سرویس سینمایی هنرآنلاین: برندگان این دوره بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن شنبه شب معرفی شدند و "شادترین روز زندگی اولی ماکی" (Hymyileva Mies) به کارگردانی یوهو کوسمانن از فنلاند جایزه بهترین فیلم را گرفت.

این فیلم سیاه و سفید درباره یک مشت‌زن است که این شانس را دارد قهرمان بوکس سبک‌وزن جهان شود، اما عشقش به زنی جوان او را از این مسیر دور می‌کند.

جایزه داوران بخش نوعی نگاه به ریاست مارت کلر بازیگر سوییسی به فیلم ژاپنی "هارمونیوم" (Fuchi Ni Tastu) به کارگردانی فوکادا کوجی اعطاء شد. این فیلم درباره تاثیر یک مجرم تازه از زندان آزاده شده بر یک خانواده است.

مت راس برای فیلم آمریکایی "Captain Fantastic" - که یکی از فیلم‌های محبوب جشنواره ساندنس بود - جایزه بهترین کارگردان را گرفت. ویگو مورتنسن در این فیلم نقش پدر شش فرزند را بازی می‌کند که بعد از مرگ همسرش زندگی در انزوا را رها می‌کند.

جایزه بهترین فیلمنامه به دلفین و موری‌یل کولن برای فیلم فرانسوی/آلمانی "توقف" (Voir du pays) رسید. داستان درباره دو سرباز زن در افغانستان است که فرصت پیدا می‌کنند پیش از بازگشت به خانه به یک اقامتگاه پنج ستاره در قبرس بروند.

انیمیشن "لاک‌پشت قرمز" (The Red Turtle) به کارگردانی میخائیل دودوک دی ویت از هلند نیز برنده جایزه ویژه بخش نوعی نگاه شد. داستان درباره مردی است که در یک جزیره دورافتاده گیر می‌افتد. او می‌کوشد فرار کند تا اینکه با یک لاک‌پشت عجیب روبرو می‌شود.
بخش نوعی نگاه به استعدادهای نو اختصاص دارد. امسال 18 فیلم در این بخش حضور داشتند که "وارونگی" به کارگردانی بهنام بهزادی از ایران یکی از آن‌ها بود.

سلین سالت بازیگر فرانسوی، روبن اوستولند کارگردان سوئدی فیلم "فورس ماژور"، جسیکا هاوسنر بازیگر و دیگو لونا بازیگر مکزیکی همکاران مارت کلر در هیئت داوران این بخش بودند.

معرفی برندگان جوایز فیپرشی و داوران کلیسای جهانی

فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) و داوران کلیسای جهانی نیز شنبه غروب فیلم‌های برگزیده خود در جشنواره کن امسال را معرفی کردند.

جوایز فیپرشی به یک فیلم‌ برتر در بخش‌ مسابقه، یک فیلم برتر در بخش نوعی نگاه و یک فیلم برتر در بخش دو هفته کارگردانان یا هفته منتقدان اعطا می‌شود.


"تونی اردمان"

جایزه فیپرشی بهترین فیلم بخش مسابقه اصلی به فیلم آلمانی "تونی اردمان" (Toni Erdmann) به کارگردانی مارن آده رسید که یکی از فیلم‌های محبوب این دوره جشنواره کن بود.

سومین فیلم بلند داستانی مارن آده است، یک مطالعه عمیق درباره شخصیت انسان‌هاست. داستان درباره یک معلم موسیقی است که می‌‌کوشد با رگباری از شوخی‌ها، ماهیت بیش از حد جدی دخترش را که موقعیت کاری بیش از هر چیز دیگر برایش اهمیت دارد، اصلاح کند. ساندرا هولر نقش دختر را بازی می‌کند و پیتر سیمونیشک بازیگر اتریشی که در دنیای تئاتر سابقه طولانی دارد، در نقش پدر ظاهر شده است. "تونی اردمان" تنها فیلم آلمانی بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن بود. کارگردان 39 ساله آلمانی هفت سال پیش برای فیلم "هر کس دیگر" برنده جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین شد.

فیلم رومانیایی "سگ‌ها" (Dogs) به کارگردانی بوگدان میریکا جایزه فیپرشی در بخش نوعی نگاه را از آن خود کرد. اولین فیلم بلند داستانی میریکا یک تریلر جهانی است که داستان آن در بخشی فلک‌زده در رومانی روی می‌دهد.

فیلم پر از خون و خونریزی و آدمخواری " Raw" اولین ساخته جولیا دوکورنو فرانسوی با بازی گارانس ماریلیه نیز جایزه فیپرشی در بخش هفته منتقدان یا دو هفته کارگردانان را گرفت.

داوران کلیسای جهانی نیز روز شنبه جایزه اصلی خود را به فیلم کانادایی "فقط پایان دنیاست" (t's Only the End of the World) به کارگردانی زاویه دولان اعطاء کرد. این فیلم با الهام از نمایشنامه "Juste la fin du monde" نوشته ژان-لوک لاگارس ساخته شده است و ماریون کوتیار، لیا سیدو، ونسال کاسل و گاسپار یویل در آن بازی می‌کنند. داستان درباره نویسنده‌ای (یویل) است که بعد از 12 سال غیبت بدون توضیح، به خانه بازمی‌گردد تا خبر مرگ قریب‌الوقوع خود را به خانواده اعلام کند.

برنده جایزه نخل طلا و دیگر برندگان بخش مسابقه جشنواره کن یکشنبه شب در مراسم اختتامیه در کاخ جشنواره مشخص می‌شوند.