به گزارش هنرآنلاین، رییس سازمان صداوسیما ضمن سپاسگزاری از مقام معظم رهبری که کار رسانه‌ملی را به وی واگذار کرده‌اند، به اهمیت سازمان صداوسیما به عنوان رسانه ملی اشاره کرد و گفت: می‌دانید که امروز عرصه رقابت رسانه‌ای است. امروزه با نبرد رسانه‌ای بزرگی مواجهیم و در این مسیر کسانی که دارای توانمندی‌های بالاتری هستند، دارای قدرت‌های رسانه‌ای برتر هم هستند و در میدان موفق‌تر چهره می‌کنند.

علی‌عسکری سپس گفت: ملت ایران یک ملت قهرمان است که خدای متعال این فرصت را داد تا با رهبری امام راحل توانستند بزرگترین حادثه‌ این دوران را رقم بزنند. در این مسیر رسانه‌ها و دشمنان و نظام استکبار برای انتقام‌گیری از ملت بزرگ ایران اقداماتی را راه‌اندازی و از طریق رسانه‌ها برای رسیدن به راهبردشان اقدام کردند. شروع به تخریب فرهنگ ملت ایران کرده و تلاش کردند تا فرهنگ و هویت ملت ایران را تغییر بدهند. بخش بزرگی از پاسخگویی به این دشمنان بر دوش صداوسیماست.

علی‌عسکری همچنین در بخشی از سخنانش در مراسم تودیع و معارفه، از حمایت‌های محمد سرافراز و تلاش‌های وی در این مقطع تشکر کرد.

رییس صداوسیما سپس از سازمان به عنوان یک رسانه با اهمیت و راهبردی و حیاتی برای نظام اسلامی یاد کرد. او با تاکید بر اینکه هیچ ادعایی ندارد اما عمق میدان صدا و سیما را به خوبی می‌شناسد، گفت: سازمان صدا و سیما سازمانی قوی و مستحکم است و قوت آن در نیروی انسانی است که در جای جای این رسانه کار می‌کنند. تمام این زنجیره‌های انسانی سازمان، ارزشمند هستند. درست است که در زمینه تولید هنوز عمیق نشده‌ام که خواهم شد، اما عمق سازمان را می‌شناسم و با یکایک نیروهای فداکار سازمان آشنا هستم.

علی‌عسکری سپس اظهار کرد: از همه نیروها در این مسیر کمک خواهم گرفت و این بار بر دوش انسان‌های رسانه‌ای است که موجب افتخار و مباهات ما هستند. این نیروها در تمام حوزه‌های سازمان صداوسیما قابل مشاهده هستند؛ حوزه‌های حیاتی همچون فرهنگی‌، سیاسی‌، پشتیبانی‌ و حوزه‌های فنی و زیرساختی.

او سپس وظایفی که از این پس بر دوش صدا و سیما خواهد بود را اینگونه عنوان کرد: عمق بخشی به تولیدات رسانه‌ای، تعمق بر دین‌باوری ،‌ مواجهه هنرمندانه با موضوعات اجتماعی‌، نگاه محبت‌آمیز به مخاطبان،‌ تولیدات فاخر و هنرمندانه و پر جاذبه‌ و پاسخگویی به نیاز مخاطبان،‌ تولید، انتقال و انتشار صدا و تصویر با کیفیت بالا.

او خلق همه مزیت‌های رسانه‌ای به دست نیروی انسانی خدوم را از وظایف سازمان صدا و سیما در راه پیش رو دانست.

علی‌عسکری از دیگر وظایف سازمان صدا و سیما در این مسیر را حمایت و پشتیبانی و به حرکت درآوردن نیروهای خدوم شامل هنرمندان‌، کارگردانان و تهیه‌کنندگان چیره‌دست دانست که پیش از این آثار فاخری را در رسانه ملی به جای گذاشته‌اند.

رییس جدید سازمان صداوسیما با تاکید بر اینکه رسانه ملی عضو غیر قابل انفکاک نظام اسلامی ایران است‌، بیان کرد: رسانه ملی عضو غیرقابل انفکاک نظام اسلامی است و دستیابی به آرمان‌های ملت ایران است که به این رسانه معنا می‌بخشد.

علی ‌عسکری در این مراسم تعامل با قوای سه گانه نظام را از دیگر مسائل مهم پیش‌روی سازمان صدا و سیما دانست و تاکید کرد: حمایت‌ از فعالیت‌های دولت محترم، بیان پیشرفت‌های روزافزون،‌ پرهیز از سیاه‌نمایی،‌ پرهیز از شکاف و دو قطبی‌ شدن، دستیابی به شعار پیشرفت و مقاومت و کمک به قدرت نظام اسلامی ایران از محورهای مورد تایید رسانه ملی در این دوران خواهد بود.

رییس جدید سازمان صدا و سیما در همین زمینه تصریح کرد: امید است با حمایت رییس‌جمهور، رییس قوه قضاییه و رییس مجلس، با اتکا به داشته‌ها و سرمایه‌های سازمان بتوانیم در دوران جدید، فصل نویی را برای صداوسیما رقم بزنیم.

می روم تا صداوسیما با اقتدار و قدرت به کار خود ادامه دهد

همچنین در ادامه این مراسم محمد سرافراز رییس سابق سازمان صداوسیما گفت: من رفتم تا صداوسیما با اقتدار و قدرت به کارش ادامه دهد.

محمد سرافراز امروز ۲۸ اردیبهشت در مراسم تودیع خود بیان کرد: مهم‌ترین چالش سازمان مشکلات مالی بود که در آن زمان ۱۸۰۰ میلیارد بودجه و ۲۸۰۰ میلیارد هزینه سازمان بود و در سال ۹۳ کمک هزار میلیاردی دولت هم تمام شده بود و باید فکری برای آن می شد.

وی افزود: در آبان سال ۹۳ که بنده مسئولیت ریاست سازمان را برعهده گرفتم شاید مهمترین چالش سازمان بحث مشکلات مالی بود چون در این شرایط بودجه سازمان حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود اما مخارج سازمان ۲۷۰۰ میلیارد تومان بود که یک رقم کسری بزرگ بودجه وجود داشت و در همان سال ۹۳ کمک یک میلیارد دلاری دولت به صدا و سیما نیز تمام شده بود و از این به بعد باید برای هزینه های سازمان فکری می شد چون مخارج آن خیلی بیشتر از عددی بود که در بودجه آمده بود.

سرافراز توضیح داد: فشارها باعث شد که تغییر رویه بدهیم و به سمت درآمدزایی حرکت کنیم. مسیر کاهش و هزینه ها ادامه داشت و با فراز و نشیب ها ما وارد سال جدید شدیم و خوشبختانه این مدل برای سازمان به نتیجه رسیده و قراردادهای ما ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است و همراه با کمک دولت و رقم افزایشی مجلس ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد بودجه خواهد بود که دکتر علی عسکری می تواند بدهی‌ها را بدهد و از این گردنه عبور کند.

وی اشاره کرد: نکته بعدی چابک سازی بود. اول تبدیل ساختار اداره ای به ساختار رسانه ای بود. گردش کار بین صف و ستاد صورت می گرفت که بین همه حوزه ها نقش ایفا می کردند و هم ارتباط افقی و هم عمودی کاهش پیدا کرد و سازمان خبری‌تر شد. نکته بعدی بحث مخاطب است. این موضع بسیار اصلی است. دغدغه و چالش رسانه ملی همین است. هم ضریب نفوذ تلفن های همراه زیاد شده و هم نسل جدید ماهواره ها که باید مدام رصد شوند.

رییس سابق سازمان صدا و سیما گفت: فعلا تا این مدت در اغلب شبکه های رادیویی و تلویزیونی مخاطبان افزایش پیدا کرده اند که برخی از آنها چشمگیر بوده اند. شبکه دو که بسیار افت کرده بود بسیار افزایش مخاطب داشته است. شبکه خبر و شبکه مستند با توجه به اچ دی شدن و آی فیلم و نسیم افزایش مخاطب داشته اند. اخیرا در شبکه پنج نیز که در حوزه اقتصاد مقاومتی کار کرده با افزایش مخاطب بسیار روبرو شده است. همچنین نظم کنداکتوری و جدول پخش نیز در این میان تاثیر بسیاری داشته که همه در یک عنوان بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴ شبکه در تهران با کیفیت اچ دی پخش می شوند و هم زمان تی اس سوم در تمام مراکز استان نصب شده که فعلا به جای شبکه تهران یک شبکه اچ دی دیگر به روی آنتن می برند. همه شبکه ها از لحاظ قاب تصویر ۴ به ۳ بودند ولی الان ۱۶ به ۹ هستند. در فضای مجازی همه سایت های مختلف سازمان با یک هویت مشغول به کار شده اند. همچنین در موضوع اپلیکیشن ها برنامه ریزی خوبی انجام شده است.

سرافراز درباره حوزه خبر نیز عنوان کرد: در حوزه خبر ما به سمت اطلاع رسانی زنده رفتیم. اولین بار که سخنان وزیر خارجه آمریکا به صورت زنده پخش شد در خود رسانه های خارجی نیز به یک خبر تبدیل شده بود. ما به بی طرفی به عنوان منصفانه بودن خبر هم توجه کردیم که خبر منصفانه برود روی خبر. کسانی که دنبال خبر هستند در ۱۰ دقیقه اول خبر به اخبار روز دنیا دسترسی دارند و کسانی که علاقه مند به تحلیل هستند می توانند ادامه آن را ببینند. همچنین سایت باشگاه خبرنگاران نیز در بین پرمخاطب ترین سایت ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سازمان صداوسیما در این مقطع با مسائل زیادی هم در حوزه گفتمانی، هم مسائل سیاسی و هم مسائل فرهنگی و رسانه‌ای دست به گریبان است؛ این چالش‌ها همچنان ادامه دارد و مدیر صحیح و انقلابی همچون آقای علی‌عسگری از عهده‌ آن برخواهد آمد. مثلا موافقان برجام می گفتند که دوره نقد برجام به پایان رسیده و منتقدان برجام هم می گفتند چرا دلایل ناکامی برجام گفته نمی شود و چنین مسائل و موضوعاتی همواره ادامه دارد. چون اقتصاد مقاومتی امسال همراه با اقدام و عمل است و ما کارگاه های تولیدی زودبازده را تشویق کردیم ولی در این میان موانعی وجود دارد که ما نمی توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم. امیدوارم دکتر علی عسگری با تخصصی که دارند بتوانند کشتی را سالم به ساحل مقصود برسانند. چون همه چیز در این مملکت به رسانه ملی برمی گردد. امیدوارم ایشان بتوانند بر ضریب نفوذ و قدرت رسانه ملی بیفزایند.

وی در پایان سخنان خود به موضوع استعفا از سوی پورمحمدی پرداخت و گفت: نمی‌دانم آقای پورمحمدی تعریف کردند یا تخریب ولی من به بخش سنتی استعفا می پردازم که استعفا به معنی طلب عفو کردن است و از همه طلب عفو می کنم که در این مدت اذیتشان کردیم و امیدوارم توفیق خدمت برای همه فراهم شود.

محمد سرافراز همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به این پرسش که دلیل اصلی استعفای شما پس از حضور 18 ماهه در ریاست سازمان صداوسیما چه بود؟ به این جمله اکتفا کرد که "برای یک دستمال که قیصریه را به آتش نمی‌کشند". او با بیان اینکه این جمله حرف‌های زیادی را در بر دارد، گفت: من رفتم تا صداوسیما با اقتدار و قدرت به کارش ادامه دهد.

سر افراز درباره‌ تعامل کمرنگی که در مقام رییس صداوسیما با رسانه‌ها داشت نیز خاطرنشان کرد: به رسانه‌ها چه بگویم؟ معمولا مسوولان عادت دارند تا خیلی صحبت کنند. من بر همین اساس گفتم که حرف نزنم و بیشتر عمل کنم.

توجه به اقتصاد و تولید ملی

اما رییس جدید سازمان صداوسیما در حاشیه‌ مراسم تودیع و معارفه رییس رسانه ملی، به پرسش‌هایی درباره اولین اقدام او پس از انتصاب، تغییرات مدیریتی در سازمان صداوسیما و اینکه کدام بخش‌ در صداوسیما را مهم‌تر می‌داند، پاسخ داد.

رییس جدید سازمان صداوسیما درباره اینکه اولین اقدامش در بدو ورود به سازمان چه خواهد بود؟ به طنز گفت:‌ شروع به کار اولین برنامه‌ ماست.

دکتر علی‌عسگری سپس اظهار کرد: توجه به اقتصاد و تولید ملی در دستور کار ماست و شما همه‌ این‌ها را روی آنتن خواهید دید.

او در همین زمینه توضیح داد: ما از صنایع کوچک و صنایع متوسط حمایت می‌کنیم. ما 70 تا 80 هزار کارخانجات داریم و باید کمک کنیم که آن‌ها راه‌اندازی بشوند، تولید کنند، مردم بخرند و کمک کنیم تا تحولات اقتصادی بالا برود.

رییس صداوسیما همچنین در پاسخ به اینکه توجه به کدام بخش از سازمان اعم از خبر، سریال‌سازی، رادیو و ... برایتان اولویت دارد؟ اظهار کرد: مهمترین بخش ما سیماست؛ در تولید برنامه‌های جذاب و آموزنده و در خبررسانی قطعا تغییر و تحولاتی را خواهید دید.

علی‌عسکری سپس در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه تغییر معاونان سازمان تا چه میزان در اولویت شما خواهد بود، اظهار کرد: ما در این مورد کار فوری و ضربتی را در نظر نداریم.

او در پاسخ به اینکه با توجه به صحبت‌های محمد سرافراز در مراسم تودیع و معارفه مبنی بر حل شدن بدهی‌های صداوسیما، پیش‌بینی شما این است که این مشکلات چگونه حل خواهد شد؟ اظهار کرد: ما در سازمان صداوسیما مشکل زیاد داریم اما تلاش می‌کنیم که آن‌ها را حل کنیم و نگذاریم که برای پرسنل سازمان مشکلی ایجاد شود.

علی‌عسکری همچنین در پاسخ به اینکه چه برنامه‌هایی را از این پس در دستور کار خود قرار خواهید داد، توضیح داد: برنامه‌ها را بعدا توضیح می‌دهم اما برای تحقق بیشتر منویات و تدابیر مقام معظم رهبری و همچنین برای رشد اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی تلاش خواهیم کرد. همچنین برنامه‌هایی برای ارتقاء فرهنگی و حمایتی از نهادهای جامعه و رشد هویت فرهنگی جوانان خواهیم داشت.

رییس صداوسیما ارتباط بیشتر با نخبگان فرهنگی و اقتصادی جامعه را از دیگر اولویت‌های رسانه ملی برشمرد و گفت: سازمان صداوسیما قرار است ارتباطات را گسترده‌تر کند تا بتوانیم از طریق آن‌ها فایده‌های فراوانی را به مردم برسانیم و برنامه‌هایی را نظیر علم و فناوری، حمایت از صنایع دانش‌بنیان، حمایت از تولیدات ملی و اینکه جامعه ما از تولیدات با کیفیت ملی استفاده کند و منجر به رشد صنایع و کارخانجات شوند و اشتغال را بالا ببرند، در نظر داریم.