سرویس سینمایی هنرآنلاین: روز چهارشنبه فیلم "دختر ناشناس" (The Unknown Girl) به کارگردانی لوک و ژان پی‌یر داردن در بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن نمایش داده شد.

این فیلم با بازی اَدِل اینِل ("عشق در نگاه اول") داستان یک پزشک جوان است که درمورد هویت یک بیمار که دختری جوان است و به تازگی از دنیا رفته است، تحقیق می‌کند. ژرمی رنیه و اولیویه گورمه دیگر بازیگران "دختر ناشناس" هستند.


اَدِل اینِل در صحنه‌ای از فیلم "دختر ناشناس"

برادران فیلمساز بلژیکی پیش از این برای "رزتا" (1999) و "کودک" (2005) دو بار برنده نخل طلا شده‌اند. آن‌ها همچنین برای "سکوت لورنا" جایزه بهترین فیلمنامه را از این جشنواره گرفتند و برای "پسری با دوچرخه" جایزه بزرگ هیئت داوران را به خانه بردند. دو سال پیش نیز فیلم "دو روز، یک شب" به کارگردانی آن‌ها با بازی ماریون کوتیار در بخش مسابقه اصلی کن نمایش داده شد.

"Ma' Rosa" به کارگردانی بریلانته مندوزا دیگر فیلمی بود که روز چهارشنبه در بخش مسابقه اصلی نمایش داده شد. فیلمساز مولف فیلیپینی که به خاطر تمرکز بر حاشیه‌های اجتماع معروف است، برای پنجمین بار است فیلمی را به کن می‌آورد. فیلم جدید او متمرکز بر یک مادر فقیر در مانیل است که چهار فرزند دارد و برای گذران زندگی مواد مخدر می‌فروشد.


بریلانته مندوزا

مندوزا سال گذشته با فیلم "تله" در بخش نوعی نگاه حضور داشت. او با فیلم‌های "Kinatay" تولید 2009 برنده جایزه هیئت داوران شد و در 2008 با "Serbis" در بخش مسابقه اصلی کن رقابت کرد.


جاکلین خوزه در صحنه‌ای از فیلم "Ma' Rosa"

او اولین بار در 2007 با فیلم "فرزندخوانده" که در بخش دو هفته کارگردانان حضور داشت به کن آمد. مندوزا در فیلم جدیدش بار دیگر با جاکلین خوزه بازیگر فیلم "Serbis" همکاری کرده است.

در همین حال، روز چهارشنبه فیلم ˝وارونگی˝ به کارگردانی بهنام بهزادی در بخش نوعی نگاه کن که دومین بخش مسابقه رسمی این رویداد سینمایی است روی پرده رفت.


سحر دولتشاهی

بهنام بهزادی کارگردان و سحر دولتشاهی، علی مصفا و علیرضا آقاخانی بازیگران در نمایش این فیلم در کن حضور داشتند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: سهیل پس از چند سال نشانی نیلوفر را پیدا کرده و به سراغش آمده است. رابطه آن‌ها که در گذشته ناکام مانده، حالا در آستانه شکل‌گیری دوباره است. "تنها دو بار زندگی می‌کنیم" و "قاعده تصادف" دیگر ساخته‌های بهزادی هستند.

روز چهارشنبه همچنین ویلیام فریدکین کارگردان آمریکایی که علاقه‌مندان سینما او را بیش از همه با فیلم‌های "جن‌گیر" و "رابط فرانسوی" می‌شناسند، در بونوئل تیه‌تر کلاس پیشرفته فیلمسازی برگزار کرد.

فریدکین 81 ساله با برگزاری کلاس پیشرفته فیلمسازی در کن، پا جای پای سینماگرانی چون مارتین اسکورسیزی، نانی مورتی، وونگ کار-وای، کوئنتین تارانتینو، مارکو بلوکیو، فیلیپ کافمن و ژاک اودیار گذاشت.

ویلیام فریدکین یکی از چهره‌های شاخص سینمای نو آمریکا بود که از اواخر دهه 1960 شروع و به "هالیوود نو" معروف شد. او برای فیلم "رابط فرانسوی" (1971) برنده اسکار بهترین کارگردانی شد و برای فیلم موفق "جن‌گیر" (1973) بار دیگر نامزد اسکار بهترین کارگردان شد. "ساحر"‌، "گشت‌زنی"، "معامله قرن"، "نگهبان"، "بازیکنان نویدبخش"، "زیستن و مردن در لس آنجلس"، "قواعد جنگ"، "بی‌بند‌و‌بار"، "تحت تعقیب"، "حشره" و "جو قاتل" از دیگر ساخته‌های این فیلمساز شیکاگویی است.

به تازگی کتاب خاطرات فریدکین با عنوان "رابط فریدکین: یک خاطره" منتشر شده است. او سال 2013 در هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت کرد. آن سال یک نسخه ترمیم‌شده از تریلر "ساحر" که فریدکین سال 1977 ساخت، برای اولین بار به دنیا به نمایش درآمد.

شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن 11 تا 22 مه (22 اردیبهشت تا 2 خرداد) برگزار می‌شود.