سرویس سینمایی هنرآنلاین: دیوید فرانتزونی فیلمنامه‌نویس برنده اسکار توافق کرده است روی فیلمی زندگی‌نامه‌ای درباره جلال‌الدین محمد بلخی معروف به "مولوی" و "مولانا" و "رومی"، شاعر قرن سیزدهمی بسازد.

به گزارش گاردین، فرانتزونی که فیلمنامه بلاک‌باستر "گلادیاتور" (2000) با بازی راسل کرو را نوشت و استفن جوئل براون تهیه‌کننده پروژه سینمایی "رومی" گفتند قصد دارند با به تصویر کشیدن زندگی شاعر و عارف بزرگ ایرانی، تصویر کلیشه‌ای از شخصیت‌های مسلمان در سینمای غرب را به چالش بکشند.

فرانتزونی گفت: او مثل شکسپیر است. شخصیتی است که استعداد بسیار زیاد دارد و برای جامعه و مردمش ارزشمند است و آشکارا ارزش‌های او در دنیای امروز نیز طنین‌انداز است. آن آدم‌ها همیشه ارزش کندوکاو را دارند.

تهیه‌کنندگان پروژه "رومی" امیدوارند فیلمبرداری سال آینده شروع شود. فرانتزونی و براون هفته پیش در استانبول بودند تا با محققان مولانا دیدار کنند و از آرامگاه او در قونیه نیز بازدید کردند.

فرانتزونی گفت: پروژه بسیار هیجان‌انگیز و قطعاً دشواری است. در شرایط کنونی دلایل بسیاری برای ساخت چنین فیلمی داریم. فکر می‌کنم دنیایی است که باید با آن صحبت کرد. رومی در ایالات متحده بسیار محبوب است.

خیلی‌ها آثار عارفانه مولانا شامل "مثنوی معنوی" و "دیوان شمس تبریزی" را جزو بهترین آثار شاعرانه تاریخ می‌دانند و این آثار به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.

عارف بزرگ ایرانی در جوانی همزمان با هجوم مغول‌ها از زادگاه خود در بلخ در افغانستان فعلی فرار کرد. او همراه خانواده‌اش به قصد حج، به بغداد و سپس مکه و بعد به شام رفت. سپس به قونیه رهسپار شد و تا اواخر عمر همانجا ماند و در همان شهر درگذشت.

برخورد مولانا به شمس تبریزی که گفته می‌شود در سال 1244 میلادی صورت گرفت، مسیر زندگی او را تغییر داد. شمس چنان او را شیفته کرد، که درس و وعظ را کنار گذاشت و به سرودن اشعار پرشور عرفانی پرداخت. ناپدید شدن اسرارآمیز شمس تبریزی، مولانا را بسیار آزرده کرد و اشعاری سرود که برای غربی‌ها بسیار آشناست.

فرانتزونی و براون گفتند دوست دارند لئوناردو دی‌کاپریو نقش مولانا و رابرت داونی جونیر نقش شمس تبریزی را بازی کنند، هرچند به گفته آن‌ها هنوز برای انتخاب بازیگران خیلی زود است.

براون که مدیر ارشد شرکت وای پروداکشنز است و به عنوان تهیه‌کننده فیلم‌های موفقی چون "هفت"، "فراری" و "حامی شیطان" را در کارنامه دارد، گفت: ما به انتخاب بازیگران در این سطح نگاه می‌کنیم.

پروژه "رومی" تولید مشترک وای پروداکشنز و ای‌اس فیلم خواهد بود.

فرانتزونی گفت شاید فیلم شامل پیش‌درآمدی از فرار مولانا از زادگاهش باشد، موقعیتی که به گفته او شباهت‌هایی به دنیای امروز دارد. حمله مغول‌ها بی‌شباهت با اقدامات آدم‌های افراطی در خاورمیانه نیست که باعث فرار غیرنظامی‌ها شده است. فیلم بر آموزه‌های مولانا و برخورد او با شمس متمرکز است و همچنین کیمیا نادختری مولانا را مورد توجه قرار می‌دهد که گروهی از محققان باور دارند با شمس ازدواج کرد.

فرانتزونی و براون گفتند دلیل اصلی آن‌ها برای ساخت فیلم مولانا، نشان دادن زندگی این شخصیت به نسل هزاره جدید است که عاشق اشعار او هستند. فرانتزونی گفت امیدوار است تماشاگران با شاعر احساس نزدیکی کنند.

او گفت: به نظرم مشخص است که چرا مردم شعر او را دوست دارند. می‌گویند وقتی از لورنس عربستان پرسیدند چرا صحرا را دوست دارد، او پاسخ داد، "برای اینکه پاک است." چیزی بسیار قابل درک درمورد رومی هست. شما آن را درک می‌کنید و نه تنها آن را درک می‌کنید، بلکه شما را درگیر هم می‌کند.