سرویس سینما هنرآنلاین: دکتر محمد هادی ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت در امور اجتماعی با حضور در برنامه "چرخ" شبکه چهار سیما در گفت و گو با سیاوش صفاریان‌پور، در زمینه برگزاری جشنواره فیلم سلامت گفت: یکی از موضوعاتی که در حوزه سلامت حائز اهمیت است، فرهنگ‌سازی است. یکی از مباحثی که در برنامه چرخ دنبال می‌شود نیز سبک زندگی است. مردم ما اگر بدانند که چگونه زندگی کنند که بتوانند سالم‌تر باشند، به اعتقاد من از طریق ابزار فرهنگ و هنر خیلی بهتر می‌توانند این موضوع را درک کنند. جامعه فرهنگی و هنری در این حوزه بسیار می‌تواند به ما کمک کند و جالب است در اولین جشنواره فیلم سلامت که ما داریم برگزار می‌کنیم و فیلم‌های پنج سال اخیر را مورد بررسی قرار دادیم، دیدیم که بدون اینکه ما حمایتی کرده باشیم و یا ترغیب و تشویقی داشته باشیم که در این حوزه فیلمی تولید شود، چقدر فیلم‌های خوب چه به صورت سینمایی و چه تله‌فیلم، مجموعه تلویزیونی و مستند و خیلی بخش‌های دیگر تولید شده و خیلی از آنها تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: چرا ما اقدام به برپایی جشنواره فیلم سلامت کرده‌ایم؛ به واسطه اینکه اعتقاد داریم قبل از اینکه بخواهیم به موضوعات بهداشت، درمان و توانبخشی بپردازیم باید فرهنگ‌سازی کنیم. مردم بدانند چگونه زندگی کنند. اعضای خانواده چگونه زندگی کنند با همسایگان خود در حوزه سلامت چگونه ارتباط داشته باشند. به همشهریان خود در این زمینه چگونه کمک کنند که زندگی بهتری داشته باشند.

دکتر ایازی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ترویج و اطلاع‌رسانی عمومی کمک می‌کند به سطح دانایی عمومی و صرفه‌جویی در نظام درمان و زندگی خود مردم، مردم چگونه می‌توانند کمک کنند؛ از مصرف غذای چرب، شور و شیرین پرهیز کنند که اینها اقدامات پیش از درمان است.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت ضمن اشاره به توسعه پایدار جهانی، اظهار داشت: ١٧ هدف در توسعه پایدار تعریف شده که سومین مورد آن سلامت است و در هدف‌های دیگر نیز سلامت نقش دارد. اگر ما بتوانیم مشارکت مردم را در حوزه سلامت داشته باشیم بسیار کمک‌کننده است. در حال حاضر مراکز دولتی ضریب اشغال تخت فوق‌العاده بالایی دارند و این مشکل بسیار جدی است؛ مردم می‌توانند در این زمینه بسیار کمک کنند یعنی تلاش کنند بیمار نشوند، تحرک داشته باشند و دخانیات مصرف نکنند. مشارکت یعنی فرد ابتدا به فکر سلامت خود باشد و سپس در قالب همیاری در سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های سلامت محلات دور هم جمع شوند و به فکر سلامت باشند. مثل کار خوبی که در تهران انجام شده، کسانی که مبتلا به دیابت هستند دور هم جمع می شوند و سبک زندگی‌ای را انتخاب می‌کنند که به سلامتی خودشان کمک می‌کند.

وی افزود: یا به طور مثال سالمندی که پدیده اجتماعی است و ما در آینده با آن مواجه هستیم، سالمند که نمی‌تواند مثل یک میانسال یا جوان زندگی کند. کانون‌های سالمندی که اکنون تشکیل شده ارتباطاتی را ایجاد می‌کند که هم از نظر روانی و هم فیزیکی فوق‌العاده می‌تواند موثر باشد. ما اکنون ٦٢٠ سازمان مردم نهاد داریم و خیریه‌های بسیاری نیز شکل گرفت.

دکتر محمد هادی ایازی در پایان سخنانش با اشاره به اهداف جشنواره سلامت و در پاسخ به اینکه این جشنواره باب آشتی بین جامعه فرهنگ و هنر و جامعه پزشکی خواهد بود، گفت: قهری وجود نداشته، امیدوارم در پرونده هنرمند فقید عباس کیارستمی نتیجه اعلام شود و اگر کسی خطایی کرده حتما باید پاسخگوی خطایش باشد؛ حتما تیم سی نفره این کار را انجام خواهند داد. اما ما ارتباط بسیار خوبی با جامعه هنری دارین و به دنبال این هستیم که این ارتباط را گسترده‌تر کنیم و هنرمندان دغدغه‌های مردم را در حوزه سلامت بهتر دریافت کنند و در این عرصه فیلم‌های خوبی تولید کنند. امسال آقای کیومرث پور احمد فیلم "کفش‌هایم کو؟" را در جشنواره داشت که درباره آلزایمر بود و بسیار خوب موضوع را مطرح کرد. همچنین آقای کیانوش عیاری که فیلمی درباره اهدای اعضا تولید کرد؛ اینها جای تقدیر و تشکر دارد و ما وظیفه خود می‌دانیم از این فعالیت‌ها تقدیر کنیم.