سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم "خولی‌یتا" (Julieta) به کارگردانی پدرو آلمودوار به نمایندگی از اسپانیا در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار رقابت می‌کند.

آلمودوار، بیست و یکمین فیلم بلند سینمایی خود را با الهام از سه داستان کوتاه آلیس مونرو نویسنده کانادایی ساخته است.

"خولی‌یتا" یک درام زنانه متمرکز بر سرنوشت و پیچیدگی گناه است. آریادنا اوگارته و اما سوارز به ترتیب نقش شخصیت اصلی را در جوانی و میانسالی بازی کرده‌اند. "خولی‌یتا" (با نام قبلی "سکوت") سی سال از زندگی خولی‌یتا را به تصویر می‌کشد. داستان از 1985 آغاز می‌شود، زمانی که به نظر می‌رسد اوضاع خیلی بهتر از زمان حال است، 2015، زمانی که انگار دیگر نمی‌توان چیزی را درست کرد و او در آستانه جنون قرار دارد.

"خولی‌یتا" اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی شصت و نهمین جشنواره فیلم کن روی پرده رفت و با واکنش متفاوت منتقدان روبرو شد. شرکت سونی پیکچرز کلسیکس حق پخش فیلم آلمودوار در آمریکای شمالی را در اختیار دارد.

اسپانیا ماه پیش فهرست کوتاه سه نامزد نهایی خود برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان را منتشر کرد. دو فیلم دیگر "درخت زیتون" ایسیار بودین و "عروس" پائولا اوریتس بودند.

Julieta

اسپانیا تاکنون 19 بار نامزد دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان بوده و چهار بار برنده شده است. این کشور آخرین بار در 2005 با فیلم "دریای درون" آلخاندرو آمنابار برنده اسکار این بخش شد.

برای ششمین بار است که فیلمی از آلمودوار به نمایندگی از اسپانیا به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی می‌شود. او در 2000 برای "همه چیز درباره مادرم" برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان شد و در 1989 هم برای "زنان در آستانه فروپاشی عصبی" نامزد دریافت این جایزه بود.

تا پیش از این، آخرین فیلمی که از آلمودوار به اسکار معرفی شد، "بازگشت" بود که سال 2007 به فهرست کوتاه نامزدهای این بخش راه پیدا کرد، اما در نهایت نامزد نشد.

خوزه لوییس گارسی هم شش بار با فیلم‌هایش نماینده اسپانیار در اسکار بوده و چهار بار نامزد شده و یک بار برنده شده است. کارلوس سائورا هم پنج بار نماینده اسپانیا بود.

در روزهای اخیر چند کشور دیگر هم نمایندگان خود در اسکار را معرفی کردند. فیلم "شادترین روز زندگی اولی ماکی" (Hymyileva Mies) به کارگردانی یوهو کوسمانن نماینده فنلاند در بخش فیلم خارجی‌زبان است.

این فیلم ماه مه پیش جایزه اصلی بخش نوعی نگاه این دوره جشنواره کن را دریافت کرد. فیلم سیاه و سفید و 16 میلی‌متری "شادترین روز زندگی اولی ماکی" از روی داستانی واقعی ساخته شده است. داستان درباره یک مشت‌زن است که این شانس را دارد قهرمان بوکس سبک‌وزن جهان شود، اما عشقش به زنی جوان او را از این مسیر دور می‌کند.


"شادترین روز زندگی اولی ماکی"

"شادترین روز زندگی اولی ماکی" اولین فیلم بلند داستانی کوسمانن است و فیلمنامه را هم خودش نوشته است. این فیلم در بخش
دیسکاوری جشنواره فیلم تورنتو هم حضور دارد و بعد در جشنواره فیلم لندن BFI هم روی پرده می‌رود.

"شمشیرباز" نماینده سال گذشته فنلاند به فهرست کوتاه راه پیدا کرد، اما دست آخر نامزد نشد، هرچند نامزد جایزه گلدن گلوب شد. تنها فیلم فنلاندی که به فهرست نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان راه پیدا کرد، "مرد بدون گذشته" آکی کوریسماکی در 2002 بود.

در همین حال، درام فانتزی "ناگاساکی: خاطرات پسرم" (Nagasaki: Memories Of My Son) به کارگردانی یوجی یامادا نماینده ژاپن در جوایز اسکار امسال خواهد بود.

داستان فیلم در 1948 در ژاپنِ بعد از جنگ جهانی دوم روی می‌دهد. داستان درباره یک قابله به نام نوبوکو (سایوری یوشیناگا) است که عزادار پسرش کوجی (کازوناری نینومیا) است که در جریان بمباران ناگاساکی توسط آمریکایی‌ها کشته شد. او وقتی از سر خاک پسرش به خانه بازمی‌گردد، شبح پسرش را می‌بیند که بازمی‌گردد تا خاطرات خوش خود درمورد گذشته، خانواده، دلبستگی و جنگ را با مادرش در میان بگذارد.


"ناگاساکی: خاطرات پسرم"

"ناگاساکی: خاطرات پسرم" که با نام "زندگی با مادرم" هم شناخته می‌شود، دسامبر 2015 در ژاپن اکران شد و امسال در جوایز آکادمی ژاپن برنده دو جایزه بهترین بازیگر مرد (نینومیا) و بهترین بازیگر زن (هارو کوروکی) شد.

یامادا پیش از این در 2003 با فیلم "سامورایی گرگ و میش" نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

هلند با فیلم درام "تونیو" (Tonio) به کارگردانی پائولا فان در اوست در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار رقابت می‌کند.

برای سومین بار است که هلند فیلمی از این کارگردان کهنه‌کار را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی می‌کند. کمدی رمانتیک "زوس و زو" در 2002 نامزد جایزه فیلم خارجی‌زبان شد، اما برنده نشد. درام "متهم" به کارگردانی او هم که از روی داستانی واقعی ساخته شد، سال گذشته به فهرست کوتاه نامزدهای اسکار راه پیدا کرد، اما در نهایت نامزد نشد.

"تونیو" فیلم جدید فان در اوست از روی رمان پرفروش ای. اف. فان در هایدن نویسنده هلندی ساخته شده که درباره مرگ تونیو پسر 21 ساله او در یک حادثه رانندگی است.


"تونیو"

کشور کوچک هلند سابقه‌ای چشمگیر در اسکار دارد. این کشور تاکنون 7 بار نامزد دریافت جایزه فیلم خارجی‌زبان بوده و سه بار برای فیلم‌های "حمله" (1986)، "خط آنتونیا" (1995) و "کاراکتر" (1997) برنده شده است.

از سوی دیگر، اتریش فیلم زندگی‌نامه‌ای "اشتفان تسوایگ: بدرود اروپا" (Stefan Zweig: Farewell to Europe) به کارگردانی ماریا شرادر بازیگر و کارگردان را به نمایندگی از خود به اسکار معرفی کرد. این فیلم درباره زندگی در تبعید نویسنده معروف یهودی-اتریشی است که از دست نازی‌ها به برزیل گریخت.

یوزف هادر نقش رمان‌نویس را بازی می‌کند که مورد شکنجه مردم و فرهنگ در حال زوالی که پشت سر گذاشت، قرار گرفت. فیلم به خاطر تصویر ظریفی که از تسوایگ ارائه می‌دهد و پرهیز از کلیشه‌های فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

Stefan Zweig Farewell to Europe

اتریش در 2007 با فیلم "جاعل‌ها" ساخته اشتفان روزوویتزکی برای اولین بار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و در 2012 با فیلم فرانسوی‌زبان "عشق" به کارگردانی میشائل هانکه کارگردان متولد وین، برای دومین بار جایزه گرفت. این کشور دو بار دیگر هم نامزد دریافت این جایزه بوده است.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی، سوم اکتبر 2016 (12 مهر) است. فیلم‌هایی می‌توانند در این بخش رقابت کنند که در فاصله 1 اکتبر 2015 تا 30 سپتامبر 2016 در کشور معرفی‌کننده اکران عمومی شده باشند.

رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 24 ژانویه 2017 (5 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

برندگان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس معرفی می‌شوند.

علی افتخاری