سرویس سینمایی هنرآنلاین: استیون اسپیلبرگ فیلم "بی‌اف‌جی" (The BFG) (یا "غول مهربان گنده") را به کن آورد.

فیلم جدید کارگردان آمریکایی با اقتباس از کتابی کودکانه به همین نام نوشته رولد دال ساخته شده است. مارک رایلنس بازیگر بریتانیایی که سال گذشته برای بازی در فیلم "پل جاسوس‌ها" ساخته اسپیلبرگ برنده اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل شد، در "بی‌اف‌جی" نقش غول را بازی می‌کند.

داستان درباره دختری به نام سوفی (با بازی روبی بارنهیل) در سرزمین غول‌هاست. ربکا هال و بیل هدر از دیگر بازیگران این فیلم هستند که اول ژوئیه اکران می‌شود. اسپیلبرگ در "بی‌اف‌جی" بار دیگر با ملیسا ماتیسن فیلمنامه‌نویس فیلم "ئی. تی.: موجود ماورای زمینی" و همسر سابق هریسن فورد که نوامبر سال گذشته درگذشت، همکاری کرد.

رایلنس، بارنهیل، هال بازیگران "بی‌اف‌جی" همراه اسپیلبرگ در جلسه اولین نمایش این فیلم در کن حضور داشتند.


روبی بارنهیل

"بی‌اف‌جی" اولین تجربه سینمایی بارنهیل 11 ساله است که چند سال به طور تفریحی در کلاس‌های خصوصی تئاتر در خانه‌اش در ناتسفورد در چشایر در انگلیس شرکت کرد. خیلی‌ها بارنهیل را با درو باریمور مقایسه می‌کنند که وقتی در کلاس‌های ابتدایی بود توسط اسپیلبرگ برای بازی در فیلم "ئی. تی." انتخاب شد.

تاریخ ارتباط اسپیلبرگ با جشنواره کن به سال 1974 باز می‌گردد که اولین فیلمش "شوگرلند اکسپرس" برنده جایزه بهترین فیلمنامه این جشنواره شد. "ئی. تی." در 1982 فیلم اختتامیه کن بود. اسپیلبرگ سال 2013 نیز رئیس هیئت داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بود.

از سوی دیگر، روز شنبه فیلم "کنیز" (The Handmaiden) تازه‌ترین ساخته پارک چان-ووک فیلمسار کره‌ای در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن روی پرده رفت. کارگردان فیلم "پیرپسر" (برنده جایزه بزرگ جشنواره کن در 2004)، آخرین بار در 2009 با فیلم "تشنگی" در کن حضور داشت. چان-ووک فیلم جدیدش را با الهام از رمان " Fingersmith" نوشته سارا واترز که سال 2002 منتشر شد، ساخته است.


پارک چان-ووک

داستان در دهه 1930 در کره تحت اشغال ژاپنی‌ها روی می‌دهد. دختری به نام سوکی توسط هیدکو یک وارثه ژاپنی که همراه عموی سلطه‌جویش در خانه‌ای بزرگ در حومه شهر زندگی می‌کند، استخدام می‌شود، اما خدمتکار یک راز دارد. او جیب‌بری است که توسط یک کلاه‌بردار که خود را جای یک کنت ژاپنی جا زده، استخدام شده است تا کمک کند بانو را فریب بدهد، ثروتش را از آن خود کند و او را به دیوانه‌خانه بفرستد. همه چیز طبق نقشه پیش می‌رود، اما...


نشست مطبوعاتی فیلم "کنیز"

"Sympathy For Lady Vengeance" و "استوکر" با بازی نیکول کیدمن از دیگر ساخته‌های چان-ووک است که برای سومین بار شانس خود را برای دریافت جایزه نخل طلای کن امتحان می‌کند.


پیتر سیمونیشک و ساندرا هولر در صحنه‌ای از فیلم "تونی اردمان"

روز شنبه فیلم آلمانی "تونی اردمان" (Toni Erdmann) به کارگردانی مارن آده نیز در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن نمایش داده شد. هفت سال از زمانی که کارگردان 39 ساله آلمانی برای فیلم "هر کس دیگر" برنده جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین شد، می‌گذرد. آن فیلم که درامی پرتنش با موضوع روابط انسانی بود، به بیش از 20 کشور فروخته شد.


مارن آده

"تونی اردمان" که سومین فیلم بلند داستانی آده است، یک مطالعه عمیق دیگر درباره شخصیت انسان‌هاست. داستان درباره یک معلم موسیقی است که می‌‌کوشد با رگباری از شوخی‌ها، ماهیت بیش از حد جدی دخترش را که موقعیت کاری بیش از هر چیز دیگر برایش اهمیت دارد، اصلاح کند. ساندرا هولر نقش دختر را بازی می‌کند و پیتر سیمونیشک بازیگر اتریشی که در دنیای تئاتر سابقه طولانی دارد، در نقش پدر ظاهر شده است. "تونی اردمان" تنها فیلم آلمانی بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن است.

مستند آمریکایی "عناصر غلط" (Wrong Elements) اولین تجربه کارگردانی جاناتان لیتل کارگردان فرانسوی آمریکایی نیز شنبه در بخش نمایش‌های ویژه کن نمایش داده شد. داستان در جنگل‌های وسیع کنگو و جمهوری آفریقای مرکزی روی می‌دهد، جایی که سربازان کاملا مسلح در تعقیب بقایای گروه شبه نظامی ال .ار.ای به رهبری جوزف کونی هستند.

شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن 11 تا 22 مه (22 اردیبهشت تا 2 خرداد) برگزار می‌شود.