سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره کارلووی واری که یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی دنیا و مهم‌ترین جشنواره سینمایی درجه الف در اروپای مرکزی و شرقی است، روز سه‌شنبه از اعطای جایزه گوی بلورین یک عمر دستاورد به ویلم دافو بازیگر آمریکایی خبر دادند، همچنین اعلام کردند چارلی کافمن فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان آمریکایی جایزه رئیس را دریافت می‌کند.

نمایش فیلم "پازولینی" (2014) به کارگردانی ابل فرارا با بازی دافو در نقش فیلمساز آوانگارد ایتالیایی و "آخرین وسوسه مسیح" (1988) به کارگردانی مارتین اسکورسیزی با بازی دافو در نقش اصلی، بخشی از برنامه‌های برگزارکنندگان جشنواره کارلووی واری برای تقدیر از بازیگر 60 ساله است. فیلم استاپ-موشن و سورئال "آنومالیزا" به کارگردانی کافمن هم در جشنواره روی پرده می‌رود. کافمن نویسنده یا یکی از نویسندگان فیلم‌های تحسین‌شده مانند "جان مالکوویچ بودن"، "اقتباس" و "درخشش ابدی یک ذهن پاک" است.

دافو برای فیلم‌های "جوخه" (1986) و "سایه خون‌آشام" (2000) نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل شد. "می‌سی‌سی‌پی می‌سوزد" (1988)، "متولد چهارم ژوئیه" (1989)، "وحشی در قلب" (1990)، "شن‌های سفید" (1992)"، "چنان دور، چنین نزدیک!" (1993)، "خطر آشکار و حاضر" (1994)، "بیمار انگلیسی" (1996)، سه‌گانه "اسپایدرمن" (2007-2002) و "هتل بزرگ بوداپست" (2014)، از دیگر فیلم‌های اوست. دافو در مقام صداپیشه با فیلم‌های "پیدا کردن نیمو" (2003) و "آقای فاکس شگفت‌انگیز" (2009) هم همکاری کرده است. دافو سال 2014 یکی از داوران بخش مسابقه اصلی شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن بود.

پنجاه و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری اول تا نهم ژوئیه (11 تا 19 تیر) در جمهوری چک برگزار می‌شود. 12 فیلم در بخش مسابقه رسمی برای دریافت جایزه بزرگ-گوی بلورین بهترین فیلم رقابت می‌کنند. در بین این فیلم‌ها، هشت فیلم برای اولین بار در دنیا و چهار فیلم دیگر برای اولین بار در سطح بین‌المللی به نمایش درمی‌آیند. بخش مسابقه "شرق غرب" هم شامل 12 فیلم دیگر است.

فیلم "انسان‌نما" (Anthropoid) به کارگردانی شان الیس فیلم افتتاحیه جشنواره است. کیلیان مورفی و جیمی دورنان در این فیلم نقش دو سرباز چک را بازی می‌کنند که در جنگ جهانی دوم راینهارد هایدریش افسر اس‌اس را ترور کردند. "انسان‌نما" تولید مشترک آمریکا، فرانسه و چک است.