سرویس سینمایی هنرآنلاین: امیر نادری روز پنجم سپتامبر (15 شهریور) در هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم ونیز در مراسمی در سالا گرانده (پلاتزو دل سینما)، جایزه "افتخار فیلمساز ژژر لوکولتر" را دریافت می‌کند.

جایزه افتخار فیلمساز به هنرمندی تعلق می‌گیرد که نقشی بدیع در سینمای معاصر داشته است. پیش‌ از این آنیس واردا، مانی راتنام، عباس کیارستمی، سیلوستر استالونه، آل پاچینو، اسپایک لی و سال گذشته برایان دی‌پالما این جایزه را گرفته‌اند. افتخار فیلمساز نخستین بار به تاکشی کیتانو فیلمساز ژاپنی اعطا شد و نام جایزه نیز از یکی از فیلم‌های او گرفته شده است.

پیش از مراسم تقدیر از فیلمساز ایرانی، فیلم "مونته/کوهستان" (Monte) تازه‌ترین ساخته نادری که تولید مشترک ایتالیا، آمریکا و فرانسه است، در بخش خارج از مسابقه لیدو نمایش داده می‌شود.

"مونته" در لوکیشن‌هایی در ایتالیا در کوه‌های آلتو آدیجه و مناطق فریولی فیلمبرداری شده است. داستان سال 1350 روی می‌دهد و درباره مردی است که تمام تلاش خود را می‌کند تا نور خورشید را به دهکده خود بیاورد، جایی که خانواده‌اش به خاطر تاریکی غالب سخت می‌توانند زنده بمانند. "مونته" با بازی آندرا سارتورتی و کلودیا پوتنزا اولین فیلمی است که نادری در ایتالیا ساخته است.

به گزارش اسکرین دیلی، نادری یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های موج نوی سینمای ایران در دهه 1970 بود. او با فیلم‌های "تنگسیر" (1974)، "انتظار" (1974) - که در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان کن برنده جایزه داوران شد، "دونده" (1985) و "آب، باد، خاک" (1989) - که در جشنواره سه قاره نانت برنده جایزه بهترین فیلم شد، در سطح بین‌المللی مطرح شد.

نادری در اواسط دهه 1980 از ایران به آمریکا مهاجرت کرد و در آن جا فیلم‌هایی چون "منهتن از روی شماره" (1993)، "آ.ب.ث... منهتن" (1997)، "دیوار صوتی" (2005) - که در جشنواره فیلم رم جایزه منتقدان روبرتو روسلینی را گرفت و "وگاس: بر اساس یک داستان واقعی" (2008) را - که در بخش مسابقه ونیز نمایش داده شد، ساخت.

فیلم "کات" به کارگردانی او در ژاپن فیلبرداری شد و در 2011 در بخش افق‌های جشنواره ونیز روی پرده رفت.

هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم ونیز 31 اوت تا 10 سپتامبر (10 تا 20 شهریور) برگزار می‌شود.

"لا لا لند" (La La Land) به کارگردانی دامین شازل کارگردان آمریکایی با بازی اما استون و رایان گاسلینگ، فیلم افتتاحیه جشنواره است. سام مندس کارگردان بریتانیایی ریاست هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره ونیز را به عهده دارد.

همچنین برگزارکنندگان جشنواره با اعطای جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد از ژان-پل بلموندو بازیگر فرانسوی و یرژی اسکولیموفسکی کارگردان لهستانی تقدیر می‌کنند.