سرویس سینمایی هنرآنلاین: ژان-پل بلموندو بازیگر فرانسوی که در دوران موج نوی سینمای فرانسه با بازی در فیلم "از‌نفس‌افتاده" به کارگردانی ژان-لوک گدار به شهرت رسید و یرژی اسکولیموفسکی چهره پیشتاز موج نوی سینمای لهستان، جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم را دریافت خواهند کرد. به گزارش ورایتی، بلموندو که در بیانیه جشنواره ونیز از او به عنوان "نماد سینمای فرانسه و بین‌الملل" یاد شده است، اولین بار در 1965 با فیلم "پی‌یرو دیوانه" به کارگردانی گدار در ونیز شرکت کرد که در لیدو هو شد، اما بعداً مورد تحسین قرار گرفت و به یک کلاسیک پیشتاز تبدیل شد.

بلموندو 83 ساله برای بازی در فیلم‌های گانگستری فرانسوی مانند "همه خطرات را طبقه‌بندی کن" ("خطرات بزرگ" / 1960) به کارگردانی کلود سوته و "بورسالینو" (1975) به کارگردانی ژاک دوره شهرت دارد. از دیگر فیلم‌های مهم او می‌توان به درام جنایی " The Night Caller " تولید 1975 به کارگردانی هانری ورنوی و دو فیلم به کارگردانی کلود للوش اشاره کرد: رمانس "عشق چیز بامزه‌ای است" (1969) و درام "سیر و سفر یک نازپرورده" (1988). بلموندو در تریلر جیمز باندی "کازینو رویال" (1967) نقش یک لژیونر فرانسوی را بازی کرد.

آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز، "چهره مسحورکننده، جذابیت مقاومت‌ناپذیر و تنوع مهارت فوق‌العاده" او را تحسین کرد.

یرژی اسکولیموفسکی کارگردان لهستانی یکی از سینماگران محبوب ونیز است و تا پیش از این چند فیلم او در لیدو روی پرده رفته است. او اولین بار در 1970 با فیلم "Deep End" در ونیز حضور داشت. سال 2010 فیلم "قتل اساسی" به کارگردانی او با بازی ونسان گالو در نقش یک عضو طالبان در لیدو نمایش داده شد. اسکولیموفسکی در 2001 یکی از داوران بخش مسابقه بین‌الملل بود.

از اسکولیموفسکی به عنوان چهره عصیانگر موج نوی اروپای شرقی یاد می‌شود که در دهه 1960 شروع شد. باربرا گفت: اسکولیموفسکی و رومن پولانسکی دو فیلمسازی هستند که همزمان بیشترین نقش را در احیای سینمای لهستان داشتند.

جشنواره ونیز در حالی امسال جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را برای دو نفر در نظر گرفته است که تا پیش از این هر سال یک نفر این جایزه را دریافت می‌کرد. برگزارکنندگان جشنواره قرار است این رویه را ادامه بدهند. در سال‌های بعد یک جایزه شیر طلایی برای یک کارگردان یا یک تهیه‌کننده و جایزه دیگر برای یک بازیگر در نظر گرفته خواهد شد.

هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم ونیز 31 اوت تا 10 سپتامبر (10 تا 20 شهریور) برگزار می‌شود.

موزیکال ˝لا لا لند˝ به کارگردانی دامین شازل کارگردان آمریکایی با بازی اما استون، رایان گاسلینگ، جان لجند و جی.کی. سیمونز فیلم افتتاحیه جشنواره است. سام مندس کارگردان بریتانیایی رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره فیلم ونیز است.