به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی صداوسیما، همایش سراسری مدیران صداوسیمای مراکز روز شنبه با حضور رئیس رسانه ملی در مشهد برگزار شد.

عبدالعلی علی‌عسکری در این همایش گفت: اولویت اول ما در پرداختن به موضوعات مختلف موضوع اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است و از سویی دیگر، رسانه ملی باید به سمت رسانه توسعه محور حرکت کند.

عسکری همچنین بر ضرورت توجه به برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی در زمینه اشتغال در روستاها، رونق‌بخشی به مساجد و استفاده از کالاهای ایرانی در زمینه اقتصاد مقاومتی تأکید کرد. وی افزود: مراکز استان‌ها با توجه به ظرفیت‌های خود باید با تولیدات ارزشمند در زمینه فیلم، سریال، انیمیشن و مستند در جهت رضایت‌مندی بیش‌تر مخاطبان حرکت کنند.

وی در ادامه با تشریح جایگاه و رسالت رسانه ملی در برابر رقبای رسانه‌ای و هجمه فرهنگی آن‌ها گفت: غرب با پشتوانه مطالعاتی روی جامعه ایران، از طریق جریان رسانه‌ای خود درصدد ایجاد انحراف و انحطاط فرهنگی است.

وی افزود: غرب با بهره‌گیری از سلاح رسانه عملاً به جنگ هویتی با ما برخاسته است.

عسکری تصریح کرد: مدیران کل صداوسیمای مراکز استان‌ها نماینده رسانه ملی در استان‌ها و عهده‌دار جبهه مقاومت‌اند که باید با سیاست‌ها و راهبردهای جدید و برنامه‌های تحول‌گرا، اقدامات نوینی را انجام دهند.

رئیس صداوسیما با بیان اینکه ده‌ها شبکه فارسی زبان در این مسیر فعالند، یادآور شد: خودسازی رسانه‌ای، تقویت تحقیقات و تولید فکر و ایده، فرهنگ‌سازی و توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی و همچنین برجسته‌سازی نقش مساجد در ارتقای باورهای معنوی از جمله اقداماتی است که اصحاب رسانه و به‌خصوص صداوسیما باید در دستور کار خود داشته باشند.

وی تأکید کرد: جذب نیروهای نخبه و انقلابی و ضرورت توجه به نخبگان از جمله راهکارهای مناسب در جهت ایجاد نهضت تولید محتوای رسانه‌ای است.

رئیس رسانه ملی با اشاره به اهمیت فضای مجازی در دوران کنونی یادآورد شد: بهره‌گیری از فضای مجازی در تحقق وظایف و رسالت رسانه‌ای مؤثر است و به‌همین دلیل به زودی با ایجاد معاونت فضای مجازی در ساختار تشکیلاتی رسانه ملی، سازوکار ورود جدی به این عرصه فراهم می‌شود.

عسکری در بخشی دیگر از سخنانش به پدیده زشت قاچاق کالا در از بین‌بردن اقتصاد جامعه اشاره و تأکید کرد: مدیران رسانه در مراکز استان‌ها به ویژه استان‌های مرزی باید بیش از پیش به این مسأله توجه نشان دهند و با تأکیداتی که مقام معظم رهبری درخصوص مبارزه با پدیده قاچاق کرده‌اند، مراکز باید برای مقابله جدی با این مهم که یکی از دلایل رکود اقتصادی در کشور است، برنامه‌سازی کنند.

رئیس رسانه ملی همچنین توجه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ملی و استانی را در پرداختن به موضوع کارگاه‌های کوچک و زودبازده که تاثیرات مهمی در رونق اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت به شهرها دارند را از ضروریات رسانه‌ای دانست و بر توجه ویژه به این موضوع تأکید کرد.

در این همایش که با حضور مدیران کل مراکز استان‌ها برگزار شد، دکتر دارابی معاون جدید امور استان‌ها معرفی و از خدمات حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مقدم تجلیل شد.

دیدار رئیس رسانه ملی با تولیت آستان قدس رضوی

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی نیز در دیدار با رئیس رسانه ملی بر اهتمام جدی رسانه در تقریب مذاهب و گفت‌وگوی ادیان با محوریت فرهنگ رضوی تأکید کرد.

وی همچنین توجه به محرومان و تعمیق وحدت بین فرق اسلامی و تعامل دو نهاد فرهنگی آستان قدس رضوی و صدا وسیما را برای ترویج فرهنگ رضوی ضروری دانست.

رئیسی همچنین با بیان زوایایی از اشتراکات فرهنگی - مذهبی کشورهای مسلمان افزود: با توجه به ورود و خروج خیل عظیمی از زائران بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج (ع) به مشهد، راه‌اندازی استودیوی تلویزیونی حرم مطهر رضوی از جمله راهکارهای ملکوتی مؤثر در ترویج ارزش‌ها و مقابله با تهاجم فرهنگی است.

رئیس صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران هم در این دیدار از مشهد به‌عنوان مهم‌ترین قطب معنوی کشور یاد کرد و گفت: ایجاد زمینه‌های اتحاد و تقریب مذاهب اهمیتی دو چندان دارد و لازم است مساجد به‌عنوان کانون‌های مردمی تقویت و حمایت شوند.

عسکری اهتمام ویژه رسانه ملی به ترویج فرهنگ رضوی و عترت و نقش مساجد در ارتقای باورها و اعتقادات مردم را یادآور شد و تصریح کرد: اگر مساجد فعال شوند و جایگاه محوری مساجد احیا و محقق شود، کشور مصونیتی دو چندان می‌یابد.

رئیس رسانه ملی همچنین مشارکت افزایی عموم مردم به‌ ویژه جوانان را در آیین‌های معنوی مساجد مفید دانست و گفت: غبار روبی مساجد و معرفی فعالان عرصه مساجد از جمله اقدامات مؤثر است.

وی تولیدات در قالب مستند، فیلم، نمایش‌های کوتاه را زمینه مناسبی در گسترش همکاری‌ها عنوان کرد و افزود: در شرایط امروز که فرهنگ جامعه تحت هجوم سنگین رسانه‌ای معاند است، حرکت در این راه همتی مضاعف می‌طلبد.

عسکری در عین حال نسبت به پوشش رسانه‌ای رخدادهای معنوی و آئین‌‌های ویژه حرم مطهر رضوی اعلام آمادگی کرد.

در این دیدار درخصوص تولیدات آستان قدس رضوی و پخش از شبکه‌های قرآن و معارف و شبکه‌های سراسری تبادل‌نظر شد.