سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: پیتر شفر (شیفر) روز دوشنبه ششم ژوئن (17 خرداد) پس از یک بیماری کوتاه، هنگام سفر به ایرلند از دنیا رفت. او 90 ساله بود.

این نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس بریتانیایی در دوران کاری خود بیش از 18 نمایشنامه نوشت که بسیاری از آن‌ها در تلویزیون و سینما اقتباس شدند و جوایز مختلف دریافت کردند.

شفر 15 مه 1926 در لیورپورل به دنیا آمد. پدرش دلال معاملات ملکی بود. او تحصیلات متوسطه را در لندن گذراند و موفق شد در کالج ترینیتی کمبریج در رشته تاریخ بورس بگیرد. در زمان جنگ جهانی دوم جزو کسانی بود که به معادن زغال سنگ فرستاده شد تا سوخت ارتش را تأمین کنند. پیش از آنکه به ذائقه‌اش در نمایشنامه‌نویسی پی ببرد کارهایی از قبیل صندوق‌داری، کتاب‌فروشی و دستیاری در کتابخانه عمومی نیویورک را تجربه کرد.

نخستین نمایشنامه او "شوره‌زار" (The Salt Land) نام داشت که در 1951 نوشته شد و در 1955 از روی آن فیلمی تلویزیونی ساخته شد. در پی این موفقیت شفر به نوشتن ادامه داد و موقعیت خود را به عنوان یک نمایشنامه‌نویس در سال 1958 با تولید نمایش "تمرین پنج انگشتی" (Five Finger Exercise) تثبیت کرد.

این نمایش در لندن با کارگردانی جان گیلگاد به روی صحنه رفت که جایزه نمایشنامه‌نویسی دراما استاندارد را به خود اختصاص داد. زمانی که "تمرین پنج انگشتی" در سال 1959 برای اجرا به نیویورک رفت، در آنجا هم مورد استقبال قرار گرفت و جایزه منتقدان نمایشی این شهر را نیز از آن خود کرد. نسخه سینمایی "تمرین پنج انگشتی" در 1962 ساخته شد.

نمایشنامه "اسب" (اکوئوس / Equus) برای شفر جایزه تونی نمایشنامه‌نویسی و نیز جایزه حلقه منتقدان نیویورک در سال 1975 را به ارمغان آورد. این نمایشنامه سفری هیجان‌انگیز به درون ذهن پسر 17 ساله‌ای است که در یک اصطبل کار می‌کند و در چشم شش اسب میخ طویله فرو کرده است.

"اسب" ابتدا در لندن و بعدا در برادوی روی صحنه رفت و بیش از 1200 اجرا داشت. این نمایشنامه در 1977 مبنای فیلمی سینمایی به کارگردانی سیدنی لومت با بازی ریچارد برتون شد. اقتباس سینمایی شفر از نمایشنامه خودش نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را برایش به همراه داشت. این نمایشنامه در 2007 بار دیگر این بار در وست اند لندن روی صحنه رفت و دانیل رادکلیف ستاره سری فیلم‌های "هری پاتر" با بازی در آن اولین نقش تئاتری مهم خود را تجربه کرد. "اسب" بعدا در برادوی هم اجرا شد.

شفر موفقیت خود را با "آمادئوس" (Amadeus) ادامه داد که اولین بار در 1979 در نشنال تیه‌تر اجرا شد و بعدا جوایز اونینگ استاندارد و منتقدان لندن را به خود اختصاص داد. این نمایش در 1980 در برادوی روی صحنه رفت و بیش از 1000 اجرا داشت و برنده یک جایزه تونی هم شد. اقتباس سینمایی از "آمادئوس" به کارگردانی میلوش فورمن در سال 1984 با موفقیت بی‌سابقه‌ای همراه بود و برای سازندگان آن هشت جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم را به ارمغان آورد. شفر هم اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود کرد.

روش شفر در آثارش شامل ترکیب یگانه‌ای از درام فلسفی و کمدی هجوآمیز است. او در 1987 نشان فرمانده امپراتوری بریتانیا را دریافت کرد و در 2001 شوالیه شد.

از شفر نمایشنامه‌های "چشم عمومی و گوش خصوصی" (The Private Ear and The Public Eye) به ترجمه علی منصوری، "اکوئوس" به ترجمه مجید مصطفوی، "آمادئوس" به ترجمه منیژه محامدی و "کمدی سیاه" (Black Comedy ) به ترجمه مجید روئین پرویزی در ایران ترجمه شده است.