سرویس سینمایی هنرآنلاین: "دین" (Dean) اولین تجربه کارگردانی دمیتری مارتین، مستند "مقاومت نکن" ( Do Not Resist ) به کارگردانی کریگ آتکینسن که نگاهی به فرهنگ پلیس دارد و "انشعاب 48" به کارگردانی اودی آلونی تولید مشترک اسرائیل، آلمان و آمریکا، جوایز اصلی این دوره جشنواره فیلم ترایبکا را به خود اختصاص دادند.

"دین" در بخش مسابقه فیلم‌های داستانی آمریکایی، جایزه موسسان بهترین فیلم بلند داستانی را از آن خود کرد. این فیلم با بازی دمیتری مارتین، جیلیان جیکابز و کوین کلاین یک کمدی درباره مردی (با بازی مارتین) است که درست وقتی پدرش (کلاین) بعد از فوت مادرش آماده می‌شود خانه‌شان را بفروشد، عاشق یک زن (جیکابز) می‌شود.

"مقاومت نکن" در بخش مسابقه مستند سینمای جهان جایزه بهترین فیلم بلند مستند را گرفت. این فیلم درباره نظامی‌گری نیروی پلیس آمریکا است. "انشعاب 48" نیز جایزه بهترین فیلم بلند داستانی بین‌المللی را از آن خود کرد.

این فیلم داستان یک رپر جویای نام است که در پسزمینه تقابل بین اسرائیل و فلسطین روی می‌دهد. "انشعاب 48" سال گذشته در جشنواره فیلم برلین در بخش جایزه تماشاگران پانوراما برنده جایزه فیلم‌ داستانی شد. بسیاری از جوایز جشنواره ترایبکا با جوایز نقدی همراه است که امسال مجموع آن 155 هزار دلار بود.

پانزدهمین دوره جشنواره فیلم ترایبکا 13 تا 24 آوریل (25 فروردین تا 5 اردیبهشت) برگزار می‌شود. برندگان جشنواره پنجشنبه شب در مراسمی در منهتن معرفی شدند.

پنجشنبه شب همچنین مراسم 40 سالگی فیلم "راننده تاکسی" (1976) با بازی رابرت دنیرو یکی از موسسان جشنواره ترایبکا برگزار شد.

این مراسم با حضور مارتین اسکورسیزی کارگردان، پل شریدر فیلمنامه‌نویس، جودی فاستر و سی‌بیل شپارد بازیگران برگزار شد. تریلر روان‌شناختی "راننده تاکسی" در بیکن تیه‌‌تر یک نمایش ویژه داشت و پس از آن کارگردان، نویسنده و بازیگران فیلم در یک جلسه پرسش و پاسخ شرکت کردند.

"راننده تاکسی" داستان یک سرباز آشفته بازگشته از جنگ ویتنام با بازی دنیرو است که می‌خواهد نیویورک را از آدم‌های کثیف پاک کند. این فیلم برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شد. سال 2011 نسخه ترمیم‌شده "راننده تاکسی" در شصت و یکمین دوره جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد.

سال گذشته نیز نسخه جدید فیلم گانگستری "رفقای خوب" به کارگردانی اسکورسیزی با بازی دنیرو در اختتامیه جشنواره ترایبکا روی پرده رفت.

جشنواره فیلم ترایبکا در در نیویورک سال 2002 پس از حملات 11 سپتامبر برای کمک به اقتصاد منهتن راه‌اندازی شد. ترایبکا نام محله‌ای نزدیک محل سابق برج‌های دوقلو در نیویورک است.

فهرست برندگان بخش‌های مسابقه جشنواره ترایبکا 2016 به شرح زیر است:

مسابقه فیلم‌های داستانی آمریکایی

جایزه موسسان بهترین فیلم بلند داستانی: "دین" ( Dean ) به نویسندگی و کارگردانی دمیتری مارتین

بهترین بازیگر مرد یک فیلم بلند داستانی آمریکایی: دامینیک رین، "کارچاق‌کن" ( The Fixer )

بهترین بازیگر زن یک فیلم بلند داستانی آمریکایی: مکنزی دیویس، "همیشه درخشش" ( Always Shine )

بهترین فیلمبرداری یک فیلم بلند داستانی آمریکایی: مایکل راگن برای " Kicks "

بهترین فیلمنامه یک فیلم بلند داستانی آمریکایی: اینگرید یونگرمان برای "زنانی که می‌کشند" ( Women Who Kill )

مسابقه فیلم‌های داستانی بین‌المللی

بهترین فیلم بلند داستانی بین‌المللی: "انشعاب 48" ( Junction 48 ) به نویسندگی کارگردانی اودی آلونی

بهترین بازیگر مرد یک فیلم بلند داستانی بین‌المللی: آلن صباغ، "مرد دهم" ( Tenth Man )

بهترین بازیگر زن یک فیلم بلند داستانی بین‌المللی: رادیکا آپته، " Clean Shaven "

بهترین فیلمبرداری یک فیلم بلند داستانی بین‌المللی: شل واسدال برای " El Clasico "

بهترین فیلمنامه یک فیلم بلند داستانی بین‌المللی: فیلیپو بولونیا، پائولو کاستلا، پائولو جنووه‌زه، پائولا مامینی و رولاندو راولو برای " Perfect Strangers "

مسابقه مستند سینمای جهان

بهترین فیلم بلند مستند: "مقاومت نکن" ( Do Not Resist ) به کارگردانی کریگ آتکینسن (آمریکا)

بهترین فیلمبرداری یک مستند: جارد آلترمن برای "رنگ معاصر" ( Contemporary Color ) تولید آمریکا

بهترین تدوین یک مستند: بیل راس برای "رنگ معاصر" ( Contemporary Color ) تولید آمریکا

جوایز کارگردانی

جایزه بهترین کارگردان جدید فیلم بلند داستانی: پریسیلا آنانی برای "بچه‌های کوهستان" ( Children of the Mountain ) تولید مشترک آمریکا و غنا

جایزه آلبرت مِیزلِز بهترین کارگردان جدید مستند: دیوید فیگ برای "تسخیرناپذیر" ( Untouchable ) تولید آمریکا

مسابقه فیلم‌های کوتاه

بهترین فیلم کوتاه داستانی: "دست نگه دار" ( Hold On ) به کارگردانی شارلوت اسکات-ویلسون (هلند)

بهترین فیلم کوتاه مستند: " Extremis " به کارگردانی دان کراوس (آمریکا)

جایزه دانشجویی Visionary : " Ping Pong Coach " به کارگردانی یی لیو (تایوان/آمریکا)