیلم وارد می‌شود. هلموت یک افسر آلمانی اس‌اس است که زمانی دیوانه‌وار عاشق اولگا بود و هنوز هم او را دوست دارد. شعله‌ور شدن این عشق قدیمی ماجراهایی به همراه دارد و...


آندری کونچالوفسکی و جولیا ویسوتسکایا بازیگر فیلم "بهشت"

کونچالوفسکی گذشته خوبی در جشنواره ونیز دارد. او در 2002 برای "خانه احمق‌ها" جایزه بزرگ داوران این جشنواره را برد و دو سال پیش با "شب‌های سفید پستچی" برنده جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردان شد. "آشیانه نجیب‌زادگان"، "دایی وانیا"، "سیبریایی"، "عشاق ماریا"، "قطار افسارگسیخته" و "تانگو و کش" از دیگر ساخته‌های کونچالوفسکی 79 ساله است. او برادر بزرگ نیکیتا میخالکوف دیگر کارگردان معروف روس است.

فیلم ایتالیایی "این روزها" (Questi Giorni) به کارگردانی جوزپه پیچونی با بازی مارگاریت بوی هم روز پنجشنبه در بخش مسابقه ونیز نمایش داده شد. این فیلم تصویری از زندگی دانشجویی در دوران معاصر در نواحی خارج از پایتخت ایتالیاست.

 

پیچونی پیش از این در 2001 با فیلم "نور چشمان من" در بخش مسابقه بین‌الملل ونیز حضور داشت و فیلم او برنده دو جایزه بازیگری برای لوئیجی لو کاشو و ساندرا چکارلی شد.

مستند "سفر زمان: سفر زندگی" (Voyage Of Time: Life's Journey) تازه‌ترین ساخته ترنس مالیک کارگردان گوشه‌گیر آمریکایی، به عنوان یکی دیگر از رقبای جایزه شیر طلای این دوره جشنواره ونیز، چهارشنبه پیش در لیدو روی پرده رفت.

این فیلم که تولید مشترک آمریکا و آلمان است، تماشاگران را به سفری درون کهکشان می‌برد و مکاشفه‌ای در تولد و مرگ گیتی یاد است. مالیک سال‌ها روی این مستند کار می‌کرد. "سفر زمان: سفر زندگی" در دو قالب روی پرده خواهد رفت. یک نسخه 90 دقیقه‌ای که کیت بلانشت راوی آن است و یک نسخه 40 دقیقه‌ای آیمکس که برد پیت راوی آن است. در ونیز نسخه 90 دقیقه‌ای نمایش داده شد.

 

منبع الهام مالیک در ساخت "سفر زمان: سفر زندگی" دو نقل قول از ریچارد فاینمن فیزیکدان آمریکایی و آلبرت اینشتین فیزیکدان آلمانی درباره گیتی و معمای آن بود. این فیلم هفتم اکتبر اکران می‌شود.

مالیک طی بیش از چهار دهه حضور در دنیای سینما تنها هشت فیلم ساخته است. او سال 1999 با "خط قرمز باریک" برنده جایزه خرس طلای جشنواره برلین شد و در 2011 با "درخت زندگی" جایزه نخل طلای جشنواره کن را برد. "برهوت"، "روزهای بهشت"، "دنیای نو"، "به سوی شگفتی" و "شوالیه جام به دست"، دیگر فیلم‌های اوست.

"جکی" (Jackie) به کارگردانی پابلو لارین کارگردان شیلیایی نیز روز چهارشنبه در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز نمایش داده شد.


ناتالی پورتمن در صحنه‌ای از فیلم "جکی"

ناتالی پورتمن، گرتا گرویگ، پیتر سارسگارد، بیلی کرودوپ و جان هرت در اولین فیلم انگلیسی‌زبان لارین بازی می‌کنند که تولید مشترک شیلی و آمریکاست. داستان فیلم درباره ژاکلین (جاکلین) کندی (با بازی پورتمن) است؛ در روزهایی که در کاخ سفید بانوی اول بود و زندگی او بعد از ترور جان اف کندی رئیس جمهور آمریکا در 1963 در دالاس، تگزاس.


ناتالی پورتمن

لارین 40 ساله کارگردان فیلم "نه" با بازی گائل گارسیا برنال است که در 2012 نامزد جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان شد. او سال 2010 هم با فیلم "کالبدشکافی" در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز حضور داشت.

هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم ونیز 31 اوت (10 شهریور) آغاز شد و شنبه 10 سپتامبر (20 شهریور) با معرفی برندگان به کار خود پایان می‌دهد. سام مندس کارگردان بریتانیایی رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.

علی افتخاری