سرویس سینمایی هنرآنلاین: تریلر "هیولای پول" (Money Monster) با بازی جرج کلونی، جک اوکانل و جولیا رابرتز یکی از فیلم‌های بخش خارج از مسابقه این دوره جشنواره کن است.

کلونی و همسرش امل کلونی، رابرتز و جودی فاستر در مراسم اولین نمایش جهانی "هیولای پول" حضور داشتند.


جرج کلونی

کلونی در این فیلم نقش لی گیتس یک چهره تلویزیونی را بازی می‌کند که به واسطه توصیه‌هایش در زمینه سهام به یک فرد مطرح در وال استریت تبدیل شده است. وقتی جوانی کارگر به نام کایل بادول (با بازی اوکانل) با توصیه‌ای بد همه پول خانواده‌اش را از دست می‌دهد، لی و تمام برنامه‌اش (که نام فیلم از آن گرفته شده) را در حال اجرای زنده گروگان می‌گیرد و تهدید می‌کند در صورتی که تا پایان وقت، سهام مورد نظر او بالا نرود، لی را می‌کشد. به تدریج تمام دنیا روی این جنون رسانه‌ای متمرکز می‌شود تا مشخص شود جان یک انسان چقدر ارزش دارد. در این حال، لی باید با کمک زنی به نام پتی که تهیه‌کننده برنامه است (با بازی رابرتز)، خود را زنده نگه دارد و همزمان از دروغ‌های مالی پرده بردارد.


جولیا رابرتز

فاستر که "بیدستر" فیلم قبلی او در مقام کارگردان نیز در بخش خارج از مسابقه کن به نمایش درآمد، به خبرنگاران گفت: می‌خواستم ببینم وقتی دو انسان ناچار می‌شوند در یک اتاق کوچک با هم باشند، مسائل بیرونی چه تاثیری روی آن‌ها می‌گذارد.


جودی فاستر

"هیولای پول" از روی فیلمنامه‌ای نوشته آلن دی‌فیوره، جیم کوف و جیمی لیندن ساخته شده است و داستان آن در زمان واقعی روی می‌دهد. شرکت سونی پیکچرز از امروز جمعه 13 مه (24 اردیبهشت) این فیلم را در آمریکای شمالی اکران می‌کند.

فاستر گفت هرچند "هیولای پول" یک داستان آمریکایی را روایت می‌کند، اما مضامین اجتماعی و مالی که در فیلم مطرح می‌شود، در دنیای امروز طنین‌انداز است. او گفت: اروپا با یک بحران مالی گسترده روبرو است... پس "هیولای پول" برای آن‌ها یک فیلم خارجی نیست. حس می‌کنم این فیلم خیلی بین‌المللی است. آن را صرفاً فیلمی آمریکایی نمی‌دانم.


"هیولای پول" چهارمین تجربه کارگردانی فاستر بازیگر برنده دو جایزه اسکار بعد از فیلم‌های "تیت مرد کوچک" (1991)، "خانه‌ای برای تعطیلات" (1995) و "بیدستر" (2011) است. او برای فیلم‌های "متهم" (1988) و "سکوت بره‌ها" (1991) دو بار برنده اسکار بهترین بازیگر زن شده است.

روز پنجشنبه فیلم فرانسوی "عمودی ماندن" (Staying Vertical) به کارگردانی آلن ژیرودی به عنوان اولین فیلم بخش مسابقه اصلی جشنواره کن نمایش داده شد. تازه‌ترین ساخته ژیرودی درباره یک کارگردان سینماست که به تنهایی پسر خود را بزرگ می‌کند. ژیرودی سه سال پیش با فیلم جسورانه "غریبه کنار دریاچه" بسیار تحسین شد. فیلم او جایزه بهترین کارگردان بخش نوعی نگاه را برایش به همراه داشت و بعداً به عنوان یکی از 10 فیلم برتر سال 2013 به انتخاب نشریه بریتانیایی سایت‌اند ساند انتخاب شد.

"سی‌یرا-نوادا" (Sierra-Nevada) به کارگردانی کریستی پویو کارگردان رومانیایی دیگر فیلم بخش مسابقه اصلی بود که دیروز در کن روی پرده رفت. فیلم جدید پویو درباره خانواده‌ای است که برای یادبود بزرگ خانواده که به تازگی از دنیا رفته است، دور هم جمع می‌شوند. پویو که یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلمسازان رومانیایی است، تا پیش از این در بخش مسابقه اصلی کن حضور نداشته است. دو فیلم "مرگ آقای لازارسکو" و "Aurora" به کارگردانی او در بخش نوعی نگاه رقابت کردند.


جیمز آیوری (چپ) و ونسا ردگریو در مراسم فوتوکال فیلم "هواردزاند"

روز پنجشنبه همچنین فیلم "هواردزاند" (1992) به کارگردانی جیمز آیوری با حضور او و ونسا ردگریو یکی از ستاره‌های فیلم در بخش کلاسیک‌های کن نمایش داده شد. آنتونی هاپکینز، هلنا بونهام کارتر و اما تامپسن دیگر بازیگران این فیلم هستند که از روی رمان آ. ام. فورستر ساخته شده است.

"والمونت" (1989) به کارگردانی میلوش فورمن دیگر فیلمی بود که پنجشنبه در بخش کلاسیک‌های کن به نمایش درآمد. کالین فیرث، آنت بنینگ و مگ تیلی در این فیلم بازی می‌کنند که با اقتباس از داستان کلاسیک "رابطه‌های خطرناک" نوشته شودرلو دو لاکلو ساخته شد. این داستان در 1988 نیز مبنای ساخت فیلم "رابطه‌های خطرناک" به کارگردانی استیون فریرز شد.

شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن 11 تا 22 مه (22 اردیبهشت تا 2 خرداد) برگزار می‌شود.